Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 606 ۱۳۹۴/۰۶/۲۳   

اروميه ميزبان جشنواره ملي انگور؛ جشني درآميخته با سنت و فرهنگ مردم استان

* صنعت گردشگری ارومیه را با برگزاری جشنواره انگور توسعه خواهیم داد

سالانه افزون بر ۲۴۰ هزار تن انگور از ۵۰ رقم از جمله حسینی، دانه بلند، ریش بابا، کشمشی، خلیلی یاقوتی، قرمز در آذربایجان غربی به خصوص ارومیه برداشت می‌شود که این ویژگی این منطقه به ویژه ارومیه را به نام شهر انگور در سراسر کشور و حتی منطقه معرفی کرده، ویژگی خاصی که چند سالی است منجر به برگزاری جشنواره ملی انگور می‌شود.

شهريورماه سال جاري همزمان با برداشت انگور يكي از محصولات مهم و استراتژيك آذربايجان غربي جشنواره ملي انگور به ميزباني اروميه برگزار مي‌شود كه امسال اين جشنواره از تاريخ 24 تا 28 شهريورماه سال جاري در دهكده چي‌چست اروميه برگزار مي‌شود.

اين جشنواره با هدف معرفي توانمندي‌ها، پتانسيل‌ها و حفظ آيين، آداب و رسوم منطقه به گردشگران داخلي و خارجي برگزار مي‌شود.

شهردار اروميه در اين زمينه مي‌گويد: شهرستان اروميه به عنوان قطب كشاورزي در تاكستان‌هاي انگور يكي از مهم‌ترين شهرهاي كشور در توليد اين محصول است.

محمد حضرت‌پور اظهار مي‌دارد: كشت و توليد انگور ريشه در سنت‌های اصيل ايراني دارد كه قدمت آن به چهار هزار سال قبل مي‌رسد و يافته هاي باستان‌شناسي در تپه حسنلو گواه اين مسئله است كه جشن انگور با فرهنگ، تاريخ و سنت مردم استان آذربايجان غربي درآميخته است و اينك بعد از گذشت قرن‌ها باز هم انگور به عنوان يكي از محصولات كشاورزي استان در راس توليدات كشاورزي قرار دارد و مي‌توان گفت زندگي بخشي از كشاورزان از طريق كشت و برداشت اين ميوه مي‌چرخد.

وي خاطرنشان مي‌كند: با در نظر گرفتن تمام اين شرايط و با نگاه به افق‌هاي بسيار روشن براي استان زيباي آذربايجان غربي شهرداري اروميه به منظور پاسداشت فرهنگ كهن اروميه و با هدف ترويج و احياي اين فرهنگ‌ها براي سومين دوره متوالي جشنواره انگور را در دهكده ساحلي چي‌چست برگزار می‌کند.

حضرت‌پور ادامه مي‌دهد: در اجراي اين جشنواره از جنبه‌هاي اقتصادي و گردشگري نيز به منظور شناساندن ميوه انگور و محصولات آن در داخل و خارج از كشور و جذب سرمايه‌گذار و توسعه توريسم گام‌هاي موثري انجام داديم و اميد مي‌رود در سايه برگزاري اين جشنواره و استقبال همشهريان بتوانيم به اهدافمان در اين زمينه برسيم.

شهردار اروميه در عين حال به وخامت بحران آب در بخش كشاورزي اشاره می‌کند و متذكر می‌شود: بر این مبنا و با لحاظ كردن منابع آبي كم منطقه در بحران كم‌آبي و وضعيت دردناك درياچه اروميه بايسته است كه مسئولان امر نيز به فكر مكانيزه كردن روش‌های برداشت اين محصول و حتي ساير محصولات كشاورزي باشند تا اكوسيستم منطقه به روال عادي خود برگردد و اين همتي مطلبد كه هم بايد مسئولان امر پاي كار بيايند و هم خود كشاورزان آموزش ببينند و با ديو ددمنش بي‌آبي و كم‌آبي مقابله كنند تا هيچ‌گاه نگران از بين رفتن بخش كشاورزي استان و كشور نباشيم.

معاون خدمات شهري اروميه نيز مي‌گويد: با توجه به عجین بودن محصول انگور با مردم و زندگی مردمان این منطقه هدف ما در برگزاری این جشنواره این است که بتوانیم ارومیه را به عنوان شهر انگور در کل دنیا معرفی کنیم.

مهرداد سلامتی مي‌افزايد: شهر ارومیه از زمان قدیم عنوان باغ شهر داشته است و یکی از چشم‌انداز های شهرداری حفظ این ویژگی است، به همین جهت در راستای احیای سنت‌های گردشگری و با توجه به اینکه دهکده در ساحل دریا قرار دارد، در صدد برجسته كردن دهکده چی چست و معرفی آن به گردشگران هستیم و به همین دلیل جشنواره انگور در این محل برگزار می‌شود.

سلامتی با بیان اینکه صنعت گردشگری ارومیه را با برگزاری جشنواره انگور توسعه خواهیم داد، بیان مي‌كند: طی سال 93 شاهد برگزاری 15 جشنواره فرهنگی بودیم که با برگزاری جشنواره های این چنینی و به ویژه جشنواره انگور افق 1400 شهر ارومیه یعنی گردشگری را توسعه خواهیم داد.

مسئول جشنواره انگور ادامه مي‌دهد: سالانه به طور متوسط 250 تا 300 هزار تن انگور از باغات ارومیه برداشت می‌شود و این شهرستان با تولید 50 رقم انگور رتبه نخست در تنوع انگور کشور را دارد.

سلامتی رتبه ارومیه را در تولید انگور چهارم کشور اعلام كرده و مي‌افزايد: با آموزش روش‌های صحیح و با افزایش تولید می‌توان این رتبه را ارتقا داد.

 وی با بیان اینکه مدیریت هزینه در این جشنواره مد نظر گرفته شده است، اظهار مي‌دارد: پیش بینی می‌شود برای این جشنواره 80 تا 100 میلیون تومان هزینه صرف شود، تاکنون ریالی برای امکانات حاضر در جشنواره انگور ارومیه خرج نشده است و هزینه ای که در این جشنواره صرف می‌شود برای تامین انگور و برنامه های فرهنگی است.

از اين رو با توجه به اينكه ارومیه به دلیل سهم بالای تولید و باغات انگور تحت عنوان «شهر انگور» در کشور مشهور است و در آذربایجان غربی افزون بر ۲۳ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که سالانه بالای ۲۸۰ هزار تن محصول از این باغات برداشت به مصرف کارخانه‌های آبمیوه و تهیه کشمش می‌رسد توجه بيش از پيش مسئولان را مي‌طلبد چه بسا متأسفانه در سایه بی‌توجهی مسئولان از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان به‌ویژه در بخش گردشگری استفاده بهینه‌ای نشده و تا چند سال گذشته نیز به دست فراموشی سپرده ‌شده بود لذا شايد برگزاری این جشنواره ملی ب‌تواند امید تازه‌ای به این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بدهد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا