اخبار
کد خبر : 6002 ۱۳۹۷/۰۳/۰۱   ۲۲:۵۲:۱۵

رئیس کمیته تدوین سند راهبردی روابط عمومی در آذربایجان غربی :
تعامل دولت و مردم؛ لازمه بقای جامعه / بی‌توجهی به فرایندهای ارتباطی مطلوب اهداف دولت تدبیر و امید نیست

 

رئیس کمیته تدوین سند راهبردی روابط عمومی در آذربایجان غربی گفت: لازمه دوام و بقای جامعه، ارتباط متقابل و تعامل دولت و مردم است.

به گزارش نای قلم، شفیع بهرامیان در همایش روز ارتباطات و روابط عمومی و رونمایی از سند راهبردی روابط عمومی های آذربایجان غربی، اظهار داشت: بخشی از این ارتباط که از آن به‌عنوان روابط‌عمومی یاد می‌شود یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین عوامل مؤثر در سرنوشت هر جامعه‌ای است.

وی افزود: جایگاه ارتباطات و اطلاع‌رسانی و نقش کلیدی آن در فرایندهای تصمیم‌گیری، اعتمادسازی و امیدآفرینی سازمان‌ها و دولت‌ها، چنان اهمیت یافته است که بی‌توجهی به آن می‌تواند جامعه را دچار بحران و چالش سازد.

رئیس کمیته تدوین سند راهبردی روابط عمومی در آذربایجان غربی اضافه کرد: امروزه و در هزاره سوم، دیگر پنهان‌سازی و سکوت مجالی برای حیات نیافته و باید برای ارتباط با مردم، عامه‌ها و مخاطبان، پرده‌ها را کنار زده و سکوت شکسته شود و سازمان‌ها و شرکت‌ها، در ارتباطاتی دوسویه و تعاملی، پرونده عملکرد خود را به روی مردم باز کرده و متقابلاً خواست و واکنش آنان را سرلوحه اقدامات و اعمال خویش کنند.

بی‌توجهی به فرایندهای ارتباطی ظلم به مردم و روابط‌عمومی است

بهرامیان اضافه کرد: اکنون دیگر، تقلیل کارکرد روابط‌عمومی به روابط‌عمومی مدیر بودن و نه روابط‌عمومی مدیریت شدن، تبلیغاتچی، امور تشریفات و اطلاع‌رسانی یک‌سویه و انبوه و بی‌توجهی به فرایندهای ارتباطی و نیازهای مردم، جامعه و سازمان، ظلم به مردم و روابط‌عمومی است و مطلوب شعارها و اهداف دولت مستقر تدبیر و امید نیست.

به گفته رئیس کمیته تدوین سند راهبردی روابط عمومی، هرچند متأسفانه، وجود سوء تعابیر و یا عدم آگاهی و شناخت کافی از وظایف و حیطه عملیاتی و یا عدم شناخت از توانمندی‌های تخصصی روابط‌عمومی در ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی باعث شده روابط‌عمومی با موانع جدی و متعددی روبرو شوند که این مسئله حاکی از نبود برنامه‌ریزی در روابط‌عمومی است، اما ضروری است برای بهبود و توسعه جایگاه خود و نقش روابط‌عمومی در تحقق اهداف کلان سازمان‌های وابسته و درنهایت کمک به توسعه کشور، اقدام به طراحی و تدوین برنامه‌های استراتژیک و راهبردی در این حوزه کرد.

وی ادامه داد: تلاش براي نيل به توسعه پايدار و تحقق جامعه دانايي محور و مبتني بر دانش و فناوري پيشرفته و با در نظر گرفتن آموزه‌های ديني كه در سند چشم‌انداز به آن‌ها تأكيد شده است مستلزم تهيه برنامه راهبردي در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی است. تهيه اين سند در جامعه و استان ما با توجه به موقعیت جمعیتی و جغرافیایی آن، از اهميت ویژه‌ای برخوردار است.

بهرامیان خاطرنشان کرد: حکمرانی خوب زمانی مورد اقبال و پذیرش عمومی قرار می‌گیرد که مردم به‌صورت شفاف در جریان چندوچون اجرای برنامه‌های توسعه توسط دولت‌ قرار گیرند، همچنین مردم زمانی دولت را در اجرای برنامه‌های توسعه همراهی خواهند کرد که خود و خواست‌های خویش را بتوانند در تاروپود برنامه‌های دولت مشاهده نمایند.

وی ادامه داد: به‌عبارت‌دیگر اطلاع‌یابی از نیاز و اولویت‌های مردم و انتقال آن به کانون‌های تصمیم‌ساز کلان دولت و حاکمیت و همچنین سازوکار دولت‌ها در باب گنجاندن و عملیاتی کردن همین اولویت‌ها و نیازهای مردمی در برنامه‌های توسعه‌ای، می‌تواند سبب همدلی و انسجام مردم – حاکمیت شده و ضمن افزایش امیدبخشی اجتماعی، سبب انسجام و افزایش همبستگی اجتماعی طبقات مختلف مردم به سیستم شود.

رئیس کمیته تدوین سند راهبردی روابط عمومی با اشاره به اینکه اطلاع‌شناسی، اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی از عمده ابزارهایی است که دولت‌ها و حتی بخش خصوصی و بازار امروزه برای بسط حاکمیت، اقناع مخاطبان، مدیریت افکار عمومی و افزایش سهم خود از بازار مورداستفاده قرار می‌دهند، تصریح کرد: امروزه روابط‌عمومی از عوامل مؤثر در محبوبیت و مقبولیت و یا ابزار خلق مشروعیت و تقویت همگرایی و تفاهم اجتماعی، اعتمادسازی، انگاره‌سازی‌های مثبت و ماندگار و ارتقای بهره‌وری و امیدآفرینی در جامعه است.

ارتباطات جزو لاینفک وظایف مدیریت است

وی ارتباطات را جزو لاینفک وظایف مدیریت و ابزاری جهت شناسایی خواست و نیاز ذی‌نفعان و همچنین افزایش قدرت رهبری، هماهنگی و اطلاع‌رسانی اقدامات مدیران برای اقناع افکار عمومی درون و برون‌سازمانی دانست و اضافه کرد: اکنون‌که رقابت برای به دست آوردن سهم از بازارهای داخلی و خارجی به اوج خود رسیده و نگرش مشتری فرمانی، مخاطب محوری و تکریم و تحبیب ارباب‌رجوع به‌عنوان مهم‌ترین استراتژی بخش‌های دولتی و خصوصی، اعلام‌شده است، بدون برنامه‌ریزی علمی و مبتنی بر واقعیت‌های موجود جامعه و بازار و کمک و مساعدت جریان ارتباطات دوسویه و همسنگ روابط‌عمومی، نمی‌توان به ماندگاری هیچ‌یک از سیستم‌ها و سازمان‌های دولتی، عمومی و یا خصوصی، امیدی داشت.

بهرامیان در خصوص سند راهبردی روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان‌غربی، گفت: گروه تدوین سند تلاش کرده است با جمع‌آوری اطلاعات موجود و مرتبط، تجزیه‌وتحلیل آن و بومی‌سازی الگوها و راهکارهای موجود، برنامه‌ای اثربخش با چهار سرفصل " بهبود تشکیلات و روش‌ها "، "توسعه ارتباطات و اطلاع‌رسانی "، ارتقای اصول تشریفات، گردهمایی‌ها و امور بین‌الملل " و "ترویج مطالعات و تحقیقات در روابط‌عمومی " در قالب 9 استراتژی متفاوت و 78 اقدام، بستری مناسب جهت برقراری ارتباطات کارآمد و تحقق اهداف راهبردی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌نفع فراهم کند.

وی اذعان کرد: در این سند، حقایق موجود جامعه روابط‌عمومی استان، اهداف، مخاطبان، موقعیت‌ها، استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و اقدامات لازم، بودجه، منابع انسانی، ساختار سازمانی، مدیریت و ارزیابی و اندازه‌گیری اقدامات و فعالیت‌ها موردتوجه کمیته تدوین قرارگرفته است تا چشم‌اندازی علمی و ملموس‌تر به مجریان امر ارائه دهد.

بهرامیان همچنین اظهار داشت: بی‌تردید در دوران ضعف رسانه‌های منتسب به دولت و فقدان فرایند صحیح اطلاع‌رسانی عملکردهای دولتی و همچنین بدون اطلاع‌یابی از واقعیت‌های موجود در بسترهای مختلف جامعه که هر دو از وظایف روابط‌عمومی بوده و در این سند موردتوجه قرارگرفته‌اند؛ نمی‌توان به ایجاد پل ارتباطی درست و اصولی بین مردم، ذی‌نفعان و دولت و کارگزاران آن، خوش‌بین بود.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد با حمایت و پشتیبانی مقام عالی دولت در استان، همچنین اقدامات و مصوبات شورای برنامه‌ریزی و حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مدیران و رؤسای دستگاه های اجرایی و سایر مراجع مرتبط، زمینه تصویب، ابلاغ و اجرایی کردن مفاد این سند در پهنه دستگاه‌های اجرایی دولتی فراهم‌شده و همچنین بستر لازم برای تعمیم مفاد مرتبط با فعالیت‌های روابط‌عمومی به بخش خصوصی استان فراهم شود تا شاهد بهبود فرایند اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌های دولت در میان توده‌های مردم استان بوده و نتایجی چون افزایش اعتماد اجتماعی، بهبود مجراهای ارتباطی میان دولت و مردم، افزایش تعامل دوطرفه و همگرایی، بهبود تفاهم و همچنین گسترش همدلی و هم‌زبانی مردم – دولت و درنهایت انسجام و همبستگی ملی را، شاهد باشیم.

در این همایش از سند راهبری روابط عمومی های آذربایجان غربی که برای دومین بار در سطح کشور در این استان تدوین شده است، رونمایی شد و فعالان برتر حوزه روابط عمومی استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

تمبر یادبودی با عنوان مدیر حامی روابط عمومی نیز توسط مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری به استاندار آذربایجان غربی و معاون سیاسی استاندار اهداء شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا