اخبار
کد خبر : 5985 ۱۳۹۷/۰۲/۲۸   ۲۲:۳۹:۵۵

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
علف های هرز نزدیک به 1.5 میلیارد متر مکعب از پتانسیل آبی را به هدر می دهند

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: علفهای هرز نزدیک به 1.5 میلیارد متر مکعب از پتانسیل آبی را به هدر می دهند که باید به موقع در مزارع کنترل و مدیریت شوند.

به گزارش نای قلم، عبداله فتح اله زاده در کارگاه آموزشی مدیریت عوامل خسارت زای زنده آفات و بیماری ها و علف های هرز گندم اظهار داشت: توجه به مبارزه با عوامل خسارت زای زنده مزارع گندم مانند علف های هرز، آفات و بیماری ها در داشتن یک محصول با کیفیت از گندم و همچنین افزایش میزان عملکرد از طریق کاهش خسارت این عوامل بسیار ضروری است.

وی افزود: در شرایط مطلوب پیش بینی می‌کنیم در حدود 754 هزار تن از مزارع گندم آبی و دیم در استان محصول برداشت شود و حدود 600 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعین گندم کار استان به صورت تضمینی خریداری شود. با توجه به پراکنش مناسب بارندگی‌های بهاره در سال زراعی جاری، مزارع گندم استان از وضعیت سبز و پوشش مطلوبی برخوردار هستند و امیدواریم شاهد افزایش تولید و ارتقای کیفیت گندم در استان باشیم.

اشتغال نیمی اززارعین آذربایجان غربی در زراعت گندم

وی با بیان اینکه از 200 هزار بهره بردار شاغل در بخش کشاورزی استان بیش از 50 درصد در بخش زراعت گندم فعالیت دارند، افزود: در گندم سه برگ انتهایی برابربا 75 درصد در افزایش عملکرد محصول نقش دارد و تغذیه و مدیریت صحیح و کنترل افات در افزایش عملکرد نقش اساسی دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری 367 هزار و 878 هکتار است که از این میزان حدود 272 هزار هکتار گندم دیم و 95 هزار هکتار گندم آبی است.

کشت 80 رقم گندم در کشور

سهرابی معاون مجری طرح گندم کشور نیز در این کارگاه اموزشی اظهارکرد: در حال حاضر در کشور ۸۰ رقم گندم کشت می شود که نوید بخش تداوم خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک است.

وی با بیان اینکه 40 درصد انرژی و پروتئین ایرانیان از گندم تامین می شود، تصریح کرد: براساس گزارش خوار و بار جهانی FAO حدود ۳6 درصد از تولید را عوامل متعدد زنده خسارتزا کاهش می دهند، لذا این عوامل، تاثیر بسزائی در کاهش تولید دارند و می بایست در زمان مناسب نسبت به کنترل عوامل خسارت زا اقدام لازم بعمل آید.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط رشد ونمو مزارع گندم عملیات داشت می بایست بصورت صحیح و علمی انجام گیرد، اظهار کرد:  تغذیه گیاهی اعم از مصرف کافی و بموقع کودهای ازته، پتاس و ریزمغذی ها، کنترل خسارت علف های هرز پهن برگ و باریک برگ، کنترل خسارت بیماری های گیاهی شامل بیماری های طوقه و ریشه، بیماری های برگ و ساقه و بیماری های خوشه  در زمان مقرر در عملکرد محصول تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا