اخبار
کد خبر : 5883 ۱۳۹۷/۰۲/۰۵   

افتتاح ایستگاه راه آهن ارومیه در نیمه نخست امسال

 

راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغاز شده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در حال اجرا است ولی با گذشت 17 سال فراز و فرود به سرانجام نرسیده است.

راه‌آهن مراغه - ارومیه از طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند. عملیات اجرایی این طرح از 17 سال پیش آغاز شده و باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید که با وعده‌های متعدد مسوولان همچنان جزو پروژه های نیمه تمام استان محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است، ولی مردم آذربایجان غربی سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.

آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز به همراه استاندار آذربایجان غربی از ایستگاه راه آهن ارومیه بازدید کرد.

محمدباقر نوبخت در گفت و گو با خبرنگاران در ایستگاه راه آهن ارومیه افزود: این خط ریلی مشکل اعتباری ندارد و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد: این طرح عمرانی فاخر در راستای بهره مندی شهروندان ارومیه ای با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید در سال گذشته/1396/ با شتاب قابل توجهی اجرا شد و امسال به بهره برداری می رسد.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی هم در زمان حاضر پیشرفت کل طرح راه آهن مراغه - ارومیه (زیرسازی) 97 درصد و پیشرفت فیزیکی ایستگاه راه آهن ارومیه نیز 96 درصد است.

حضرتی در مورد اهمیت طرح راه آهن مراغه – ارومیه گفت: این طرح به طول 180 کیلومتر آذربایجان غربی را به استان های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و بالاخره به مرکز کشور وصل می کند.

وی به اشتغالزایی 800 نفری طرح راه آهن مراغه – ارومیه (به صورت مستقیم) اشاره کرد و ادامه داد: عملیاتی شدن این طرح علاوه بر افزایش ایمنی حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی را کاهش می دهد و نقش بسیار موثری در توسعه حمل و نقل عمومی دارد.

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی نیز از افتتاح ایستگاه راه آهن ارومیه در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: بدون شک افتتاح این طرح موجب رشد و توسعه اقتصادی استان خواهد شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا