اخبار
کد خبر : 5858 ۱۳۹۷/۰۱/۲۹   

تداوم عقلانیت، بزرگترین مانع بازگشت پوپولیسم

 

محمد خزایی/ تعلق خاطر مردم ایران به جناحهای سیاسی به گواه نتایج انتخابات های گوناگون، زیاد نیست. و جناحین مختلف سیاسی دارای پایگاه نسبتا ثابتی هستند که در ایام انتخابات با توجه به توفیقشان در جذب آرا موسوم به خاکستری (که فربه ترین طبقه کنشگران سیاسی و اجتماعی هستند) پیروز یا شکست خورده انتخاباتها خواهند بود.

ذائقه سنجی کاندیداها از مطالبات قشر خاکستری و نتیجتاً انتخاب شعارهای انتخاباتی در همان راستا  در این بین تاثیر بسزایی در پیروزیشان دارد.

حال اگر شعارهایی داده شود و گونه ای دیگر عمل گردد اولین تبعات آن بلند شدن صدای اعتراضات از همه جوانب است. هنرِ جریانِ پیروز در یک انتخابات در این است که با عملکردش اجازه ندهد بین مخالفان و قشر خاکستری اجماعی صورت گیرد. زیرا در این شرایط وضعیت ناپایداری برای جناح مستقر که حمایتی از سوی اکثریت جامعه ندارد را در پی خواهد داشت، دولت دهم دچار چنین وضعیتی بود.

حال پرسش این است که طبقه خاکستری چرا در مقاطع مختلف زمانی تصمیماتی متفاوت و حتی گاها متضاد می گیرد؟

واقعیت این است که قشر خاکستری جامعه تعصبی به هیچ جریان سیاسی ندارند و صرفا بر مبنای مزیتهای هر دولت است که به آن اقبال می کنند یا از آن روی می گردانند.

اگر دولتی نتواند مزیت های خود نسبت به دولت های گذشته را حفظ کند و ارتقا ببخشد قطعا دچار افت محبوبیت خواهد شد و در آینده نزدیک مجبور است تمام و کمال صحنه را به رقبای جدیدی واگذار نماید که با شعارها و وعده های جدید مزیتهای خود را به رخ می کشند.

دولت روحانی علیرغم وجود انتقاداتی به ترکیب کابینه و برخی نزدیکان رییس جمهور از سوی سیاسیون، تا کنون توانسته بطور نسبی مزیتهای خود نسبت به دولت قبل را در زمینه هایی مانند: برخورداری مردم از رفاه نسبی، حق دسترسی آزاد به اطلاعات و استفاده از فضای مجازی، ارتقا روابط بین المللی و خروج کشور از انزوای جهانی، انضباط مالی داخل کشور، پیشگیری از فساد سازمان یافته، برگرداندن دولت به مسیر انسجام ملی، پرهیز از برخورد قهرآمیز با مخالفان دولت و آزادی نسبی در فضای دانشگاه ها، مهار تورم افسار گسیخته بمدت پنج سال، رساندن نرخ رشد منفی ۵/۸ به نرخ رشد مثبت ۶ درصد و ... ایجاد و از آنها حراست نماید.

تداوم این روند سبب بهبود بلند مدت اوضاع کشور و ایجاد ثبات در زمینه های مختلف خواهد شد. اراده دولت روحانی در رفع فیلتر تلگرام (علیرغم تمامی هجمه ها و مخالفتها از سوی مخالفان گردش آزاد اخبار و اطلاعات) نشان از عزم دولت برای حفظ مزیت های خود نسبت به دولت های قبل دارد و این همان پاشنه آشیل دولت روحانی در ۱۴۰۰ خواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا