اخبار
کد خبر : 5821 ۱۳۹۷/۰۱/۲۰   

نقش بی بدیل رسانه ها در توسعه فرهنگی

 

لعیا نورانی زنوز/ امروزه جامعه اي را می توانیم توسعه يافته تلقي کنیم که بتواند علاوه بر شاخص های اقتصادی بر شاخص های اجتماعی، فرهنگی به ویژه آموزش و اطلاعات تاکید کند.

عنصر دانايي اجتماعي از مهم ترین مباحثی است که جوامع توسعه یافته باید بر آن متمرکز شوند.

در چنين جامعه اي رسانه ها اعم از نوشتاری، تصویری و مجازی با توليد و توزيع مطلوب اطلاعات نقش زيادي در بالا بردن سطح آگاهي هاي آحاد مردم به عهده مي گيرند و جامعه را در رسیدن به رشد و ترقي همه جانبه ياري مي کنند، به عبارتی رسانه ها با توسعه فرهنگي مي توانند باعث پويايي افکار شوند.

در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، نقش رسانه ها در همه عرصه ها انکارناپذیر است و به نظر می رسد سهل ترین راه براي ارتقای سطح دانایی و آگاهي افراد جامعه و مبارزه با جهل و بي خبري هستند.

بنابراين اگر مشارکت سياسي و اجتماعي مردم، آشنايي با قوانین و رعايت آن و داشتن تفکر انتقادی، علمي و خلاق برپایه اطلاعات در جامعه را نشانه بالا بودن سطح فرهنگ و آگاهي ملي بدانيم آنگاه مي توان به نقش رسانه ها در توسعه فرهنگی پی برد.

لذا توسعه فرهنگي می تواند با مشارکت دادن تمام افراد جامعه در فرهنگ آفريني و تقويت و گسترش رقابت هاي سازنده راه همگاني کردن فرهنگ را بگشايد.

امام جمعه ارومیه نیز امروز در دیدار با اعضای خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان بر نقش رسانه ها در توسعه فرهنگی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با بیان اینکه رسانه ها و اطلاع رسانی در عصری که زندگی می کنیم از موضوعات حساس و بسیار والایی برخوردار است، گفت: یکی از اصلی ترین مباحثی که جوامع و فضای عمومی جامعه را اداره می کند "رسانه" است.

وی تصریح کرد: تاثیر رسانه و اطلاع رسانی بیشتر از سایر مباحث به چشم می خورد و در شکل گیری فرهنگ نقش موثری دارد.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه فضای عمومی جامعه در دست رسانه هاست، خاطرنشان کرد: کاری که اهالی رسانه ای انجام می دهند کاری حساس و بسیار مهم اما در عین حال خطرناک است و اگر در مسیر صحیح و درست باشد تاثیر مثبت خواهد داشت و ذخیره آخرت می شود اما اگر دقت نشده و موازین شرعی و دینی رعایت نشود امنیت و ارامش جامعه را برهم زده و خسارت اخروی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی کاری که رسانه انجام می دهد هیچ سخنرانی توانایی آن را ندارد چراکه تکیه رسانه بر مباحث منطقی موجب تاثیرگذاری مطلوب آن می شود.

امام جمعه ارومیه، با بیان اینکه رسانه ها می توانند در نشر معروفات و جلوگیری از منکرات موثر واقع شوند، اضافه کرد: از انتشار مطالب غیرواقعی پرهیز کنید و مراقب مطالب مطرح شده در رسانه ها باشید که موجب فریب مردم و تاثیر برعکس نشود چرا مردم قبول کرده و عمل می کنند بنابراین در این خصوص باید توجه اساسی شود، بنابراین تازمانیکه یقین نداشتید مطالب را منتشر نکنید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: معروفات را در رسانه ها تبلیغ کنید و گسترش دهید چراکه مردم عادی از رسانه ها تاثیر می پذیرند.

وی تاکید کرد: انتشار مطالب کذب و دروغ و تقطیع سخن سبب از بین رفتن شخصیت و آبروی افراد می شود که باید  در روز قیامت پاسخگو باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه به نقش رسانه ها در تحقق مطالبات رهبری به ویژه شعار سال اشاره و خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه مطالبات رهبری را در طول سال به صورت های مختلف بیان کرده و در خصوص کوتاهی های مسوولان نهادها موضع گیری کرده و مطالبه گری کنند.

وی اذعان داشت: در مواردی به خاطر سستی رسانه ها، بیانات و مطالبات مقام معظم رهبری چند روزی از سوی مسؤولان نقل مجالس می شود اما بعد از مدتی فراموش شده و زمین می ماند.

امید سیاح، مسوول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم در این نشست گزارشی از وضعیت رسانه های استان ارائه داد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا