Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 5814 ۱۳۹۷/۰۱/۱۸   

چرا فیلترینگ؟

 

امروزه مطمئن‌ترین راه دسترسی به اطلاعات شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام است. فیلترینگ یعنی محروم کردن مردم از دسترسی به اطلاعات. آیا با فیلترینگ می‌توان واقعیات را از مردم بپوشانند و مانع افزایش آگاهی سیاسی مردم شد؟ این اقدام ناامیدی را در جامعه بیشتر می‌کند. علاوه بر این برای دسترسی به تلگرام فیلترشکن موجود است و فیلتر کردن آن فقط دردسر بیشتری برای مردم ایجاد می‌کنند.

قرن 21، قرن اطلاعات است و افراد نیاز دارند اطلاعاتی در مورد مسائل پیرامونشان کسب کنند و نباید گفت که این حق را برای شما وجود ندارد آنهم به این دلیل که اطلاعاتی که در آن جریان دارد خلاف واقع است و امنیت کشور را به هم می‌زند. این یعنی به مردم بگوییم چیزی که می‌بینید و می‌شنوید واقعیت ندارد. این نوعی عدم پاسخگویی است. مدیران جامعه باید پاسخگو باشند و نباید مردم را از بالا نگاه کرد. به عبارت دیگر نمی‌توان به جای حل کردن مشکل، صورت مساله را پاک کرد. این کار هم عدم پاسخگویی، عدم احساس مسئولیت نسبت به مردم خواهد بود. به‌رغم اتفاقاتی که سال گذشته افتاد، برخی از مدیران پاسخگو نبوده و با مشکلات برخورد سیاسی داشتند. برخی از آنها به حریم شخصی اهمیت نداده‌ و شاید بتوان گفت مشکل ما شکستن حریم شخصی مردم بوده است.

ماهواره نفی شد، به جای اینکه برنامه‌های داخلی را بهتر و شادتر کنیم. حالا هم اعلام می‌شود که باید از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کرد. درحالی که باید در ابتدا اطمینان داد در پیام‌رسان‌های داخلی اطلاعات شخصی‌مردم محفوظ است. اگر شبکه‌های داخلی پاسخگوی نیاز مردم برای افزایش آگاهی مورد نظرشان نباشند، مطمئنا مردم سراغ آنها نمی‌روند و اگر هم بروند همچنان نگرانی‌هایی دارند. شبکه‌های اجتماعی در همه دنیا بهترین و سریع‌ترین وسیله اطلاع‌رسانی درباره جنبش‌های اجتماعی است. از طریق همین شبکه‌های اجتماعی است که اتفاقات کشور به اطلاع مردم می‌رسد و بخشی از آگاهی سیاسی توسط شبکه‌های اجتماعی کسب می‌شود.

مسئولان به جای بررسی ریشه‌های حرکت‌های اجتماعی، روی این بحث می‌کنند که تلگرام باعث این قضایا شده است. برخی هم پشت شبکه‌های اجتماعی پنهان شده و می‌خواهند بگویند اگر حرکت و اعتراضی رخ داده، درست و بحق نبوده و این شبکه‌ها بوده‌اند که مردم را تحریک کرده‌اند! در جامعه ما گاهی توسعه چنان مقطعی و ناپایدار است که مسائلی در جامعه ایجاد کرده است و اکنون از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم با بخشی از آنها آشنا شویم.

در بعد سیاسی و اجتماعی آگاهی‌های لازم را رسانه‌ها در اختیار مردم قرار نمی‌دهند اما از طریق شبکه‌های مجازی به اطلاع مردم می‌رسد.

جایگزینی اجباری پیام‌رسان‌های داخلی به جای تلگرام، به هیچ وجه جواب نمی‌دهد. تنها یک گروه خاص که می‌خواهند مسائل و مشکلات را نبینند چنین حرف‌هایی مطرح می‌کنند و در نهایت پیام‌رسان‌های داخلی می‌خواهند بگویند همه چیز سر جای خودش است و هیچ مشکلی هم نداریم.

محمود حریرچی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا