Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 5712 ۱۳۹۶/۱۲/۱۶   

تبدیل هفت درصد از عرصه های طبیعی آذربایجان غربی به بیابان

 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: هفت درصد از عرصه های طبیعی آذربایجان غربی تبدیل به بیابان شده است.

به گزارش نای قلم، میر صمد موسوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۸۱ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان که بیشتر آن در منطقه بورالان ماکو و اطراف دریاچه ارومیه واقع شده اند، تبدیل به بیابان شده است.

وی افزود: این عرصه های طبیعی بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تبدیل به بیابان شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز از شرایط بحرانی برخوردار هستند.

موسوی همچنین با اشاره به اینکه دو میلیون و ۷۶۹ هزار هکتار از مساحت استان جزو منابع ملی به شمار می‌رود، گفت: از این رقم، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی ۲۱ درصد جزو مراتع درجه یک به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۷۲ هزار هکتار از عرصه های طبیعی یعنی ۴۰ درصد جزو مراتع درجه دو، ۸۶۳ هزار هکتار یعنی ۳۲ درصد جزو مراتع ضعیف هستند.

موسوی گفت: طی ۱۱ سال بهره برداری غیراصولی، ۱۹ هزار هکتار مرتع استان توسط افراد سودجو جنگل تراشی شده و یا خشم مرتع شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی تصریح کرد: دو میلیون و ۶۱۹ هزار هکتار اراضی ملی ممیزی شده یعنی ظرفیت مرتع بر حسب بهره برداران و تعداد دام در مرتع مشخص شده است.

موسوی با بیان اینکه هم اکنون ۸۷ هزار و ۷۷۰ خانوار از مراتع استان بهره برداری می کنند، افزود: باید سه میلیون و ۱۰۰ واحد دامی از مراتع استفاده کنند که این رقم هم اکنون بیش از ۷ میلیون دام است و تعادلی بین میزان مرتع و دام نداریم که این امر سبب تخریب مرتع، پوشش گیاهی و خاک می شود.

وی گفت: در استان ظرفیت دام به مرتع بسیار بالا است که برای حفظ مرتع و دامداری اقتصادی، دولت با برنامه ریزی اصولی دام مازاد و دامدار مازاد را حذف کند  و در این میان باید دولت نسبت به رفع مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری تلاش کند.

موسوی یادآور شد: همزمان با هفته منابع طبیعی 500 هزار اصله نهال در سطح این استان غرس می شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به بوته‌کاری در اطراف دریاچه ارومیه تصریح کرد: در این رابطه یک هزار و 240 هکتار بوته‌کاری همانند"گز" که مقاوم به گرما و شوری هستند در اطراف دریاچه ارومیه انجام شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن حرس گز نیز در 568 هکتار انجام شده و بادشکن غیرزنده برای جلوگیری از فرسایش بادی و جلوگیری از حرکت شن‌های روان صورت گرفت.

لازم به ذکر است که تقدیر از فعالان عرصه خبری در حوزه منابع طبیعی توسط سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از برنامه های جنبی این نشست خبری بود.

آذربایجان غربی 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه ملی دارد که 101 هزار هکتار آن را جنگل ها تشکیل می دهد.

جنگل های دست کاشت نیز از جمله عرصه هایی است که با مدیریت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی ایجاد می شود.

در این جنگل های دست کاشت، نهال های درختان مثمر و غیرمثمر کاشته می شود تا در سال های آینده جنگل هایی در حاشیه شهرها به ویژه ارومیه ایجاد شود.

حدود یک هزار هکتار جنگل دست کاشت در آذربایجان غربی وجود دارد؛ هفته منابع طبیعی از 15 اسفند آغاز می شود و تا 21 اسفند ادامه می یابد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا