اخبار
کد خبر : 5706 ۱۳۹۶/۱۲/۱۵   

سند دار شدن 93 درصد از اراضی ملی در آذربایجان غربی

 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت : سنددار کردن اراضی ملی یکی از مهمترین راهکارهای تثبیت حاکمیت دولت است که تا کنون 93 درصد از اراضی ملی  در استان سند دار شده است .

میر صمد موسوی در آئین بزرگداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات ساختمان شماره دو جهاد کشاورزی استان برگزارشد، با بیان این مطلب اظهار کرد : بیش از دو میلیون و 770 هزار هکتار عرصه ملی در استان وجود دارد که بیش از ۲ میلیون و ۵۷۴ هزار هکتار از اراضی ملی  تا کنون سند دار شده اند، این امراز جمله اقدامات مهمی است که در راستای احقاق حقوق دولت اجرایی می شود و می تواند در کاهش میزان سودجویی سوء استفاده کنندگان بسیار موثر باشد.

موسوی ازرونمایی سامانه پاسخگویی الکترونیک به استعلامات منابع طبیعی در دفاتر پیشخوان دولت همزمان با روز درختکاری در استان خبرداد و افزود : مشارکت مردمی اصل اول در حفاظت و احیاء عرصه های ملی است .

وی در ادامه کسب مقام برتر کشوری و استانی در زمینه توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی و مقابله با پدیده زمین خواری و کاهش عوامل تخریب توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را از اهم موفقیت های بدست امده در سال جاری عنوان کرد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بیان کرد : چرای غیر مجاز دام ها در مراتع  و تخریب اراضی ملی از مهمترین چالش های موجود در عرصه های ملی استان است و در این زمینه کاهش میزان دام با مشارکت مردم و توسعه طرح های مرتعداری که از اهمیت زیادی برخوردار است در دستور کار قرار دارد.

این مسئول تاکید کرد : ظرفیت مراتع ما برای استفاده  ۳ میلیون واحد دامی است ، در حالی که در حال حاضر بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ واحد دامی مستقیما از مراتع استان بهره برداری می کنند که این امر تهدیدی برای تخریب عرصه های ملی است .

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در حوزه منابع طبیعی در سال جاری خاطر نشان کرد: عملیات مقابله با کانون های تولید گرد و غبار حاصل از خشکی دریاچه ارومیه از سال 92 در آذربایجان غربی کلید خورده است که عملیات بیومکانیکی، بیولوژیکی، ترسیب کربن، مقابله با بیابان زایی و احداث ایستگاه کمّی سازی میزان فرسایش بادی و تولید گرد و غبار از جمله طرح های اجرایی بوده است.

موسوی با بيان اينکه هفته منابع طبيعي سال جاري با شعار منابع طبيعي با مردم براي مردم برگزار مي شود، اضافه کرد: برنامه هاي اين هفته با هدف ترويج فرهنگ منابع طبيعي و استفاده از مشارکت مردمي و نهادهاي دولتي و غيردولتي در حراست از عرصه هاي ملي تدوين مي شود و هدف اصلي ما دخيل کردن مردم در حفظ و احياي عرصه هاي ملي است و همزمان با هفته منابع طبيعي 500 هزار اصله نهال در سطح استان غرس مي شود.

در ادامه این آیین ازفعالان و  بهره برداران نمونه در عرصه های ملی استان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

غرس نهال توسط امام جمعه ارومیه ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و  سایر مسئولان حاضر در این مراسم در محوطه ساختمان شماره دو سازمان جهاد کشاورزی استان از دیگر برنامه های اولین روز از گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در استان بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا