اخبار
کد خبر : 5697 ۱۳۹۶/۱۲/۱۳   

بیش از ۳۷ گونه جانوری آذربایجان غربی در معرض خطر هستند

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بیش از ۳۷ گونه جانوری آذربایجان غربی در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش نای قلم، پرویز آراسته در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۴۲۴ گونه جانوری در استان زیست می کنند که بر اساس گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری، بیش از ۳۷ گونه جانوری استان در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: یک گونه در فهرست بحرانی، شش گونه در خطر انقراض، ۱۵ گونه آسیب پذیر و ۱۶ گونه هم در فهرست ریسک کم و در شرف تهدید هستند.

آراسته اضافه کرد: قرق اختصاصی در حال حاضر یکی از راهکارهای اساسی سازمان محیط زیست کشور برای کمک به حفظ و حمایت از گونه های جانوری وحشی و بهره برداری پایدار و خردمندانه از حیات وحش و منابع زیستی در مناطق خارج از تحت مدیریت به شمار می رود که با مشارکت مستقیم جوامع بومی و محلی، تشکل های حامی محیط زیست، علاقمندان به حیات وحش و بخش خصوصی در کلیه مراحل اجرایی و مدیریت حفاظتی به اجرا گذارده می شود.

وی استفاده از ظرفیت های جوامع محلی و بخش خصوصی در جهت حفاظت از حیات وحش، کمک به حفظ نسل و افزایش جمعیت گونه های جانوری در زیستگاه های طبیعی آنها، کاهش قابل توجه هزینه های دولت در حفاظت از عرصه های طبیعی، توسعه فرهنگ زیست محیطی بین جوامع بومی و محلی، اشتغالزایی و ایجاد درآمد از طریق جذب طبیعتگردان، شکارچیان داخلی و خارجی و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش را از اهداف ایجاد و راه اندازی قرق های اختصاصی عنوان کرد.

آراسته با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان آماده دریافت و بررسی درخواستهای متقاضیان برای اعطای مجوز قرق اختصاصی به ویژه در دره شهیدان است، اضافه کرد: مناطق شکار ممنوع نیز در فهرست پیشنهادی برای تبدیل به قرق اختصاصی قرار گرفته اند تا از امکانات و توانمندی های بخش خصوصی و جوامع بومی و محلی برای ادامه حفاظت از آن ها بهره گرفته شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی حمایت از ایجاد بوم گردی در مناطق تحت مدیریت از جمله حاشیه تالابها و مناطق حفاظت شده را از دیگر برنامه های مهم برای معرفی ظرفیت های زیست محیطی استان عنوان کرد.

وی ادامه داد: در روز 20 دسامبر 2013، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 68 امین نشست خود، سوم مارس برابر با روز امضای کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های باقی‌مانده‌ی جانوری و گیاهیِ وحشی موسوم بهCITES را به عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام کرد.

آراسته گفت: هدف از این نامگذاری، افزایش آگاهی عمومی نسبت به حیوانات و گیاهانِ در معرض خطر و راه‌های مبارزه با جرایم در حوزه‌ی حیات وحش بود.

وی اضافه کرد: سازمان ملل متحد همچنین دبیرخانه CITES را به عنوان تسهیل‌کننده‌ی برنامه‌ها و مراسم مرتبط با این مناسبت، تعیین کرد، روز جهانی حیات وحش در حال حاضر مهمترین رویداد جهانی سالانه است که به حیات وحش اختصاص دارد.

به گفته آراسته شعار روز جهانی حیات وحش در سال 2018،"گربه های بزرگ: شکارچیان تحت تهدید" است و به دلیل اهمیت موضوع، سازمان ملل سال 2018 را تماما" به این موضوع اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: گربه‌‌سانان بزرگ یکی از گروه‌های حیوانات شناخته شده و مورد تحسین در سراسر جهان هستند. با این حال، امروزه این شکارچیان کاریزماتیک، با تهدیدات فراوان و متفاوت مواجه هستند که عمدتا" ناشی از فعالیت‌های انسانی است، به طورکلی جمعیت آنها به علت از دست دادن زیستگاه و طعمه، درگیری با مردم، شکار و تجارت غیرقانونی، به شدت کاهش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 50 درصد از گونه های گربه سانان کشور در این استان زیست می کنند هر چند در طی سال های اخیر دلایل مختلف از جمله توسعه صنعت، توسعه مناطق شهری و روستایی، توسعه اراضی کشاورزی، آلودگی های زیست محیطی و تغییر اقلیم و غیره تاثیرات منفی زیادی روی زیستگاه و به تبع آن روی جمعیت گونه های گذاشته است، ولی علی رغم موارد یاد شده هنوز جمعیت هایی از این گونه های با ارزش در زیستگاه های استان وجود دارد که لازمه حفاظت و مراقبت بیشتر از آن است.

آراسته افزود: مشخص شدن نقشه دقیق پراکنش، مشخص شدن تهدیدات اصلی در زیستگاه ها، جلوگیری از بروز آلودگی های زیست محیطی، جلوگیری از شکار بی رویه (خصوصاً گونه هایی که بعنوان طعمه این گونه محسوب می شود) و... از جمله مهمترین برنامه های این اداره کل در جهت حفاظت و احیاء نسل این گونه های با ارزش در استان محسوب می شود. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود گفت: 15 میلیارد مترمکعب آب نیاز است تا دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک برسد.

به گفته آراسته هر سال 2 میلیارد و 650 میلیون متر مکعب آب باید به دریاچه ارومیه منتقل شود تا همین مقدار آب موجود در دریاچه را حفظ کرده و دریاچه ارومیه تبدیل به کانون ریز گرد نشود و در حال حاضر 1.6 میلیارد متر مکعب آب نیز در دریاچه وجود دارد.

وی تصریح کرد: پنج هزار و 700 کیلومتر مربع پارک ملی دریاچه ارومیه را دارا هستیم و شش منطقه شکار ممنوع در تکاب، خوی، نقده و ماکو قرار دارند و هزار و 400 هکتار نیز مساحت تالاب حسنلو  است و در تمامی نوار مرزی آذربایجان غربی نیز به عمق هفت کیلومتر منطقه شکار ممنوع است.

سوم مارس برابر با ۱۲ اسفند در تقویم سازمان ملل به نام «روز جهانی حیات‌وحش» ثبت شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا