اخبار
کد خبر : 5637 ۱۳۹۶/۱۲/۰۱   

توسعه باغات در اراضی شیب دار راهکاری برای افزایش اشتغال در مناطق مرزی

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح های وزارت جهاد کشاورزی است که فرصتی برای افزایش میزان تولید محصولات باغی و افزایش اشتغال در مناطق مرزی در استان را فراهم می کند.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در جلسه کارگروه توسعه باغات در اراضی شیب دار استان با بیان این مطلب اظهار کرد: برای سال زراعی جاری تبدیل یک هزار و 758 هکتار از اراضی شیب دار استان به باغات دیم در برنامه ششم توسعه ابلاغ و پیش بینی شده است که امیدواریم با تسریع در شناسایی اراضی مستعد استان برای تبدیل به باغات این میزان سطح ابلاغی در سال زراعی جاری عملیاتی و اجرا شود.

کریم زاده با بیان اینکه این طرح در اراضی شیب دار شهرستان های پیرانشهر، سردشت، اشنویه و خوی که دارای بارندگی مناسب بوده و مستعد اجرای این طرح هستند، قابل اجرا هست که باید هر چه سریعتر کار استعداد یابی و شناسایی موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح عملیاتی شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی در سالهای اخیر و افزایش ریزگردها ، توسعه باغات در اراضی دیم منجر به تلطیف آب و هوای منطقه نیز خواهد شد ضمن آنکه هر یک هکتار باغ یک شغل جدید را به صورت مستقیم ایجاد می کند.

این مسئول تاکید کرد: در راستای کمک به بحران کم آبی دریاچه ارومیه نیز باید دوره های آموزشی در جهت مصرف بهینه آب برای بهره برداران در این عرصه ها برگزار شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت : این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی مستعد بارندگی به میزان 300 میلی متر به بالا برنامه‌ریزی شده است.

فتح اله زاده افزود: از مزایای اجرای این طرح که با مشارکت مردم صورت می‌گیرد می توان به مقابله با فرسایش خاک، حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی، پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی با هدف افزایش بهره‌ وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری اشاره کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا