اخبار
کد خبر : 5632 ۱۳۹۶/۱۲/۰۱   

تولید داخل در انبارها مانده است

 

نماینده مردم مهاباد در مجلس تاکید کرد در شرایطی که انبارها مملو از تولید داخل است دولت به بهانه تنظیم بازار دست به واردات نزند که به تولیدکننده آسیب وارد می شود.

به گزارش نای قلم، جلال محمودزاده در گفت‌وگویی نحوه تنظیم بازار در ایام شب عید را ارزیابی کرد و اظهار داشت: تنظیم بازار بر عهده دولت و وزارت جهاد کشاورزی است، دولت باید عدالت را در توزیع، واردات و حمایت از تولید داخل رعایت کند و به نحوی بازار را تنظیم کند که تولید داخلی دچار ضرر و زیان نشود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: بنابراین نباید با فکر تنظیم بازار از آن سوی بام بیافتیم و با واردات، تولید داخل را فراموش کنیم، در کشور مقداری زیادی محصول تولیدی هنوز در دست کشاورزان باقی مانده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: سیب در سردخانه های استان های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل و تهران انبار شده و صادر نشده است، از سوی دیگر شکر تولیدی در کارخانه قند انبار شده است و به جای پول به کشاورزان شکر می دهد و کشاورز شکر را در بازار زیر قیمت به فروش می رساند.

این نماینده مجلس به دلیل انبارشدن محصولات تولیدی در انبارها اشاره کرد و توضیح داد: دلیل این امر این است که در واردات زیاده روی کرده ایم، به نام تنظیم بازار بیش از نیاز تولید وارد می کنیم و این مسئله باعث می شود تولید داخل دچار ضرر و زیان می شود و نتوانیم تولید داخل را در بازار داخل و خارج بفروش برسانیم.

وی گفت: دولت باید مراقب باشد به بهانه تنظیم بازار شب عید، بیش از نیاز داخل دست به واردات نزند که با این کار به تولیدکننده داخلی لطمه وارد می شود. اما در عین حال در کشور محصولاتی تولید نمی شود از جمله موز و خشکبار بنابراین باید مانند کشورهای دیگر در ازای واردات موز و خشکبار محصولات مازاد تولید داخل را صادر کنیم تا تعادل در بازار ایجاد شود.

مرغ و گوشت وارد شود

محمودزاده در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به خودکفایی ایران در زمینه تولید گوشت مرغ بیان داشت: زمانی در تولید گوشت مرغ خودکفا بودیم اما نزدیک 20 استان درگیر آنفولانزای مرغی هستند که به دنبال آن دامداری های تخم گذار و گوشتی از چرخه تولید حذف شدند و با وضعیت پیش آمده و ضعف عملکردی دولت در مهار انفولانزای مرغی با کمبود گوشت در داخل مواجه هستیم.

این نماینده مجلس گفت: بنابراین دولت باید بر اساس میزان مصرف در ایام عید و محاسبه  تولید داخل، کمبود گوشت مرغ را با واردات تامین کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آنجایی که سال های گذشته تب برفکی دامن دام های کشور را گرفت  بر اثر این بیماری تعداد زیادی از دام های سبک و سنگین از بین رفت و دولت نتوانست با ارائه تسهیلات ارزان قیمت زمینه جایگزینی دام ها را فراهم کند بنابراین در زمینه گوشت قرمز هم باید وادرات داشته باشیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا