اخبار
کد خبر : 5607 ۱۳۹۶/۱۱/۲۲   

شعر رضوی باید امام رضا(ع) را به تمام جهان بشناساند

 

مسوول مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی، گفت: شعر رضوی باید جهانی باشد و امام رضا(ع) را که چون خورشید به تمام جهان تابش می کند، بشناساند.

به گزارش نای قلم، مصطفی قلیزاده علیار در گفتگوی اختصاصی، ارومیه را به عنوان پایتخت شعر رضوی به زبان ترکی آذری نامید.

وی اظهار داشت: موضوع فرهنگ رضوی، سیره، سخنان و ابعاد مختلف زندگانی امام رضا(ع) مورد توجه شاعران قرار گیرد.

داور چهار دوره از جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری با اشاره به رسالت شاعران رضوی، افزود: قبل از سرودن شعر در خصوص امام رضا(ع) بحث امام شناسی و قدرت تحلیل مطرح است به طوری که شاعر باید شناخت کافی از امام رضا(ع) داشته باشد؛ امامی که رهبر دینی، سیاسی، اجتماعی، علمی، عاطفی و خانوادگی است، اتحاد بین مسلمانان هدفشش بود و همه انسان ها اعم از مسیحی، یهودی و ...را مجذوب خود می کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: امام شناسی فقط در علم کلام خلاصه نمی شود بلکه شاعران باید در علم اجتماعی نیز ورود پیدا کنند.

نویسنده کتاب دعبل خزاعی "شاعر دار بر دوش" با بیان اینکه شعر امام رضا(ع) فقط تصویرسازی در قالب احساسات نیست، ادامه داد: شعر رضوی باید جهانی باشد و امام رضا(ع) را که چون خورشید به تمام جهان تابش می کند، بشناساند.

قلیزاده همچنین توجه به بخش پژوهش، تحقیق و سایر هنرها در جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری را ضروری دانست و تصریح کرد: در برگزاری جشنواره شعر رضوی باید هر سال یک قدم به سوی امام شناسی و معرفی ایشان به عنوان یک انسان کامل در جهان و امام ثقلین برداریم در اینصورت است که شعر رضوی در جامعه تبدیل به جریان می شود، فرهنگ رضوی و جاذبه های رضوی در دنیا شناسانده می شود و در تعقلات، عاطفه ها و بینش ها رسوخ می یابد و شاعران می توانند در ادبیات رضوی جایگاهی داشته باشند.

عضو شورای هم اندیشی دبیرخانه شعر رضوی به زبان ترکی آذری، با بیان اینکه ابراز ارادت اهل سنت به امام رضا علیه السلام هم وزن با اهل تشیع است، گفت: آشنایی مردم نسبت به امام رضا علیه السلام مهمترین دستاورد برگزاری جشنواره بین المللی شعر ترکی آذری رضوی است.

 وی ارادت اقوام و ادیان مختلف به امام رضا(ع) را حماسه های انسانی نام برد و خاطرنشان کرد: این حماسه ها، ارادت و جذابیت شخصیتی امام رضا (ع) باید در قالب شعر رضوی تبیین و مطرح شود.

قلیزاده میزبانی ارومیه برای جشنواره رضوی به زبان ترکی آذری را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: زحمات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری این جشنواره و ثبت اشعار رسیده به دبیرخانه قابل تقدیر است و امیدواریم ارومیه نیز به واسطه برگزاری این جشنواره و حضور شاعران از کشورهای مختلفی چون آلمان، ترکیه، آذربایجان، روسیه و ... جهانی شود و شاهد اقبال ادبای دنیا برای شرکت در این جشنواره باشیم.

گفتنی است سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با حضور شاعرانی از ایران و کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه تیرماه سال آینده در ارومیه برگزار می شود.

همچنین در سیزدهمین جشنواره شعر رضوی، برنامه "عصر موسیقی" ویژه عاشیق ها در شهرستان میاندوآب برگزار می شود.

برای نخستین بار برگزاری شعر رضوی در دهه کرامت با عنوان «رایحه رضوی» به زبان کردی نیز در مهاباد برگزار می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا