اخبار
کد خبر : 5597 ۱۳۹۶/۱۱/۱۹   

آذربایجان غربی پیشرو در اجرای نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر

 

آذربایجان غربی از استان های پیشرو کشور در اجرای طرح نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر است و با برگزاری دوره های آموزشی در قالب این طرح، برای ارتقای شاخصه های سلامتی مردم استان با دخالت مبتنی بر پیشگیری به الگویی برای دیگر استان های کشور تبدیل می شود.

نظام مراقبت سندرمیک نظامی مبتنی بر گردآوری منظم، تجزیه، تحلیل، تفسیر و انتشار اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت جمعیت عمومی است که هدف آن دستیابی به تشخیص های زودرس تهدیدات سلامتی و اعلام هشدار سریع بر اساس داده های به دست آمده برای جلوگیری و کنترل طغیان بیماری ها در جامعه و افزایش قابلیت پاسخگویی و واکنش سریع سیستم سلامت محسوب می شود.

در راستای این نظام پیشرفته مراقبتی، ارائه آموزش های لازم به بدنه نظام بهداشت، درمان و علوم پزشکی از ضروریات ها به شمار می رود که برای تحقق این امر استفاده از همه ظرفیت های داخل و بیرون از نظام بهداشت و درمان بسیار مهم است.

طبق نظر بسیاری از صاحب نظران، برخی از بیماری ها برای تشخیص و کنترل نیاز به زمان دارند که البته به نوعی ممکن است به از دست دادن زمان برای درمان نیز تعبیر شود که انواع بیماری های آنفلوانزا و فلج اطفال می تواند در این حوزه قرار گیرد که در صورت تشخیص زودهنگام می توان اقدامات پیشگیرانه از حاد شدن بیماری ها را انجام و جان بسیاری از افراد را در این خصوص نجات داد.

آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های پیشرو در حوزه سلامت، در حوزه نظام مراقبت سندرمیک نیز وارد شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت آذربایجان غربی روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ادغام نظام مراقبت سندرمیک در سیستم بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه بهداشت کشور در حال انجام است و آذربایجان غربی به عنوان پنجمین استان این نظام را پیاده می کند.

دکتر وحید حقیقی گفت: اردبیل، هرمزگان، ایلام، گیلان و آذربایجان غربی استان هایی هستند که پیشرو بوده و اقدامات این ادغام را آغاز کرده اند.

وی افزود: برای عملیاتی کردن این اقدامات تاکنون در آذربایجان غربی دوره آموزشی برای کارکنان پایانه های مرزی و گمرک های استان که به نوعی در کنترل بیماری ها می توانند موثر باشند و خود نیز بیشتر در معرض مبتلا به بیماری های واگیر هستند، در شهر سرو ارائه شده و 2 دوره در شمال آذربایجان غربی به میزبانی خوی و در جنوب استان به میزبانی مهاباد برگزار شده که تاکنون به حدود 100 نفر آموزش های لازم ارائه شده است.

وی بیان کرد: بیماری سندرمیک یا همان بیماری های واگیر شامل 14 سندرم با 2 یا سه علامت می شود که شامل تب حاد، سندرم تب و خونریزی، شبه آنفلوانزا، عفونت شدید تنفسی، تب و علائم نورولوژیک (علائم عصبی)، تب های طولانی، سندرم زردی حاد، مسمومیت غذایی، اسهال حاد آبکی، اسهال خونی، فلج شل حاد، شوک عفونی و سرفه مزمن است.

حقیقی اضافه کرد: آموزش های لازم به صورت آبشاری در آذربایجان غربی در حال انجام است تا از ابتدای سال آینده ادغام نظام مراقبت سندرمیک در سیستم نظام پزشکی انجام شود که در این صورت امکان پیشگیری بهتر بیماری ها در سریع ترین زمان ممکن می شود.

وی گفت: نظام مراقبت شامل سه مرحله مظنون شدن، محتمل بودن و قطعی شدن است که مهمترین عامل برای کنترل بیماری ها که هدف این نظام مراقبتی هم به شمار می رود، شناسایی فوری بیمار، هشدار سریع و پاسخ دهی فوری است.

وی گفت: نظام سلامت کشورهای همسایه ضعیف است و احتمال ورود بیماری های واگیر وجود دارد که بر این اساس در مبادی ورودی آذربایجان غربی آموزش های لازم را ارائه کرده ایم.

وی اظهار کرد: به طور مثال فلج اطفال در ایران ریشه کن شده اما در کشورهای همسایه وجود دارد که بر این اساس آموزش های کنترلی لازم در شهرهای مرزی و مبادی ورودی کشور لازم است.

کارشناس مسئول برنامه مراقبت مرکز بهداشت آذربایجان غربی نیز به ایرنا گفت: یکی از مشکلات مهم در راستای توسعه سلامت در جامعه، بیماری های واگیر به شمار می رود که در صورت اپیدمی شدن این بیماری ها تبعات خطرناکی برای شهروندان تحمیل می شود.

سهیلا ملک پور افزود: با نظام مراقبتی جدید در صورت افزایش موارد مشکوک در چند بیمارستان منطقه، ‌سیستم بهداشتی می تواند به یک طغیان احتمالی مشکوک شود و اقدامات به موقع و کنترلی انجام دهد.

وی گفت: با آموزش های لازم در جنوب آذربایجان غربی 25 کارشناس بهداشت از 10 شهرستان در کارگاه نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر شرکت کرده اند تا امکان مقابله با چنین احتمالاتی در استان میسر شود.

وی افزود: در نظام مراقبت روتین فعلی در مواردی که سرعت عمل نیاز است، امکان ایجاد خلا وجود دارد.

وی اظهار کرد: ﻫﻤﻮاره در ﺑﺤﺚ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻗﻄﻌﻲ ﺑﻴﻤﺎری های ﻣﻴﻜﺮوﺑﻲ و وﻳﺮوﺳﻲ زﻣﺎن ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺻﺮف می شود و ﻳﻜﻲ از ﻧﻘﺎﻳﺺ ﻧﻈﺎم ﻣﺮاﻗﺒﺖ معمول اﻳﺠﺎد ﻓﺎﺻﻠﻪ بین زﻣﺎن ﺑﺮوز و زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ است.

وی ادامه داد: اﮔﺮ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺑﻴﻤﺎری های واﮔﻴﺮ ﺑﺮ ﺳﻪ ﻣﺤﻮر ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺤﺘﻤﻞ، ﻣﻈﻨﻮن و ﻗﻄﻌﻲ ﻣﺪﻧﻈﺮ باشد و اﻗﺪام ﺧﻮد را برای ﻣﻬﺎر و ﻛﻨﺘﺮل آن ﺑﻪ زﻣﺎن ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻗﻄﻌﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺪاﻧﻴﻢ، در ﺑﺮوز ﻃﻐﻴﺎن ﻫﺎ و ﻫﻤﻪ ﮔﻴﺮی وﺳﻴﻊ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻮاﺟﻪ می شویم.

وی اضافه کرد: ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺳﻨﺪرﻣﻴﻚ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ اﻟﮕﻮی ﺟﺪﻳﺪ در ﻧﻈﺎم ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎ در ارتقای بیشتر نظام مراقبتی کشور ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا با اجرای طرح مراقبت سندرمیک، امیدواری ها برای مقابله پیشگیرانه از بیماری های واگیر بیشتر می شود که این امر می تواند در ارتقای شاخص های سلامتی نقش بسزایی را ایفا کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا