اخبار
کد خبر : 5588 ۱۳۹۶/۱۱/۱۸   

ضرورت توسعه گلخانه های کوچک مقیاس در آذربایجان غربی

 

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: مطابق دستورالعمل ابلاغی، به دنبال توسعه گلخانه های کوچک مقیاس در استان هستیم.

به گزارش نای قلم، امین آقایی در سمپوزیوم گلخانه و کشت نشا در ارومیه با بیان اینکه از زمان واگذاری وظایف احداث و اداره کرد گلخانه ها به نظام مهندسی کشاورزی در استان 250 موافقت اصولی صادر شده است افزود: در این راستا 90 پروانه تاسیس و 114 پروانه بهره برداری نیز صادر شده که در آینده نزدیک وارد مدار تولید می شوند.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه کشت گلخانه در کشور و استان عنوان کرد: هم اکنون کشور همسایه ترکیه بیش از 50 هزار هکتار گلخانه دارد و یکی از رقبای جدیدی کشورمان است، باید با تبادل دانش و تجربه تلاش کنیم کشت گلخانه ای را توسعه دهیم.

آقایی با بیان اینکه در سالهای گذشته احداث و اداره کرد گلخانه ها به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار شده بود گفت: متاسفانه به دلیل عدم توانایی مالی این قشر این طرح به خوبی پیشرفت نکرد و اخیرا احداث گلخانه ها به نظام مهندسی کشاورزی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان 11 هزار و 500 کارشناس عضویت دارند، تاکید کرد: باید از این بدنه کارشناسی در راستای تبادل دانش، تخصص و تکنولوژی روز دنیا بهره کافی را برد.

آقایی با اعلام اینکه در حال حاضر در بخش گلخانه با استاندارد بالای سه هزار مترمربع 35 هکتار در دست بهره برداری داریم خاطرنشان کرد: توسعه گلخانه ها با مقایس کوچک با رویکرد تامین نیاز محلی، حفظ اشتغال و ایجاد درآمد برای خانوار ها در دستور کار قرار دارد.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: در بخش صادرات نیز سرمایه گذاری روی ایجاد گلخانه ها با مقایس بزرگ صورت گرفته و در بخش های مختلف صیفی، گیاهان زینتی، دارویی، کشت نهال و... نیز فعالیت گلخانه در حال انجام و توسعه است.

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه نیز در این سمپوزیوم با بیان اینکه ایران کمتر از یک سوم بارش جهانی را دارد، به بالا بودن میزان تبخیر در ایران نسبت به مقادیر متوسط جهانی اشاره و اظهار کرد: میزان تبخیر در حوضه دریاچه ارومیه از 2000 میلی متر کم‌تر است ولی با این تفاسیر از اقلیم‌های خشک محسوب می‌شویم.

رسول زینال زاده تصریح کرد: بعد از خوزستان استان اذربایجان غربی بیشترین روان آبها را دارد و شبکه بزرگی از رودخانه‌های بزرگ و کوچک داریم که همه به دریاچه ارومیه که در قسمت پست و گود منطقه قرار دارد، می‌ریزد. اما در کنار کاهش میزان بارشها، شاهد کاهش شدید در منابع استراتژیک آبهای زیرزمینی هستیم که در سالهای آتی موجب بحران در محیط زیست و... خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کنار بحران آب، شاهد مشکل و خطر کاهش حجم ضخامت خاک در بخش کشاورزی هستیم، افزود: آب و خاک به ما ارث نرسیده و امانتی است که نزد ما برای آیندگان است و معتقدیم تغییر شیوه های کشاورزی و کشت های گلخانه ای باعث بهبود وضعیت آب و خاک در استان می شود.

گفتنی است، پروفسور طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران و دکتر صالحی عضو هیات علمی دانشگاه تهران از سخنرانان مدعو در این سمپوزیوم بودند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا