اخبار
کد خبر : 5577 ۱۳۹۶/۱۱/۱۵   

موزه دفاع مقدس آذربایجان غربی با دستور رئیس جمهور افتتاح شد

 

رئیس جمهور همزمان با سراسر کشور، مرکز فرهنگی دفاع مقدس آذربایجان غربی را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

به گزارش نای قلم، به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر همزمان 10 مرکز فرهنگی دفاع مقدس کشور توسط رئیس‌جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از مسئولان عالی رتبه کشور توسط ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

این مراسم  در استان آذربایجان غربی نیز به منظور افتتاح مرکز فرهنگی (موزه) دفاع مقدس استان با حضور محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، حجت الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، تعدادی از مسئولان و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس در ارومیه برگزار شد.

همچنین در این مراسم با حضور مقام عالی استان و نماینده ولی فقیه در استان از تمبر و تعدادی از کتب منتشره استان در رابطه با دفاع مقدس رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «فرمانده پیشتاز» به قلم مصطفی قلی‌زاده علیار در ارومیه

از جمله این کتاب ها، کتاب «فرمانده پیشتاز» نوشته «مصطفی قلی‌زاده علیار» است که خاطره‌های هم‌رزمان شهید باکری از عملیات آزادسازی خرمشهر را در بردارد.

کتاب «فرمانده پیشتاز» از سلسله کتاب های "فاتحان خرمشهر" در موضوع زندگی، مبارزات، حماسه ها و شهادت سردار سرافراز شهید حمید باکری است که به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان از سوی انتشارات صریر در سال جاری با تیراژ یک هزار نسخه منتشر شده است.

نویسنده که این کتاب بیس و ششمین کتاب منتشر شده از اوست، به دو روش کتابخانه ای و میدانی پژوهش کرده و علاوه بر استفاده از آثار مکتوب و مطبوع به صورت شفاهی و مصاحبه با دوستان حمید باکری و آوردن مطالب بکر سعد کرده خواننده کتابش را از مطالب تازه نیز بهره مند سازد.

کتاب «فرمانده پیشتاز» در 108 صفحه و در قطع پالتویی مشتمل بر چهار بخش «در کشاکش زندگی»، «همسو با انقلاب اسلامی»، «همگام با دفاع مقدس» و «پیشتازان فتح» این کتاب نگارش شده است.

در کتاب مورد اشاره زندگی، مبارزه‌ها و سلحشوری‌های سردار شهید حمید باکری همچنین نحوه به شهادت رسیدن آن در این اثر به تصویر کشیده شده است.

مجاهدت فراموش نشدنی مردم استان از ماندگارترین اوراق زرین تاریخ ایران اسلامی است

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی در این مراسم گفت: عظمت، حماسه آفرینی و مجاهدت فراموش نشدنی مردم آذربایجان غربی به عنوان مرزداران باغیرت ایران اسلامی در مقابله با مهاجمان، متجاوزان و اشرار منطقه به ویژه اوج ایثار و فداکاری شهیدان و رزمندگان و ایثارگران این خطه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دو جبهه جنگ با متجاوزان بعثی و جبهه مقابله با ضدانقلاب داخلی از زیباترین حماسه ها و انتظارات ملت ایران و از ماندگارترین اوراق زرین تاریخ ایران اسلامی است که در خور تکریم و زیبنده ترسیم هنرمندانه آن در گنجینه دفاع مقدس استان است.

محسن تیموری افزود: به منظور حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس با هدف به تصویر کشیدن سیمای حماسی و ایثارگری مردم آذربایجان غربی، اداره کل حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس پروژه احداث موزه و مجموعه مرکز فرهنگی دفاع مقدس را با جدیت در دستور کار خود قرار داد و با اتمام عملیات ساختمانی در سال 93 فعالیت های لازم برای طراحی موزه و تواید محتوا آغاز شد.

وی افزود: ابتدا موزه به نحوی طراحی شد تا بتواند گوشه ای از حماسه ها، ایستادگی و پایمردی این مردم و رزمندگان استان را در پنج فصل کلی شامل جنگ ها و رویدادهای مهم تاریخ 200 سال گذشته در شمال غرب کشور تا مشروطیت، انقلاب امام خمینی (ره) تا سال 56، اوج گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، حوادث استان بعد از انقلاب اسلامی تا آغاز دقاع مقدس و در نهایت هشت سال جنگ تحمیلی را به تصویر کشید.

تیموری اضافه کرد: در گام بعدی یک هزار و 500 عنوان موضوع از اهم رویدادها و حوادث استان در ذیل پنج سرفصل کلی استخراج و انتخاب شد که جهت طراحی نقشه موزه آرایی در اختیار مشاورین مربوطه در تهران قرار گرفت و همزمان اسناد و اقدامات لازم پیرامون یک هزار و 500 موضوع و 600 سوژه استانی توسط تیم کارشناسی در اداره کل و با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و کارشناسان نظامی و امنیتی تهیه و همراه با سوابق موجود ارسال شد.

به گفته مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی، طرح اولیه موزه آرایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان در نیمه دوم 95 به اتمام رسید و براساس آن تا اسفندماه 95 اسناد، تصاویر، متون و فیلم های موجود در مرکز آرشیو و اسناد اداره کل پیرامون 110 سوژه انتخابی استخراج و طراحی لازم برای نحوه ارائه آنها در موزه در قالب تندیس، ماکت، تابلو، نقاشی، آثار تجسمی و حجمی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از شهریور 96 با تامین اعتبار استانی عملیات آماده سازی و تکمیل گالری شامل پارتیشن بندی، غرفه بندی، ساخت پانل ها و ویترین ها براساس طرح های نهایی موزه شروع و تا اوایل بهمن ماه امسال در یک هزار و 80 مترمربع مساحت موزه، تعداد 43 پانل، 22 ویترین، یک اتاق بمباران، ویدئو وال و اتاق جنگ فرماندهی، سنگر گروهی رزمندگان ساخت و نصب شد.

تیموری اضافه کرد: فاز نخست تکمیل موزه مرکز فرهنگی به صورت چینش نمایشگاهی آماده بهره برداری شده است.

با ظهور انقلاب احکام دین الهی در جامعه رواج پیدا کرد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این مراسم با اشاره به جمله امام راحل مبنی بر اینکه انقلاب ما انفجار نور بود، گفت: براساس آیات و روایت معصومین (ع) دین، اعتقادات ما و قرآن از مصادیق نور هستند.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم پیامبر اعظم را به عنوان سراج منیر معرفی می کند به تعبیری وجود پیامبر بزرگوار به عنوان چراغ نوردهنده معرفی شده است.

وی افزود: در قبال این نور، گناه، معصیت، بی اعتقادی هم از مصادیق ظلمت هستند.

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: تعبیر امام خمینی (ره)مبنی بر این که انقلاب ما انفجار نور بود نیز بر همین مبنا است و با ظهور انقلاب، ایمان، اعتقاد، آیات قرآن و احکام دین الهی در جامعه رواج پیدا کرد و مردم با مبانی قرآن کریم آشنا شدند.

قریشی خاطرنشان کرد: همه وظیفه دارند از این انقلاب که مصداق نور است محافظت کنند تا بتوانیم در پرتو آن به سعادت دنیوی و اخروی برسیم.

آذربایجان غربی 12 هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اشاره به این که از این استان 12 هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب شده است، گفت: امیدواریم با راه اندازی این موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس شاهد آشنایی بیش از پیش مردم و بازدید کنندگان با رشادت های مردم غیور آذربایجان غربی باشیم.

بعد از پایان مراسم، استاندار آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان استانی از بخش های مختلف مرکز فرهنگی (موزه) دفاع مقدس آذربایجان غربی بازدید نمودند.

همچنین شهریاری استاندار آذربایجان غربی، حجت الاسلام و السلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه در این مراسم، با حجت الاسلام حسنی مجاهد نستوه آذربایجان که بمنظور شرکت در آیین افتتاح مرکز فرهنگی دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس آذربایجان غربی حضور داشت، دیدار کردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا