اخبار
کد خبر : 5547 ۱۳۹۶/۱۱/۰۷   

کاهش سطح آب دریاچه ارومیه مشکل ۲۰ ساله سازمان حفاظت محیط زیست

 

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: ۲۰ سال است که مساله کاهش سطح آب دریاچه ارومیه مساله اساسی سازمان حفاظت محیط زیست است.

به گزارش نای قلم به نقل از ایلنا، ابوالفضل آبشت اظهار داشت: صندوق کارآفرینی امید با سازمان حفاظت محیط زیست یک موافقتنامه پنج ساله به میزان پنج میلیارد تومان در خصوص طرح کسب و کارهایی که وابستگی کمتری به آب و منابع طبیعی دارند منعقد کرده است.

او ادامه داد: بر این اساس قرار شد طرح‌هایی که در این زمینه به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه می‌شوند به صندوق معرفی شده تا وامی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با سود چهار درصد به متقاضیان ارائه شود.

در سال گذشته ۶۸ طرح به صندوق معرفی شد که دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شد. از این ۶۸ طرح ۳۰ طرح پذیرفته و مابقی طرح‌ها در حال بررسی است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دریاچه ارومیه گفت: با توجه به میزان کاهش بارندگی در سال جاری سطح تراز دریاچه ارومیه امروز ۱۲۷۰.۳۱ متر بوده یعنی مدت مشابه سال گذشته ۲۵ سانتی‌متر کمتر است و نسبت به میانگین زمان پرآبی این دریاچه چهار متر و ۳۶ سانتی‌متر کمتر است. همچنین وسعت دریاچه در حال حاضر ۱۷۷۱.۳۵ کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹۹ کیلومتر کاهش داشته و نسبت به درازمدت ۲۷۵۵ کیلومتر کاهش داشته است.

مدیر حفاظت از تالاب‌ها خاطرنشان کرد: ۲۰ سال است که مساله کاهش سطح آب دریاچه ارومیه مساله اساسی سازمان حفاظت محیط زیست است. زمانی که ما گزارش متر به متر کاهش دریاچه را می‌دادیم هیچ کس حتی رسانه‌ها به آن توجه نمی‌کردند اما امروز خوشبختانه همه نسبت به میلی‌متر حجم آب این دریاچه حساس شده‌اند و این جای خوشحالی است اما باید بدانیم که احیای دریاچه ارومیه نیاز به زمان دارد و در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا