اخبار
کد خبر : 5541 ۱۳۹۶/۱۱/۰۴   

محفل کارگاهی فضولی خوانی در ارومیه برگزار می شود

 

مسوول واحد آفرینش های حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: محفل کارگاهی فضولی خوانی به همت واحد آفرینش های حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه برگزار می شود.

به گزارش نای قلم، مصطفی قلیزاده علیار امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قرائت صحیح اشعار فضولی و شرح و تفسیر اشعار و تکنیک های ادبی استفاده شده در آن ها با حضور کارشناسان و فضولی خوانان از جمله برنامه های محفل کارگاهی فضولی خوانی است.

وی افزود: هر ماه دو محفل کارگاهی فضولی خوانی در محل سالن جلسات حوزه هنری استان برگزار می شود.

مولانا حكيم ملا محمد فضولي،‌ شاعر و انديشمند متفكر و شاعر سه زبانه‌اي است كه تأثير عميقي در تاريخ ادبيات تركي و عربي و فارسي بر جاي نهاده است. نام او محمد، نام پدرش سليمان بوده است. گفته شده كه در سال 910 هجری در خانواده‌اي شيعي مذهب و آذربايجاني،‌ در جوار مرقد سيد الشّهدا، در كربلا به دنيا آمده است.

او را «بزرگترین شاعر ترکی آذربایجانی در سدهٔ دهم هجري قمري» می‌دانند از كودكي و كيفيت تحصيلاتش آگاهي‌هايي به دست نيامده است. در جواني لقب «ملا» گرفته و مشهور به ملا فضولي بوده است. علوم عربي را نزد عالمي به نام رحمت الله و علوم ادبي را نزد «حبيبي» شاعر معروف آذربايجان آموخته و نيز با دختر رحمت الله ازدواج كرده و پسري عالم و شاعر با تخلص فضلي داشته است.

پدر فضولي بنا به گفته ‹‹صادق بيگ افشار›› از ايل بيات بوده كه يكي از 22 طايفه مهاجر تركان اوغوز مي باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا