اخبار
کد خبر : 5537 ۱۳۹۶/۱۱/۱۱   

رسانه به مثابه شهروند است

 

یک حقوقدان گفت: رسانه به مثابه شهروند است و در واقع همه حقوقی که یک شهروند داراست، رسانه هم باید دارا باشد زیرا اگر اینگونه نباشد، کارکرد خود را از دست می دهد.

به گزارش نای قلم، باقر انصاری در گفتگویی با بیان این که رسانه ها و حقوق شهروندی در سطوح مختلف با یکدیگر مرتبط می شوند، افزود: رسانه ها می توانند تسهیل گر و سرعت دهنده به تحقق حقوق شهروندان باشند مشروط به اینکه حقوق خودشان رعایت شود.

وی بیان داشت: حقوق شهروندی به کمیت و کیفیت ارتباطات فردی کمک می کند و حال باید ارزیابی کرد که درجامعه ما حقوق شهروندی در ارتباط با رسانه ها چه وضعیتی دارد و در چه مواردی موفق و در چه زمینه هایی متناقض با حقوق شهروندی عمل می کند.

این حقوقدان با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی دو بحث را دنبال می کند، گفت: منشور حقوق شهروندی در معنای حداقلی به دنبال این است که به زبان ساده به دولت بگوید مردم آزاری نکن و در معنای حداکثری و ایجابی به موضوع احترام و تکریم شهروندان با رعایت فهرستی از حقوق در حوزه های مختلف اشاره دارد و در پی این است که به دولت بگوید حالا که مردم را اذیت نمی کنی به حقوق آنها احترام هم بگذار.

انصاری بیان داشت: حقوق شهروندی ماهیتا و ذاتا با دولت معنا پیدا می کند و در واقع اقتضای طبع حقوق شهروندی سیاسی است.

وی اضافه کرد: حقوق شهروندی عمدتا امر و نهی به دولت است هرچند مسئولیت هایی برای شهروندان قائل است و از این جهت بیشترین مقاومت از جانب دولت است.

انصاری از منظر تخصصی و کارشناسی به حقوق شهروندی پرداخت و افزود: حقوق شهروندی از بعد دانش حقوقی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و زمانی که از حقوق شهروندی سخن به میان می آید، از تکالیف صحبت می شود و کمتر به حقوق پرداخته می شود.

این حقوقدان اظهار کرد: در سال های اخیر موضوع حقوق شهروندی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و علت آن مقبولیت فزاینده موضوعات حقوق بشری در سطح بین المللی است و اگر امروز کشوری در عرصه بین المللی آن را رد یا طرد کند به سمت انزوا خواهد رفت.

انصاری ادامه داد: امروز ساز و کارهایی برای نظارت و کنترل دولت در سطح بین المللی برای رعایت حقوق مردم درحال ایجاد و تقویت است و اینها باعث شده که بر اهمیت حقوق شهروندی افزوده شود.

این حقوقدان درباره کارکردهای حقوق شهروندی گفت: چهار محوراعلامی (شناسایی)، حمایتی (جبرانی)، جهت دهی (هدایت) و تعادل بخشی ( توازن) کارکردهای حقوق شهروندی است.

وی با بیان این که اکنون بیش از٩٠ درصد حق های شهروندان شناسایی شده است، ادامه داد: در مرحله اعلام حقوق، ایده و مفهوم حقوق شهروندی به رسمیت شناخته می شود و مشروعیت می یابد.

انصاری بیان داشت: پس از شناسایی حقوق، دارندگان حق به دنبال مطالبه گری و استیفای حق می روند و البته ممکن است از مرحله اعلام تا حمایت و جبران، سالها به طول بیانجامد.

وی گفت: کار ویژه مرحله جهت دهی و هدایت بدین معناست که مقامات هرجایی می خواهند مصوبه ای داشته باشند حقوق شهروندی را هم مد نظر قرار دهند و در سمت و سوی برنامه ها حقوق شهروندی دیده شود.

به گزارش ایرنا، انصاری اظهار کرد: در مرحله تعادل باید میان مصالح عمومی و حق های شهروندان توازن برقرار شود زیرا اکنون تعادل بخشی به نفع مصالح عمومی است و در این مرحله باید همه مقامات سیاسی و تقنینی تعادل معقول میان حقوق شهروندی و منافع عمومی برقرار کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا