اخبار
کد خبر : 5523 ۱۳۹۶/۱۰/۳۰   

ضرورت پیوند دانشگاه ها و محیط های علمی با بخش کشاورزی

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دانشگاه ها و هیات های علمی باید در بخش کشاورزی به ویژه در شاخه های پژوهش و آموزش ورود عالمانه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در آیین تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان با بیان این مطلب افزود: پیوند محیط های علمی با محیط های کشاورزی ضروری بوده و باعث شکوفایی این بخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات کشاورزان به ویژه در بخش بانکی نیازمند تلاش مضاعف است، اظهار کرد: غیر از مباحث عرفی و طبیعی، نگاهی عارفانه و عالمانه به بخش کشاورزی نیاز است تا نگاه ها را به این بخش عمیق کند.

امام جمعه ارومیه با اشاره به مفاهیم ذکر شده در قرآن درباره کشاورزی، ادامه داد: پرداخت به بحث کشاورزی از آیات بسیار شاخص و مهم توحید و خداشناسی در قرآن کریم است.

وی گفت: خداوند متعال کشاورزی را با بیان آیه شریفه با مضمون ما زمین مرده را زنده می کنیم و از دل زمین دانه را بیرون کشیده و مردم از آن بهره مند می شوند؛ همه عناصر را برای خداشناسی در مقابل چشمان ما قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان اظهار کرد: از مراحل کشاورزی شامل کاشت و داشت و برداشت به مفهوم معاد می رسیم، همچون سایر موجودات زنده مسیر را پیموده و در محضر خداوند حاضر می شویم و از همین روی در قرآن چرخه حیات طبیعت به روز قیامت تشبیه شده است.

رتبه اول آذربایجان‌غربی در تولید اکثر محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: آذربایجان‌غربی در تولید اکثر محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، عسل، چغندر قند، جمعیت گاومیش، آفتابگردان اجیلی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است .

اسمعیل کریم زاده افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده در سال زراعی ۹۶_ ۹۵ بیش از ۶ میلیون تن محصول کشاورزی در سطح استان تولید شده است.

وی تصریح کرد: در طی ۴ سال گذشته با تخصیص ۲۱۶ میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در حدود ۹۲ میلیون متر مکعب اب در پشت سدها ذخیره‌سازی و صرفه جویی شده است .

این مسئول ادامه داد: از آغاز فصل برداشت سیب درختی در استان تا کنون میزان صادرات سیب درختی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

کریم زاده تاکید کرد: سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی از دولت یازدهم به بعد روند قابل توجهی داشته و تراز اقتصادی مثبت و رشد بهره وری در این بخش در سالهای اخیر موید این مطلب است و لازم است مسئولان دولتی به جهت اهمیت بخش کشاورزی در رونق اقتصادی کشور اهتمام و توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: توسعه آموزشهای ترویجی به بهره برداران و استفاده از تکنولوژیهای برتر علمی در راستای کاهش هزینه های تولید محصولات و افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان مهمترین راهکارهای افزایش عملکرد تولید است .

وی افزود: استفاده از کشاورزان پیشرو و نمونه در فعالیت‌های ترویجی با اهدافی چون الگو سازی برای سایر کشاورزان و بهره‌بردران و استفاده از توان علمی و تجربی آنان به منظور اشاعه نوآوری های سودمند و نیز اطلاع رسانی ترویجی از جمله رهیافت‌ های رایج در راستای جلب مشارکت نیروهای محلی و بکارگیری این دسته از کشاورزان در کنار سایر عوامل و نخبگان این بخش در پیشبرد برنامه های ترویجی است.

تقویت مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها لازمه دست یابی به توسعه پایدارکشاورزی

 مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم گفت: برای دست یابی به کشاورزی توسعه یافته و پایدار تقویت مراکز جهاد کشاورزی دهستانها لازم و ضروری است .

سید زین العابدین قمری در آیین تجلیل از تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی استان با بیان اینکه یکی از برنامه های جهاد کشاورزی استان هدایت هر چه بهتر نیروهای تحصیل کرده و کارآمد به سمت مراکز کشاورزی در بخش و روستاها است،اظهار کرد: با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و تقویت مراکز جهاد کشاورزی دهستانها ، بسترهای لازم برای علمی نمودن کشاورزی مدرن در استان فراهم می شود.

این مسئول افزود: یکی از فعالیت‌های مهم نهاد ترویج کشاورزی شناسایی، انتخاب، معرفی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌نظیر نمونه های بخش کشاورزی می باشد که از آنان به عنوان قهرمانان تولید یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: 76 نفر از تولید کنندگان بخش کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان تولید کننده برتر استانی و شش نفر نیز به عنوان تولید کننده نمونه ملی در سال زراعی ۹۴_۹۵ انتخاب و معرفی شدند .

قمری ادامه داد: بیشترین تعداد نمونه های منتخب کشاورزی استان در حدود ۱۵ نفر از شهرستان ارومیه انتخاب و معرفی شده است.

وی خاطر نشان کرد: برخی از مهمترین شاخص‌ها و اولویت های انتخاب تولیدکنندگان نمونه این بخش شامل مصرف بهینه نهاده‌ها، افزایش راندمان آبیاری، افزایش بهره‌ری و حفاظت از خاک و میانگین عملکرد محصولات کشاورزی در سال زراعی 95-94 است .

این مسئول اضافه کرد: در استان آذربایجان ‌غربی کمیته شهرستانی و استانی انتخاب نمونه های بخش کشوری، 76 مورد پرونده شامل 17 مورد مربوط به زیر بخش دام و آبزیان، 19 مورد مربوط به زیر بخش آب و خاک و صنایع، 18 مورد مربوط به زیر بخش ترویج و تشکل‌ها، 12 مورد مورد مربوط به زیر بخش باغبانی، پنج مورد مربوط به زیر بخش منابع طبیعی و 5 مورد مربوط به زیر بخش زراعت را شناسایی، بررسی و تکمیل پرونده کرده است.

وی بیان کرد: این استان از نظر پرونده ارسالی به کمیته ملی، رتبه نخست را در بین سایر استان‌های کشور کسب کرده است، که پس از بررسی پرونده ها در کمیته ملی انتخاب نمونه‌های کشوری نهایتاً استان آذربایجان‌غربی نائل به کسب 6 رتبه نمونه برترکشوری شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا