اخبار
کد خبر : 551 ۱۳۹۴/۰۶/۱۱   

17 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری قطره ای مجهز می شود

* برای ارتقای راندمان بخش کشاورزی مشارکت مردم نیاز است

حوضه آبریز دریاچه ارومیه از لحاظ کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از دلایل اصلی بحرانی شدن این دریاچه، کشاورزی سنتی و برداشت بی رویه آب از منابع آبی سطحی و زیر زمینی آن است از این رو تغییر کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی پایدار یکی از تصمیم های اساسی دولت در راستای احیای این دریاچه است.

بخش کشاورزی عمده ترین مصرف کننده منابع آب است، طبق برآوردها نزدیک به ۹۰ درصد منابع آبی در این بخش مصرف می شود، همچنین بررسی ها نشان می دهد میانگین راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی در سطح حوضه آبریز از حدود ۳۰ درصد بیشتر نیست.

بر این اساس طرح توسعه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تعریف شد.

استاندار آذربایجان غربی می گوید: براساس برنامه ریزی های انجام شده باید 17 هزار هکتار از باغ ها و مزارع استان به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز شوند که امسال با اجرای 274 پروژه یک هزار و 358 هکتار از این اراضی به این نوع آبیاری مجهز شده اند.

قربانعلی سعادت می افزاید: توجه به احیای دریاچه ارومیه با وجود کمبود اعتبارات کشور همواره در اولویت دولت تدبیر و امید قرار داشته است.

وی اضافه می کند: دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای کاری خود جلسات متعددی را در راستای احیای دریاچه ارومیه برگزار کرده و اعتبارات ویژه ای را نیز به این امر اختصاص داده است که این اعتبارات همچنان تداوم دارند .

به گفته استاندار آذربایجان غربی دولت دکتر روحانی در کمتر از شش ماه دستورالعمل لازم برای احیای این دریاچه ارومیه را تهیه کرد که این امر نشان دهنده عزم دولت برای احیای این دریاچه است

وی همچنین با اشاره به اقدامات خوب و شایسته دستگاه های اجرایی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه اضافه می کند: دستگاه های اجرایی و متولی امر در اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه بسیار توانمند ظاهر شده اند.

سعادت می افزاید: سازمان آب منطقه ای استان در اجرای طرح اتصای کانال زرینه به سیمینه رود نشان داد که توانایی های خوبی در اجرای این نوع طرح ها دارد .

وی می گوید: با اجرای این طرح و طرح هایی از این دست می توان از اتلاف آب ورودی به دریاچه ارومیه تا حدود زیادی با جلوگیری از تبخیر آن کاسته و روان آب ها را به پیکره دریاچه انتقال داد .

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر ارتقای راندمان بخش کشاورزی اظهار می دارد: برای تحقق این امر به مشارکت همه جانبه مردم نیاز است زیرا تجربه نشان داده است که هرجا مردم حضور داشتند سرانجام آن بسیار روشن بوده است.

طرح لایروبی سیمینه رود و اتصال آب زرینه رود به سیمینه رود در راستای احیای دریاچه ارومیه یکی از برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه است که در شهرستان میاندوآب با حضور استاندار آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار گرفت.

گفتنی است برای احداث این کانال که داری 54 متر عرض و سه متر عمق متوسط است، 110 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است.

همچنین طرح لایروبی و مسیرگشایی سیمینه رود نیز به طول 9 کیلومتر و عرض 33 متر با عمق متوسط 1.3 متر و با صرف 20 میلیارد ریال اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا