اخبار
کد خبر : 5505 ۱۳۹۶/۱۰/۲۳   

عملکرد در‌آمدهای آذربایجان غربی بررسی شد

 

سومین جلسه ستاد تجهیز درآمد استان آذربایجان‌غربی در سال جاری با محوریت ارائه گزارش عملکرد وصول درآمدها و عملکرد وصول درآمدهای مالیاتی استان در 9 ماهه سال جاری برگزار شد.

به گزارش نای قلم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رئیس ستاد تجهیز درآمد استان با اشاره به ترکیب اعضای ستاد تجهیز درآمد استان، بر دعوت از سایر دستگاه‌های وصول‌کننده منابع درآمدی استان در جلسات ستاد و همچنین بر بازنگری مجدد در ترکیب اعضای ستاد، تأکید کرد.

ناصر حضرتی، در ادامه با اشاره به درآمدهای استان آذربایجان‌غربی در لایحه بودجه سال 1397 گفت: درآمدهای استان با 5،6 درصد رشد نسبت به سال قبل، بالغ‌بر 1,089 میلیارد تومان بوده که از این میزان، حدود 1,060 میلیارد تومان جزء منابع عمومی استانی و 28 میلیارد تومان جزء درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس ستاد تجهیز درآمد استان با اشاره به سهم 1.13 درصدی درآمدهای استان در لایحه بودجه 1397 اظهار داشت: در این مسئله، استان آذربایجان‌غربی، رتبه 26 را در بین 31 استان کشور به خود اختصاص داده است.

حضرتی با تأکید بر اهمیت مالیات بر ارزش‌افزوده و حقوق دولتی مربوط به معادن استان، خواستار ارائه گزارش اداره‌کل امور مالیاتی در خصوص وصول مالیات بر ارزش‌افزوده و نحوه توزیع آن در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و ارائه گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص حقوق دولتی مربوط به معادن، در جلسه بعدی ستاد تجهیز درآمد، شد.

معاون نظارت مالی امور اقتصادی و دارائی آذربایجان‌غربی و رئیس خزانه معین استان نیز با تشریح وضعیت عملکرد دستگاه‌های وصول‌کننده منابع درآمدی استان در 9 ماهه سال جاری گفت: میزان وصولی درآمدهای استان در 9 ماهه منتهی به آذرماه 1396، بالغ‌بر 6,533 میلیارد ریال شامل 6,251 میلیارد ریال درآمدهای استانی و سهم 96 درصدی و درآمدهای ملی وصول‌شده در سطح استان با 283 میلیارد ریال و سهم 4 درصدی از مجموع درآمدهای استان است.

طهماسب حاجی حسینلو افزود: میزان وصول درآمدهای مالیاتی بالغ‌بر 5,538 میلیارد ریال و سهم 89 درصد از مجموع درآمدهای استانی و همچنین میزان وصول سایر درآمدهای استانی بالغ‌بر 712 میلیارد ریال با سهم 11 درصدی از مجموع درآمدهای استانی است.

 رئیس خزانه معین استان با اشاره به دستگاه‌های عمده وصول‌کننده درآمد در استان گفت: عمده دستگاه‌های وصول‌کننده درآمد در 9 ماهه سال جاری به ترتیب اداره‌کل ‌امورمالیاتی با وصولی 5,538 میلیارد ریال و سهم 89 درصد، نیروی انتظامی با 296 میلیارد ریال و سهم 4.7 درصد، ثبت‌اسناد و املاک استان با 223 میلیارد ریال و سهم 3.6 درصد و گمرک با 82 میلیارد ریال و سهم 1.3 درصدی می‌باشند.

در این جلسه مدیرکل ‌امورمالیاتی با تشریح درآمدهای مالیاتی 9 ماهه سال جاری گفت: اداره‌کل امورمالیاتی استان در ابتدای سال جاری باهدف تحقق سهمیه ابلاغی با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم، بر شناسایی منابع درآمدی جدید تمرکز نموده و در این راستا، اقداماتی را انجام داده است.

یعقوب مزرعه‌لی با بیان اینکه مهم‌ترین منابع درآمدهای قابل وصول از محل معوقات مؤدیان مالیاتی ازجمله بدهی شرکت‌های دولتی واگذارشده به بخش خصوصی است، گفت: اداره‌کل امورمالیاتی با تمرکز بر کشف و شناسایی منابع جدید مالیاتی و هم‌چنین بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، جذب سهم مالیات و عوارض ارزش‌افزوده استان از محل وصولی شرکت‌های بزرگ مستقر در تهران مانند شرکت توزیع برق، مخابرات و گاز و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت اجرای بند (و) تبصره 5 قانون بودجه سال 1396 موضوع صدور اوراق تسویه خزانه، تلاش و اقدام نموده است.

وی در خصوص صدور اوراق تسویه خزانه، ضمن استمداد از خزانه معین و ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی استان به ترغیب پیمانکاران به بهره‌گیری از اوراق تسویه، گفت: بایستی در بین پیمانکاران استان استفاده از اوراق تسویه ترویج گردد تا ضمن وصول بدهی‌های اداره‌کل امور مالیاتی، آن‌ها نیز بتوانند مطالبات خود را با دولت تهاتر نمایند.

مدیرکل امورمالیاتی استان همچنین با اشاره به انتقال پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ فعال در استان از محل ثبت آن‌ها به آذربایجان‌غربی، افزود: انتقال پرونده شرکت‌هایی همچون زره‌شوران تکاب و شقایق درخشان به استان صورت گرفته است، البته در بعضی از این پرونده‌ها به دلیل برخورداری از برخی معافیت‌ها، ممکن است در کوتاه‌مدت، شاهد افزایش چشمگیر وصولی از این طریق نباشیم.

در ادامه جلسه، هریک از اعضاء جلسه ضمن اشاره به مهم‌ترین دلایل عدم تحقق درآمدهای دستگاه‌های ذی‌ربط خود توسط نمایندگان هر دستگاه، علل کاهش درآمدهای استان موردبحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد ترکیب اعضاء و ساختار ستاد تجهیز درآمد استان توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی، بازنگری شده و اداره‌کل امور مالیاتی استان، گزارش مربوط به وصول مالیات بر ارزش‌افزوده و نحوه توزیع آن در شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز گزارش مربوط به حقوق دولتی وصولی از معادن استان را در را در جلسه بعدی ستاد، ارائه کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا