اخبار
کد خبر : 548 ۱۳۹۴/۰۶/۱۰   

بهترین راه‌حل پازل دکل همان وزارت نفت است

 * پول‌های از دست رفته باید به کشوربازگردانده شود

پرونده دکل نفتی گمشده گویا سر دراز دارد و قرار نیست به این زودی قطعات پازل این معما تکمیل شود. اکنون سخن از یک دکل نیست بلکه آن طور که خبر می‌رسد در پرونده 25دکل نفتی تخلفات بسیاری رخ داده که باید پیگیری شود.

روز یکشنبه رسانه‌ها از بازداشت «م.ش» یکی دیگر از متهمان پرونده دکل 87میلیون دلاری خبر دادند و اینکه وی در اعترافات خود ادعا کرده فردی به نام «رضا.ط» دلال اصلی دکل‌هاست درعین حال اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد پول دکل به طور کامل دراختیار واسطه مذکور قرار گرفته است.

پرونده تخلفات دکل‌ها از سویی در کمیسیون انرژی مجلس برای تفحص از سازمان تاسیسات دریایی رای کافی نیاورده و از سویی با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع کمی سخت به نظر می‌رسد که پرونده مزبور در زمان کوتاهی به نتیجه برسد.

نماینده ارومیه در مجلس اما معتقد است که دستگاه ناظر و رسیدگی‌کننده اطلاعات تخصصی در این مورد و وقت کافی برای روشن شدن حقایق ندارد. بهترین راه همان وزارت نفت بود که متهمان این پرونده را همراه با کارشناسان دعوت می‌کرد و در نهایت عامل یا عاملان اصلی پرونده دکل گمشده مشخص می‌شد.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با آرمان از سرانجام این پرونده گفته است که در ادامه می‌خوانید:

 پرونده دکل گمشده در مجلس چه روندی را می‌پیماید و چرا تاکنون موضوع تفحص از سازمان تاسیسات دریایی در کمیسیون رای نیاورده است؟

قبل از این تحلیل می‌شد که دکل‌ها گمشده است در حالی که این طور نبود. پس از اینکه پرونده دکل گمشده روند خود را در مجلس طی کرد در کمیسیون انرژی رای نیاورد و دلیل اینکه چرا در کمیسیون رای نیاورد هنوز مشخص نیست و باید از اعضای هیات‌رئیسه پرسید. اگر هم رای می‌آورد باید به صحن علنی می‌آمد تا در آنجا نمایندگان در مورد آن به نقد و بررسی می‌پرداختند و باز هم در مورد آن رای‌گیری می‌شد ولی هنوز هیات‌رئیسه اجازه نداده است که متن پرونده در صحن قرائت شود ودر مورد آن رای‌گیری کند. آنچه روشن است تخلفی در دولت‌های قبل صورت گرفته است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

 چطور ایران می‌تواند پول‌های پرداختی دکل را پس بگیرد؟

پول‌های از دست رفته باید به کشوربازگردانده شود،این پول، پول مردم است باید به آنها بازگردانده شود نباید به همین آسانی اجازه داد که پول‌های کشور و ملت ایران در دست رانت‌خواران بچرخد.

 آقای سلطانی طی گفت‌وگویی عنوان کرد 25دکل مورد تخلف واقع شده و آیا همه این موارد به صورتی بوده که پول‌ها داده شده و دکل نیامده است؟

نه اینطور نیست بخشی از این دکل‌ها اجاره بود، ما می‌توانستیم صاحب صدها دکل شویم. آقایان مشتاق بودند که بخشی از این دکل‌ها را اجاره کنند و با پول اضافه هم اجاره کردند و اکنون دعوا بر سر این مساله است.

 اطلاعاتی توسط شما در مورد شخصی به نام شیرانی منتشر شده که البته وی بعد مدعی شد که فردی رضا نام، واسطه دکل Dean و شرکت تاسیسات دریایی بوده است؟

قوه محترم قضائیه تلاش و پیگیری‌اش را در مورد این پرونده از مدتها پیش آغاز کرده است، اما انتظار می‌رفت وزیر محترم نفت همه عاملان این پرونده را همراه با کارشناسان خبره بر سر یک میز دعوت می‌کرد و در مورد این موضوع کارشناسان به بررسی بیشتر می‌پرداختند، پس از اینکه حقایق مشخص شد این افراد با مستندات به قوه قضائیه معرفی می‌شد. قوه قضائیه اطلاعات تخصصی در این مورد نداشته و وقت کافی هم برای روشن شدن حقایق ندارد. بهترین راه همان وزارت نفت بود که متهمان این پرونده را همراه با کارشناسان دعوت می‌کرد و در نهایت عامل یا عاملان اصلی پرونده دکل گمشده مشخص می‌شد.

 شما اشاره کردید که متهمان پرونده دکل چهار نفر بودند آن سه نفر دیگر چه کسانی هستند؟

نمی‌خواهم از شخص خاصی نام ببرم زیرا هر کدام به دنبال این هستند که دیگری را مقصر بدانند. اگر وزارت نفت این شرایط را برای دعوت کارشناسان خبره با حضور متهمان ایجاد می‌کرد قطعا مشخص می‌شد که چه کسانی در این پرونده نقش اصلی را دارند آنها به راحتی با بررسی قراردادهای نفتی پی می‌بردند و حقیقت برای همه روشن می‌شد. وزیر نفت دولت دهم رستمی و میر کاظمی رئیس اسبق کمیسیون انرژی مجلس باید به دولت یازدهم پاسخ می‌دادند، اطلاعات این افراد می‌توانست به حل پازل های این پرونده کمک بیشتری کند.

 در حال حاضر تکلیف آن 24 دکل نفتی چه شده آیا در حال پیگیری از سوی قوه قضائیه است؟

این دکل ها هر کدام جریانی برای خود دارد و دو دکلی که در شارجه توقیف شده نیز قصه دیگری دارد، بهترین راه حل پرونده دکل همان وزارت نفت است و قوه قضائیه باید بر اساس واقعیت ها رای دهد.

 در ماه‌های اخیر آقای دهدشتی عنوان کرد که دکل Dean تنها دکلی نبوده که پول آن پرداخت ولی به کشور وارد نشد، دکل دیگری به نام «گلوبال» هم ظاهرا پولش داده شده و وارد نشده، پرونده آن به کجا رسید؟

همانطور که آقای دهدشتی اشاره کرد دو تا دکل بوده که وارد نشده است، پرونده دکل گلوبال در سازمان بازرسی کل کشور در دست پیگیری است اما من اطلاعی از روند پرونده در سازمان بازرسی کل کشور ندارم. موضوعی که رسانه ها باید به آن بپردازند این است که ما با این پول‌هایی که به کشورهای فروشنده دادیم باید تاکنون چند تا دکل می‌خریدیم و هنوز هم باز سر ایران کلاه می‌رود!

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا