اخبار
کد خبر : 5457 ۱۳۹۶/۱۰/۱۴   

سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده شهری ساماندهی می شوند

 

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده شهری در قالب برنامه ملّی بازآفرینی پایدار شهری در 23 شهر آذربایجان غربی ساماندهی می شوند.

  به گزارش نای قلم، تقی کهوریان در دومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری محدوده ها و محلات هدف برنامه های احیای بهسازی و نوسازی استان در سال جاری که با حضور فرمانداران و شهرداران و مدیران کل دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان برگزار شد، اظهار داشت: ارتقای کیفیت زندگی دراین مناطق از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری است و از اهداف و برنامه های جدی دولت است و دستگاه های اجرایی نیز باید بخشی از اعتبارات تملک دارایی های خود را برای اجرایی این برنامه ها اختصاص دهند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مطالبات مردم از مسئولین در این حوزه ها متمرکز است، افزود: براساس ماده 59 قانون پنج ساله ششم توسعه هر سال 270 محله در قالب برنامه های ملّی بازآفرینی پایدار شهری بهسازی و ساماندهی شوند که از این میزان در آذربایجان غربی در 23 شهر 98 محلّه شناسایی شده است که باید طرح های عمرانی ، فرهنگی و اجتماعی در این محلات اجرایی شوند و دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی براساس نص صریح قانون مکلف به مشارکت در قالب اقدام مشترک برای اجرایی کردن برنامه هستند.

کهوریان با بیان اینکه براساس برنامه ششم این مناطق در یک دوره 10 ساله ساماندهی می شوند افزود: در قالب این برنامه، ساماندهی و بهسازی بافت های ناکارآمد میانی، سکونت گاه های غیررسمی و بافت های تاریخی شهرها مورد هدف است که باید در اقدامی مشترک برنامه های که برای تمام اعضای ستاد تکلیف شده با تخصیص منابع اعتباری عملیاتی شوند.

معاون امور عمرانی استاندار همچنین اظهار داشت: براساس مطالعاتی که در استان انجام شده 30 درصد جمعیت شهری در این مناطق زندگی می کنند که باید با الگو قرار دادن برنامه ملّی ستاد مجموعه اقدامات مورد نیاز در این محلات تصویب و اجرایی شود.

کهوریان با اشاره به تشکیل کارگروه های شهرستانی ستاد بازآفرینی پایدار شهری در استان تصریح کرد: ستادهای شهرستانی به ریاست فرمانداران برنامه های مورد نیاز را از مجموعه برنامه های ستاد استانی که برگرفته از برنامه ستاد ملّی است استخراج کرده با استفاده از اعتبارات تلفیقی ابلاغی از ردیف ملّی، اعتبارات استانی و سنجش از ارزش افزوده واریزی به حساب شهرداریهادر دستورکار برنامه سالیانه خود قرار دهند.

وی ستاد استانی بر روند اجرای این طرح ها به طور جدی نظارت خواهد داشت، ادامه داد: شهرداری ها به عنوان مهمترین نهادی که مسئولیت مستقیم در امر بهسازی این محلات دارند باید بخش از برنامه های عمرانی خود در قالب برنامه سال آتی را به این اجرای این طرح ها قرار دهند.

حسن خانی فرماندار شهرستان ارومیه نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از برنامه های ستاد شهرستانی از رشد محلات حاشیه نشین در شهرارومیه خبر داد و گفت: حاشیه نشینی در شهر ارومیه در مقایسه با سال 1382 از روند رو به رشدی داشته بطوری که این مناطق از یازده محله در سال 82 با جمعیت برابر با 90 هزار نفر به 31 محله با جمعیت 240 هزار نفر در سال 96 افزایش یافته است.

وی مهاجرت بی رویه از روستاها و شهرستان ها به مرکز استان را از عوامل رشد این مناطق دانست و افزود: وسعت سکونتگاه های غیر رسمی در شهر ارومیه با 1140 هکتار معادل 10 درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده و در حال حاضر 33 درصد جمعیت شهر نیز دراین مناطق ساکن هستند.

فرماندار شهرستان ارومیه ادامه داد: سکونتگاهای غیر رسمی خارج از محدوده شهر در مرکز استان شامل 21 محله با 125 هکتار است که قابل توجه بوده و به لحاظ قوانین جاری کشور ارائه خدمات به ساکنان این مناطق غیرقانونی بوده و نیازمند تدبیر مسئولین ارشد استانی و ملّی است.

حسن خانی سکونتگاه های غیر رسمی خارج از محدوده قانونی روستاها را از دیگرمسائل مهم دانست که با توجه به نیازهای روستائیان برای ساخت و سازها و اسکان جوانان روستایی بر تغییر در محدوده طرح های هادی این روستاها را خواستار شد.

وی مجموع اقداماتی که از سال 94 تاکنون برای ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی در شهر ارومیه انجام شده را قابل قبول ارزیابی کرد و افزود:توجه به آسیب های اجتماعی وبرنامه ریزی برای کاهش آن در مناطق حاشیه ای شهر از برنامه های جدی دولت بوده است و برهمین اساس در شهر ارومیه نیز در 2 منطقه کوی لاله و محله کشتارگاه و اسلام آباد بصورت پایلوت مطالعات و برنامه ریزی ها در حوزه های مختلف انجام گرفت و مصوباتی نیز برای احداث فضاهای آموزشی، بهداشتی، ورزشی و اجرای طرح های عمرانی در ستاد شهرستانی نیز تصویب شد.

فرماندار ارومیه در ادامه سخنان خود اتخاذ تدابیر لازم در خصوص محله های خارج از محدوده و حریم شهر با توجه به گسترش روز افزون آنها، افزایش محدوده روستاها با توجه به نیازساکنان آنها و تکمیل زیرساخت های منطقه گلمان ارومیه به عنوان منطقه سرریز جمعیتی ارومیه ، ایجاد مناطق سرریز جمعیتی در بخش های سیلوانا و سور در شهرستان ارومیه برای مقابله با مهاجرت روستائیان به شهر و تکمیل کمربندی سبز شهرارومیه را از پیشنهادات مسئولین شهرستان ارومیه به ستاد استانی جهت اتخاذ تصمیم لازم اعلام کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا