اخبار
کد خبر : 5446 ۱۳۹۶/۱۰/۱۱   

مودت به پیامبران نقطه اشتراک اهل سنت و تشیع است

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: نقطه اشتراک اهل سنت و تشیع محبت و مودت به پیامبران و ذریه ایشان است.

به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی امروز در همایش نسل نور که با حضور روحانیون، ائمه جمعه و اساتید اهل سنت و تشیع برگزار شد، اظهار داشت: احترام به نسل پیامبر اکرم (ص) در آیات و روایات مختلف تاکید شده است لذا از نظر شرعی و منطقی باید به پیامبران و سادات احترام قائل شویم.

وی افزود: از وجود مقدس پیامبر مکرم اسلام نور اعتقاد، ایمان و معنویت ساطع می شد و ذریه پیامبر که سادات هستند نسل این نور هستند.

مسلمانان طبق شریعت اسلام عمل کنند

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری هم در این همایش گفت: پروردگار متعال محبت و دوستی اهل بیت را اجر رسالت قرار داده و ما را به دوستی و مودت دعوت می کند.

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی افزود: از اهل سنت نیز فتوا داده اند که بغض اهل بیت کفر است.

وی با اشاره به آیه «انا اعطیناک الکوثر» اضافه کرد: منظور از کوثر کثرت زیاده از حد است که در حال حاضر تعداد مسلمانان در جهان پیشی گرفته است و این کثرت نسل پیامبر اکرم (ص) از معجزات است.

قریشی یادآور شد: تعداد سادات در قرن 15 هجری حدود 9 میلیون نفر بود که در حال حاضر قریب 50 میلیون نفر است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، برگزاری چنین همایش هایی را نشانه اتحاد و وحدت بین اهل تشیع و تسنن استان ذکر و اضافه کرد: با برگزاری چنین تجمعاتی میزان شناخت افزایش و اختلافات کاهش می یابد.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: مسلمانان باید طبق شریعت اسلام عمل کنند.

احترام به سادات یکی از اشتراکات اهل سنت و تشیع است

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی هم در این همایش گفت: احترام به سادات یکی از اشتراکات اهل سنت و تشیع است.

حجت الاسلام والمسلمین عسگر فعال آذردر مسئله وحدت باید مشترکات مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سادات به دلیل اینکه به تبار و ذریه پیامبر اکرم (ص) منتسب هستند شایسته احترام هستند.

فعال آذر اضافه کرد: احترام به اولاد انبیا خاص اسلام نیست و در تمام ادیان الهی این اصل مهم حاکم و جاریست.

شیعه و سنی در اعتقادات دینی اختلافی ندارند

امام جمعه اهل سنت ارومیه هم گفت: اختلاف در هر فرق و مذهبی وجود دارد اما شیعه و سنی در اعتقادات دینی و در اصل مسائل هیچ اختلافی باهم ندارند.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی اظهار داشت: استکبار جهانی با مذهب خاصی دشمنی ندارد بلکه دشمن دین، قرآن کریم و اسلام است.

وی با بیان اینکه امروزه دشمنان تمام تلاش خود را برای ایجاد شکاف و تفرقه بین مسلمانان به کار گرفته ‌اند، افزود: وظیفه مسلمانان در شرایط حاضر تبعیت از دین اسلام است و باید اتحاد و وحدت خود را حفظ کنند که آیه های بیشماری در کلام الله نیز بر این مهم تاکید شده است.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به اینکه محوریت اهل بیت(ع) وحدت امت اسلامی را رقم می زند، اضافه کرد: اختلافاتی که در بین امت اسلامی وجود دارد قلب هم مومنی را می رنجاند و امروز زمان آن فرا رسیده که بر اشتراکات تمرکز کنیم و از اختلافات بپرهیزیم.

احترام به نسل نبوی یک اصل قرآنی است

مدیر پژوهشکده الذریة النبویة دیگر سخنران این همایش گفت: احترام ویژه به نسل نبوی و نسل نور در همه جوامع اسلامی به عنوان یک اصل قرآنی و پذیرفته شده است.

حجت الاسلام سید منذر حکیم اظهار داشت: نتیجه تکریم به سلاله پیامبر اکرم(ص) و قیام ما به وظایف خود باعث می شود جامعه اسلامی چنان ارتقا و تکامل یابد که تمام دشمنان اسلام ناکام شوند.

وی افزود: شبهاتی در طول تاریخ بوده و در شرایط حاضر نیز در ایران و سایر کشورهای اسلامی افرادی در مقابل این اصل قرآنی موضع می گیرند و تخریب اعتقادی و فکری را شروع کرده اند.

مدیر پژوهشکده الذریة النبویة ادامه داد: هرچه تکریم و تعظیم و تجلیل از اهل بیت(ع) باشد نشانه دین و ایمان و اسلامیت است.

حکیم ضمن اشاره به روند شکل گیری پژوهشکده الذریّة النبویّة، به نامه مرحوم آیة الله العظمی بروجردی و تاسف ایشان از عدم اهتمام سادات به حفظ نسب خود اشاره کرد و شرحی در باب تشکیل دارالنقابه ها در گذشته ارائه داد.

وی با بیان اینکه نسب شناسی در سادات هم به فرموده علما و مراجع از اهمیت والایی در این مباحث برخوردار است، هدف اولیه از تشکیل این مرکز را نسب شناسی و شناخت کل سادات در سراسر ایران و سراسر دنیا اعلام کرد.

مدیر پژوهشکده الذریة النبویة اضافه کرد: شناسایی نیازهای پژوهشی، چالش‌ها و پرسش‌های نوپدید در زمینه علم انساب و نسب شناسی سادات، برقراری ارتباط و تعامل علمی و فرهنگی با نهادها، مراکز، مؤسسات و شخصیت‌های علمی مرتبط با حوزه فعالیت پژوهشکده، پایه‌ریزی و تدوین اصول، مبانی، قواعد و روش اثبات نسب از طریق منابع متقن شرعی برای دستیابی به دلیل و حجت شرعی در اثبات نسب، تحقیق، ارزیابی و سنجش شجره نامه های ارائه شده در خصوص سادات و نسخه برداری از آن جهت نگهداری در آرشیو پژوهشکده، ایجاد زمینه وحدت رویه و یکسان سازی روند اثبات الذریة النبویة  مورد تایید متخصصان مربوطه، تاسیس و راه اندازی دفتر نمایندگی و همچنین شعبه‌های فرعی در داخل و خارج از کشور بنا به تشخیص و ضرورت به منظور انجام و پیگیری اهداف و ماموریت ها و اجرای طرح های پژوهشی، آموزشی و همچنین فراهم آوردن امکانات لازم متناسب با فعالیت های پژوهشی مرتبط از جمله وظایف پژوهشکده الذریة النبویة است.

حکیم تصریح کرد: اخذ مجوز تاسیس از حوزه علمیه، دیدار با مراجع عظام در جهت تبیین اهداف و بهره مندی از ارشادات و رهنمودهای ارزنده آنان،  راه اندازی این رشته تخصصی در حوزه علمیه و برگزاری دوره های تخصصی آموزش علم نسب شناسی که بتوانند در این دفاتر انجام وظیفه کنند، تاسیس کتابخانه تخصصی، برگزاری نشست های علمی و تحقیق در زمینه های مورد نظر در مدت دو سال گذشته انجام گرفته است.

اغتشاشات اخیر نقشه شوم استکبار جهانی است

آخرین سخنران این همایش معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

آیت‌الله سید حامد علم الهدی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر نقشه شوم استکبار جهانی است، گفت: پشت پرده اغتشاشات اخیر توسط استکبار جهانی و صهیونیسم مدیریت می شود.

وی اظهار داشت: در حوادث اخیر که در شهرهای مختلف کشور روی داده است، دلارهای نفتی عربستان هزینه می شود و هدف دشمن شعله ور کردن آتش فتنه در ایران اسلامی به عنوان کشوری است که آرامش و امنیت حکمفرماست و اختلافی بین قومیت ها، فرق و مذاهب اسلامی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه این حرکات مذبوحانه در صدد از بین بردن ارزش هاست، افزود: امروز دشمن، رسانه های غربی و شبکه های اجتماعی به صورت صریح و بی پرده آتش زدن مساجد و قرآن کریم را تبلیغ می کنند و متاسفانه یک عده از جوانان خام و ناآگاه که نه از خود و نه از سیاست و دنیا شناختی دارند، تحت تاثیر تبلیغات مسموم قرار می گیرند و با عنوان حرکت های شیطان پرستی، مذبوحانه، الحادی و کفرآمیز آسیب های به جامعه وارد می کنند.

آیت‌الله علم الهدی متذکر شد: امروز هنجارشکنی و ارزش ها را از بین بردن به عنوان یک حرکت انقلابی قلمداد می شود در حالیکه کلام الله مجید، ائمه اطهار و سادات یک ارزش شناخته در بین مسلمانان است، با گوشت، پوست و خون خود لمس کردیم و به راحتی از بین رفتنی نیست.

وی تاکید کرد: همه ما باید به هوش باشیم و دقت کنیم تا در این حرکت های مذبوحانه قرار نگیریم.

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ضمن تشکر از شکیبایی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی خواستار برخورد قاطع با عوامل هنجارشکن، فاسد و فتنه هستیم که این روزها شهرهای ایران اسلامی را دستخوش آشوب قرار دادند.

علم الهدی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برگزاری همایش ها و گردهمایی های مختلف با حضور روحانیون اهل سنت و تشیع در راستای حرکت های تقریبی برگزار می شود که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نظر دارد.

وی سپس به مسئله انساب سادات اشاره و تصریح کرد: براساس اعلام ثبت احوال کشور تا امروز شش میلیون نفر از جمعیت جمهوری اسلامی ایران از سادات هستند.

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: احترام به سادات و ذریه پیامبر (ص) یک ارزشی است که همه مسلمانان به آن پایبند هستند لذا ما هم به عنوان یک هدف مشترک این مسئله را مورد توجه و عنایت قرار دادیم و دنبال می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت انساب و نسب شناسی و تشخصی سادات صحیح از ناصحیح "اتحادیه جهانی سادات " در بخش اجرایی پایه گذاری شده است.

آیت‌الله علم الهدی افزود: این اتحادیه می تواند در استان ها به صورت استانی تشکیل شود همچنین فعالیت خود را به عنوان یک اتحادیه جهانی به سبک موسسات بین المللی برای خارج از کشور نیز ادامه دهد.

وی توضیح داد: "اتحادیه سادات" یک نهاد و موسسه ای است که زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان ها فعالیت خواهد کرد و اگر چه به عنوان یک حرکت مردمی است اما زیر نظر مقام ولایت و منتسب به مقام معظم رهبری است.

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: در این اتحادیه فعالیت های اجتماعی و سیاسی ساده انجام می گیرد و می توان صندوق سادات برای رفع نیاز سادات نیازمند ایجاد کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا