اخبار
کد خبر : 544 ۱۳۹۴/۰۶/۱۰   

توانمندی و آگاهی شرط لازم برای اخذ مسئولیت‌هاست

* در قانون هیچ فرقی میان اهل تسنن و شیعیان برای کاندیداتوری وجود ندارد

تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات و مشارکت در رای گیری که همواره مورد تاکید بزرگان نظام و شخص رهبری بوده، مستلزم حضور تمام سلیقه‌ها به عنوان نامزد و کاندیدا می‌باشد. از همین روست که مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند: «در انتخابات باید همه سلیقه‌ها و جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی شرکت کنند.» ایشان همچنین تاکید کردند: انتخابات مال یک سلیقه و جریان خاص نیست.

به گزارش ناي قلم، همه کسانی که دلشان بای منافع ملی می‌سوزد باید در انتخابات شرکت کند. یکی از مظاهر مشارکت حداکثری در انتخابات، حضور فعال برادران اهل سنت است و اقلیت‌های مذهبی است که البته کمتر بدان توجه شده است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اهل سنت انتخابات جداگانه‌ای از سایر مسلمانان ندارند و قواعدی برابر با شیعیان بر آن‌ها اجرا می‌شود. اما اقلیت‌های مذهبی مورد تایید شرع مقدس اسلام و قانون اساسی شامل دین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و مسیحیت آشوری، هر کدام یک نماینده جداگانه در مجلس دارند و دیگر کرسی‌های نمایندگی به هیچ وجه نمی‌تواند با اعلام کاندیداتوری از سوی این اقلیت‌ها مواجه گردد.

عابد فتاحی نماینده اصلاح‌طلب نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اين زمينه معتقد است در کشور ایران، فاصله چندانی میان اهل سنت و شیعیان وجود ندارد. وی با اشاره به سبد رای خود در استان ارومیه تاکید می‌کند شیعیان و اهل تسنن منطقه بدون لحاظ اختلافات مذهبی و حتی قومیتی، از شیعه و سنی و ترک و کرد، همه در انتخابات مشارکت کردند.

فتاحی در گفت‌وگويي تاکید می‌کند: در قانون هیچ فرقی میان اهل تسنن و شیعیان برای کاندیداتوری وجود ندارد و هرکسی را که شورای نگهبان تایید صلاحیت کند می‌تواند نامزد انتخاباتی شود. اما در مورد اقلیت‌های دینی دیگر، آن‌ها نماینده جداگانه‌ای دارند و تنها خودشان می‌توانند به نمایندگان خود رای بدهند.

وی همچنین توانمندی و آگاهی را شرط لازم برای اخذ مسئولیت‌های گوناگون می‌داند و معتقد است در کشور ایران در این مورد فرقی میان شیعه و سنی وجود ندارد.

فتاحی البته به گروه‌های تندرو در دو طرف اشاره کرده و اظهار می‌دارد: البته کسانی هستند که با تندروی و افراط بر طبل اختلاف می‌کوبند، اما به طور کلی این دو مذهب در همزیستی هرچه تمام‌تر باهم زندگی می‌کنند؛ شاید شیعیانی باشند که حضور اهل سنت را برنتابند، اما تجربه بنده به خصوص در دیدار با مراجع شیعه قم نشان می‌دهد این بزرگان سرشار از علم و دانش هیچ نسبتی با تندروی‌ها ندارند.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن رابطه مذاهب گوناگون با یکدیگر در ایران تصریح می‌کند: چه قبل و چه بعد از انقلاب شیعه و سنی در ایران در یکدیگر حل شده بودند و احساس جدایی میان آنان وجود نداشت.

وی ادامه می‌دهد: در دنیا شاهد کشتار جمعی شیعیان بوده‌ایم، اما هیچ‌گاه نشده یک شیعه به یک سنی تعرض کند. در ایران این رابطه مثبت دو طرفه وجود دارد. خوشبختانه اهل سنت تا مناصب بسیار بالایی از جمله نمایندگی مجلس، معاونت وزارتخانه‌ها و … نیز پیش رفته‌اند و متاسفانه یکسری هجمه‌های غیر واقعی به جمهوری اسلامی در این مورد وارد می‌شود که حقیقتا کذب و دروغ است. نقص‌هایی هم البته وجود دارد که بنده معتقدم این نقص‌ها به خاطر فراهم نبودن شرایط است.

فتاحی در پایان خاطرنشان می‌سازد: شیعه و سنی امت واحده اسلام‌اند. شیعیان و اهل تسنن برادران و خواهران دنیا و قیامتند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا