اخبار
کد خبر : 5422 ۱۳۹۶/۱۰/۰۸   

سرنوشت پروژه‌های انتقال آب بی‌شباهت به عاقبت دریاچه ارومیه نیست

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سرنوشت پروژه‌های انتقال آب بی‌شباهت به عاقبت دریاچه ارومیه نیست.

به گزارش نای قلم، سیدهادی بهادری در گفت‌وگویی اظهار داشت: در حال حاضر چند پروژه انتقال آب در کشور وجود دارد که ممکن است اختلال‌هایی را در سیستم هیدرولوژیکی و اقلیمی مناطقی که آب به آن سمت می‌رفت ایجاد کند.

وی در خصوص طرح‌های انتقال آب کشور و مطالعات آنها، افزود: موضوع انتقال آب یک مسئله پیچده از لحاظ تخصصی است و در مطالعات آن باید جنبه‌های زیست محیطی آن را به دقت مورد توجه قرار دهیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته مطالعات عمیقی در پروژه‌های انتقال آب صورت نمی‌گرفت هرچند که در حال حاضر نیز تجربه کافی را در این حوزه نداریم، گفت: در طرح‌های انتقال آب‌های بزرگ با انتقال 50 میلیون متر مکعب تا 400میلیون متر مکعب آب در سال حتما باید قبل از اجرای پروژه در شرایط کنونی کشور از مشاورهای محیط‌ زیستی برتر دنیا استفاده کنیم تا دیگر شاهد اتفاقات گذشته نباشیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تجارب بدی از پروژه‌های انتقال آب در کشور داریم، ادامه داد: به‌صورت مثال می‌توان از انتقال آب سد بوکان به شهر تبریز نام ببریم که یکی از زمینه‌های کاهش آب ورودی به دریاچه ارومیه بود که مشابه زیادی از این شکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نام چند پروژه انتقال آب مانند انتقال آب خلیج فارس به سمت مرکز کشور، انتقال آب از دریای خزر به‌سمت فلات مرکزی و انتقال آب از سر شاخه‌های دز و کارون به مرکز کشور وجود دارد که ممکن است همه این موارد اختلال‌هایی را در سیستم هیدرولوژیکی و اقلیمی مناطقی که آب به آن سمت می‌رفت ایجاد کند، تصریح کرد: همچنین ممکن است که باعث شود یک منطقه دچار مشکل‌های جدی شود در صورتی که مشخص نیست مشکلات مناطقی که آب به سمت آنها انتقال داده می‌شود را برطرف کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد کلی من بررسی دقیق عواقب پروژه‌های انتقال آب در کشور است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا