اخبار
کد خبر : 542 ۱۳۹۴/۰۶/۱۰   

سرطان دومين عامل مرگ و میر در آذربایجان غربی است

*خشک شدن درياچه اروميه نمی‌تواند موارد سرطان فعلی جامعه را توجیه كند

استعمال دخانیات، مصرف الکل، تغذیه نامناسب، افزایش وزن و چاقی، سبک زندگی نادرست و کم تحرکی، عوامل خطر ساز ژنتیکی و ... از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان در استان است. این در حالی است که با استفاده از رژیم غذایی مناسب و احیای غذاهای سنتی و بومی می‌توان 75 در صد از ابتلا به این بیماری کاست.

به گزارش ناي قلم، برای بررسی وضعیت بیماری سرطان در آذربایجان غربی گفت و گویی با رسول انتظار مهدی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان استان انجام گرفته است که مشروح آن در پی می‌آید:

- به عنوان اولین سوال بفرمایید تعداد افراد سرطانی در استان چقدر است؟

در سال 1392 حدود 2 هزار و 805 بیمار مبتلا به سرطان در واحدهای آسیب شناسی بخش دولتی و خصوصی تشخیص و ثبت شده است. آمار دقیق موارد سرطانی استان پس از پالایش داده‌ها از جمله تکرارگیری های ملی ابلاغ خواهد شد.

- استان آذربایجان غربی در بیماری سرطان رتبه چندم را دارد؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 سرطان عامل حدود 8.2 میلیون مرگ در جهان بوده است. سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است. در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر و در استان آذربایجان غربی دومین عامل مرگ و میر است. بر اساس گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی سال 1388، استان آذربایجان غربی در بین سایر استان‌ها (30 استان) از نظر سرطان در مردان رتبه 14 و از نظر سرطان در زنان رتبه 18 را به خود اختصاص داده است.

- دلایل ابتلا به سرطان در استان چیست؟

در اغلب موارد نمی‌توان به طور قطع علت ابتلا به سرطان در یک نفر را بیان کرد، اما تحقیقات نشان داده است که برخی از عوامل خطر، شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. از این عوامل خطر می‌توان به استعمال دخانیات، مصرف الکل، تغذیه نامناسب، افزایش وزن و چاقی، سبک زندگی نادرست و کم تحرکی، عوامل خطر ساز ژنتیکی، عفونت مزمن با برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها، عوامل خطر محیطی و شغلی مانند اشعه های یونیزان و غیر یونیزان، آلودگی‌های محیطی و برخی مواد شیمیایی اشاره کرد. با تعدیل، اصلاح یا دوری از عوامل موثر در ابتلای به سرطان می‌توان از بیش از 30 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان پیشگیری نمود.

- میزان مبتلایان زن و مرد به سرطان در استان چقدر است؟

میزان بروز موارد سرطانی بر اساس موارد جدید شناسایی شده در گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی در سال 1388، بر اساس تفکیک جنسی حدود 70 مورد در هر 100 هزار نفر مربوط به زنان و حدود 102 مورد در هر 100 هزار نفر مربوط به مردان است. بدیهی است موارد شیوع بیماری متناسب با بقای بیماران پس از ابتلا می‌باشد.

- بیشترین افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند در چه سنینی هستند؟

بر اساس گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی سال 1388 در بررسی نمودار میزان بروز استاندارد شده سنی کل سرطان‌ها در کشور نشان می‌دهد که با افزایش سن، میزان بروز افزایش یافته و حداکثر آن در سن 84-80 است.

-بیشترین نوع ابتلا به سرطان کدام است؟ و این نوع سرطان در بین مردان بیشتر است یا زنان؟

بر اساس گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی سال 1388، شایع‌ترین سرطان در کشور، بعد از سرطان پوست، سرطان پستان است.

شایع‌ترین سرطان در استان آذربایجان غربی در بین زنان سرطان پستان و در بین مردان سرطان معده است.

- در کودکان کدام نوع سرطان بیشتر رایج است و سالانه چند نفر از این بیماری فوت می‌شوند؟

در گروه سنی 14- 0 سال لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL) شایع‌ترین سرطان می‌باشد. در سال 1393 میزان مرگ کودکان 14 – 0 سال بر اثر سرطان 45 مورد بوده است.

- راه های پیشگیری از سرطان با توجه به زندگی در جامعه امروز چیست؟

بخش بزرگی از علل سرطان‌ها شناخته شده نیستند اما با رعایت عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی، رعایت رژیم غذایی مناسب: مصرف میوه و سبزیجات (روزانه و به مقدار کافی)، استفاده کم از غذاهای با منشا چربی حیوانی، عدم مصرف مواد غذایی دارای ماده نگهدارنده نیتریت مثل سوسیس و کالباس، عدم مصرف غذاهای کپک زده، شور، دوداندود و نمک سود، نگه داشتن وزن در حد طبیعی، انجام فعالیت‌های ورزشی منظم: (نداشتن فعالیت بدنی مناسب خود عامل 15 درصد از برخی موارد سرطان‌ها)، محدودیت مواجهه با عوامل شغلی خطرزا، جلوگیری از مواجهه طولانی با نور آفتاب، پیگیری موارد ژنتیکی و انواع سرطان‌های خانوادگی و رعایت بهداشت جنسی و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی می‌توان از بروز حداقل یک سوم سرطان‌ها جلوگیری کرد.

- سالانه در آذربایجان غربی و ارومیه چند نفر بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند؟

فراوانی موارد فوت از سرطان در سال 1393 در استان آذربایجان غربی حدود 2 هزار و 470 نفر برآورد می‌شود. با توجه به احتمال کم توجهی به ثبت علیتی برخی از موارد فوت و فقدان پرونده الکترونیک سلامت ممکن است موارد فوت ناشی از سرطان‌ها بیش از موارد فوق باشد.

- آیا می‌توان گفت یکی از تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه شیوع سرطان در استان است؟

طبیعتا تغییرات اقلیمی، ازجمله خشکی دریاچه می‌تواند تبعات منفی بر روی سلامت ساکنین منطقه داشته باشد، ولی نباید فراموش کنیم که تکوین تومور بدخیم در بدن انسان نیاز به مواجهه طولانی مدت با عوامل خطر اختصاصی هر سرطان دارد و صرف کم آب شدن دریاچه و حتی خشک شدن آن در 3-2 سال گذشته نمی‌تواند موارد سرطان فعلی جامعه را که سال‌ها پیش تغییرات سرطانی در برخی سلول‌ها شروع شده و در طی دو دهه به شکل یک تومور بدخیم جلوه گر می‌شود را توجیه نماید.

- در بحث غربالگری سرطان چه اقدامات و برنامه‌هایی دارید؟

غربالگری سرطان‌ها یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات بهداشتی دنیا است که اثر بخشی آن‌ها نیز همیشه مورد بحث کارشناسان قرار دارد. با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل انواع سرطان‌ها، غربالگری سرطان‌های پستان و سرویکس (دهانه رحم) در مرحله بررسی و برنامه ریزی جهت ادغام در سیستم بهداشتی و درمانی کشور می‌باشد. مضاف بر اینکه در حال حاضر خدمات غربالگری برخی سرطان‌ها از جمله کولون، پستان و دهانه رحم و ... براساس راهنماهای بالینی به صورت فردی ارائه می‌گردد ولی ادغام این خدمات نیاز به برنامه ریزی و تامین منابع مالی مورد نیاز دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا