اخبار
کد خبر : 5379 ۱۳۹۶/۰۹/۲۸   

راهی غیر از تعایش پیش روی بشریت نیست/ شیعه و سنی یک خانواده هستند

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در دنیای معاصر شیعه و سنی یک خانواده هستند، پدر ما پیامبر اعظم (ص)، کتاب ما قرآن کریم و قبله ما مشترک است.

به گزارش نای قلم حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن نواب در نشست علمی تخصصی فرهنگ تعایش و گفتگو که در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: چون شیعه و سنی از یک خانواده هستند لذا بحث های آنها نیز بحث های خانوداگی است.

وی افزود: در دنیای معاصر، گفتگوی اسلام و ادیان مطرح است چرا که اسلام با پیروان ادیان الهی و غیرالهی نقاط مشترک زیادی دارد و می توانیم بر اساس آنها زندگی مسالمت آمیزی داشته باشیم و احتیاجی به جنگ، دعوا و درگیری نیست.

نواب متذکر شد: در شرایط فعلی با قرآن خیلی فاصله داریم چه بسا اگر طبق رهنمودهای قرآن کریم عمل می کردیم خیلی از مشکلات فعلی را نداشتیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: احترام به دیگران، تعایش، تسالم و همزیستی مسالمت آمیز از توصیه های قرآنی است لذا با پیروان ادیان الهی و حتی غیرالهی باید بر اساس اخلاق، حسن سلوک و رفتار خوب برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: بشریت امروز راهی جز همزیستی مسالمت آمیز و تعایش ندارد و این به هیچ عنوان به سبب اضطرار و اجبار نیست بلکه راهی است که قرآن کریم توصیه کرده است.

نواب در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را با وحدت های سه گانه در حوزه و دانشگاه، وحدت شیعه و سنی و نیز وحدت اقوام و مذاهب به پیروزی رساند که اگر مبتنی بر این سه گانه های وحدت نبود انقلاب اسلامی محقق نمی شد.

وی، در ادامه سخنان خود کشور ایران را با مصر مقایسه کرد و افزود: کشور مصر را می توان با ایران اسلامی در دو مورد مقایسه کرد که دارای ۸۰ میلیون جمعیت با اکثریت مسلمان است، در کشور مصر نیز مردم فداکاری و انقلاب کردند اما اگر «مرسی» تنها یک صدم عقلانیت امام خمینی (ره) را به کار می برد دوباره این حکومت به دامان استبداد باز نمی گشت و این بلاهایی که امروزه شاهد آن هستیم بر سر مردم آن نمی آمد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان اینکه هیچ کشتاری علیه مسیحیان در ایران انجام نشده است، تاکید کرد: تاریخ هیچ گونه مسیحی کشی را در ایران نشان نداده اما در مصر بارها مسیحیان مورد کشتار و قتل قرار گرفته اند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: کرد، ترک، مسیحی، شیعه، سنی و سایر اقوام و ادیان در آذربایجان غربی سالیان سال است که باهم زندگی مسالمت آمیزی دارند و با توجه به اینکه ارومیه تمام شرایط تنوع قومیتی و طبیعی لبنان را داراست می توان گفت که ارومیه لبنان ایران است و همواره باعث خیر و برکت ایران اسلامی بوده است.

نشست دو روزه علمی و تخصصی فرهنگ تعایش و گفتگو به مناسبت روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری برگزار شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا