اخبار
کد خبر : 5376 ۱۳۹۶/۰۹/۲۸   

ایران نمونه جهانی برای ارائه همزیستی ادیان ابراهیمی است

 

دبیر کل انجمن جهانی آشوریان گفت: ایران نمونه جهانی برای ارائه همزیستی زیبای صاحبان ادیان ابراهیمی است.

به گزارش نای قلم، یوناتن بت کلیا در نشست علمی تخصصی فرهنگ تعایش و گفتگو که در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از مترقی ترین قوانین اساسی کشورهای جهان است که در جای جای آن به رعایت حقوق انسانی، دینی و قومی ساکنان آن تاکید شده است.

وی افزود: آشوریان مسیحی که از قدیمی ترین اقوام ایرانی هستند در حال حاضر زیر سایه قانون اساسی سال های سال است که در کنار هم وطنان مسلمان زندگی می کنند.

دبیر کل انجمن جهانی آشوریان اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد قرائت های دیگری از باورهای دینی و مذهبی هستیم، قرائت هایی که کشورهای استعمارگر با تلقین باورهای غلط دینی و سوءاستفاده از عقاید مذهبی، آتش نفاق و جنگ را در منطقه دامن زده اند به طوری که حضور طالبان در افغانستان، داعش در سوریه و عراق و مسیحیان افراطی در افریقای مرکزی نمونه ای از این سوءاستفاده هاست.

بت کلیا تصریح کرد: اوج فجایع بشری در سال های اخیر موید این است که دیگر پند، نصیحت و گفتگو سازگار نیست و در برخی موارد باید به صورت عملی از این سوءاستفاده ها جلوگیری کرد همانند حضور مدافعان حرم در بحران داعش.

وی متذکر شد: هر چند بررسی علمی و تحقیقاتی راجع به راهکارهای عملی به جهت جلوگیری از خشونت و افراطی گری و راه های مبارزه با آن لازمه اقدامات عملی است لکن در این فضای وانفسا صرف تکیه بر مباحث علمی و تئوریکی کافی نیست.

دبیر کل انجمن جهانی آشوریان اظهار داشت: دفاع اقوام و ادیان از مام میهن در مقابل تخاصم بیگانه در طول تاریخ نیز بیانگر این مهم است که ادیان ایران را سرزمین خود دانسته اند و از هجوم و دست درازی اجنبی جلوگیری کرده اند.

به گفته بت کلیا با وقایعی که اخیرا در خاورمیانه با جنایات گروه موسوم به داعش شدت گرفت همه ما چه مسلمان و چه مسیحی متوجه این نیاز عاجل شده ایم که نگذاریم عده ای افراطی و خشونت طلب چهره ای مخدوش از دین را به جهانیان نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: آموزگاران دینی ما چه مسلمان و چه مسیحی باید از هر وسیله ارتباطی استفاده کنند و حقیقت الهی و رحمانی ادیان را به جهان اعلام کنند ضمن اینکه مراکز دینی و آموزشی نیز باید نسلی از کودکان و نوجوانان را بپرورانند تا نمونه ایمان و نیکوکاری باشند.

دبیر کل انجمن جهانی آشوریان اضافه کرد: زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان در استان نیز موجب می شود که استان به ویژه ارومیه شایستگی این را داشته باشد تا به عنوان پایتخت اقوام و نماد همزیستی پیروان ادیان و مذاهب معرفی شود.

وی افزود: با استعانت به روابط اجتماعی دیرین و تاریخی اقوام و ادیان در این استان می توان راهکارهای عملی را یافت تا از بروز خشونت و افراطی گری جلوگیری کرد.

به گفته بت کلیا بستر مناسب گردشگری در استان و معرفی اماکن مقدس مذهبی متعدد در استان می تواند ابزاری برای این کار باشد.

دبیر کل انجمن جهانی آشوریان افزود: وجود قدیمی ترین کلیسای جهان در ارومیه "کلیسای نه نه مریم" می تواند فضای مناسبی برای ایجاد گردشگر فراهم آورد تا حتی سایر شهرهای استان نیز از آن بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: ایران به عنوان کسوری بزرگ و تاثیرگذار در کل منطقه خاورمیانه و جهان دارای بیش از 99 درصد جمعیت مسلمان و کمتر از یک درصد پیروان سایر ادیان است، با این حال کشور عزیزم ایران همواره مهد تمدن و تعامل دینی و فرهنگی بوده و پناهی برای اسیب دیدگان از خشونت در30 سال اخیر بوده و امر گفتگوی ادیان و ترویج زندگی مسالمت آمیز پیشگام بوده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا