اخبار
کد خبر : 5374 ۱۳۹۶/۰۹/۲۸   

فرقه گرایی در جهان معاصر مخاطبی ندارد/ اشتراکات دینی حلقه وصل تعایش و گفتگوهاست

 

رئیس مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه گفت: فرقه گرایی و تحمیل عقیده خاص در جهان معاصر مخاطبی ندارد.

به گزارش نای قلم، سید محمد صالحی در اختتامیه نشست علمی تخصصی فرهنگ تعایش و گفتگو اظهار داشت: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری وحدت نه یک تاکتیک و مصلحت بلکه استراتژیک است و جهان عاری از خشونت و افراطی گری نیازمند این استراتژیک است.

وی افزود: وقتی می گوییم اسلام ناب و اسلام گرایی باید ذهن ها را از فرقه گرایی بزداییم چه بسا این از مبانی دینی ماست و اگر غیر از این باشد تعایش و گفتگو اتفاق نمی افتد.

رئیس مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه اضافه کرد: در دنیای معاصر تنها راه فائق آمدن بر تمام مشکلات و معضلات گفتگوست، راهی که می توان با تفاهم و هم اندیشی به نتیجه مثبت و سازنده رسید.

صالحی با بیان اینکه اهل تسنن و تشیع بیش از 95 درصد نقطه اشتراک دارند، ادامه داد: تاکید بر اشتراکات دینی حلقه وصل تعایش و گفتگوهاست که باید مورد توجه قرار گیرند.

رئیس مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه تصریح کرد: گفتگو و تعایش، مسوولیتی مشترک و دارای پیامی خاص برای جهانیان است که برگرفته از آفرینش انسان در جهان و مقبولیتی از ناحیه ادیان الهی برای انسان است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اهل بیت گرایی حوزه گسترده ای است، اظهار داشت: در کشورهای اسلامی و سنی نشین مراکز مختلف علمی "اهل بیت شناسی" فعالیت دارد که از این ظرفیت ها باید بهره ببریم و استفاده کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه امروز بزرگترین خدمت به جهان بشریت رهروی در مسیر اعتدال پس از تبیین آن است، گفت: آنچه که مهم است تبیین مرز میان تفریط و افراط است لذا ضروریست یک خانه تکانی به خود و افکار و اندیشه های خود دهیم و به دنبال تعیین مصادیق اعتدال و میانه روی برویم.

وی تصریح کرد: نشست علمی تخصصی فرهنگ تعایش و گفتگو می تواند فتح الباب نگرشی نو در ورود تعامل با مردم جهان معاصر شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا