Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 5371 ۱۳۹۶/۰۹/۲۸   

تعایش در جامعه بزرگ اسلامی باید به مانند یک پروژه دینی دنبال شود

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه نیاز داریم که تعایش و همزیستی در جامعه بزرگ اسلامی و حتی در جامعه بشری به مانند یک پروژه دینی دنبال شود.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام احمد مبلغی در نشست علمی و تخصصی فرهنگ تعایش و گفتگو در ارومیه اظهار داشت: تعایش و همزیستی بزرگترین، چهارچوب ترین و فراگیرترین پروژه ای است که از سوی دین برای حفظ بشریت مطرح شده است.

وی افزود: تعایش یک شعار نیست بلکه ملموس ترین، عینی ترین و مرتبط ترین امر به لایه های زندگی اجتماعی است که باید به اصول آن توجه کرد.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: انسان اینگونه آفریده شده است که نمی تواند اجتماعی زندگی نکند لذا ما باید ساز و کار و زیرساخت تعایش را که عبارت از ایجاد ارزش ها و نظام فرهنگی است پی بگیریم و این کار ممتدی است که برگزاری نشست های مختلفی را می مطلبد.

وی ادامه داد: در فضاهای اجتماعی و بشری نمی توانیم از خاستگاه مذهب و دین، معنویت دیگران را نادیده بگیریم و تضعیف کنیم و این تفکری غلط است.

مبلغی افزود: خداوند همه انسان ها را یک خانواده به حساب آورده است و باید بین آنها تعایش باشد.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، اصل قرآنی "تعارف در قبال ملت ها"، اصل قرآنی "تسابق بر انجام خیر از سوی اتباع ادیان و مذاهب"، تعاشر و تعامل را اصول همزیستی و تعایش ذکر کرد.

مبلغی تصریح کرد: در منطق دین، واژه تعاشر که واژه  تکرار شده ای است، ناظر به این است که باید نوع فعالی از تعایش را برقرار کنیم؛ تعایشی که در آن معاشرت و آمد و شد باشد؛ معاشرتی که به تعایش و زندگی مسلمانان روح ببخشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برقراری عدالت در مناسبات اجتماعی را ضروری دانست و گفت: اسلام برای شکل گیری زندگی جمعی، تعامل را ضروری شمرده است و از آن با عناوینی مثل تعایش، تعاشر و تعاون یاد کرده است.

وی گفت: یکی از تلاش های اساسی که می تواند فرهنگ تعایش را ایجاد کند این است که ما از خاستگاه دین مقدسات فرادینی و فرامذهبی را شناسایی کنیم؛ همان مقدساتی که چتر آن همه را فرا می گیرد.

مبلغی خاطرنشان کرد: باید مقدساتی که مربوط به کل اسلام است را احیا کنیم و صرفا به مقدسات اختصاصی مذهبی توجه نشان ندهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امر اساسی برای ایجاد فرهنگ تعایش این است که ما سایه بلندپایه قداست های قرآنی ناظر بر بشریت، انسانیت و ادیان دیگر را مستولی کنیم.

مبلغی در خصوص مبنای تعایش نیز تصریح کرد: دو مبنای نیاز انسان به اجتماعی بودن و رابطه میان انسان و خدا امروزه مطرح است که با گسترش مرزها تاثیر هر قوم بر قوم دیگر اشکار می شود وهر چه دوران پیچیده تر می شود اصل این دو مبنا و گفت و گو در لایه لایه زندگی اجتماعی بیشتر نمایان می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ارومیه به دلیل اینکه اقوام متعددی دارد، جایگاه حضور اتباع ادیان مختلف و حضور اتباع مذاهب وابسته به اسلام است بهترین و ملموس ترین فضا، ساختار و خواستگاه برای پیگیری این پروژه است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا