اخبار
کد خبر : 5365 ۱۳۹۶/۰۹/۲۶   

ضرورت بکارگیری فارغ التحصیلان حوزوی در آموزش و پرورش/ پایان نامه ها به صورت کاربردی تهیه می شود

 

مدیرحوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: بهترین روش برای انقلاب فرهنگی در جامعه بکارگیری فارغ التحصیلان حوزوی در آموزش و پرورش است.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام حمید راحلی در نشست خبری اظهار داشت: ضروریست فارغ التحصیلان حوزوی یا به عنوان مربیان تربیتی یا قرآنی و یا مربیان دینی در آموزش و پرورش بکارگیری شوند که متاسفانه این ظرفیت مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: در استان آذربایجان غربی در بخش خواهران نزدیک به دو هزار نفر فارغ التحصیل حوزوی وجود دارد که اگر مجموعه آموزش و پرورش از این ظرفیت درست استفاده کند به یقین تحول فرهنگی ایجاد می شود.

راحلی اضافه کرد: اگر بخواهیم در بخش فرهنگ تغییر و تحول اساسی ایجاد شود فعالیت ها باید با تکیه بر آموزه های قرآنی و دینی باشد و غیر از آن امکان ندارد.

آموزه های دینی باید در متون درسی گنجانده شود

وی خاطرنشان کرد: آموزه های دینی باید در متون درسی گنجانده شود تا دانش آموز از پایه اول با آنها آشنا شود هرچند که وضعیت متون درسی بهتر از گذشته است اما متاسفانه روش های تدریس و یادگیری صحیح نیست.

مدیرحوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: حوزه علمیه سطح 3 ارومیه در رشته تفسیر و علوم قرآنی تنها مرکز تخصصی حوزوی در بین حوزه های علمیه برادران و خواهران استان است که هم اکنون با بیش از 100 طلبه فعالیت دارد

راحلی در ادامه سخنان خود از برگزاری 200 کرسی آزاداندیشی، 400 نشست علمی، 50 طرح پژوهشی و 250 کارگاه مهارت افزایی پژوهشی خبر داد.

مدیرحوزه علمیه آذربایجان غربی تصریح کرد: غنی ترین منابع مربوط به حوزه های علمیه است، پژوهش های ماندگار در صدر اسلام و ژرف نگری در آثار دینی، کلام قرآن و وحی الهی سبب شده است که برای نخستین بار در طول تاریخ حکومت شیعی به تنهایی در برابر حکومت ها و صاحبان زور و زر بایستد و اثرگذار باشد.

رویکرد حوزه های علمیه خواهران "پژوهش محور" است

وی ادامه داد: رویکرد حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی "پژوهش محور" است و تلاش می کند با تقویت روحیه پژوهشی در طلاب و انجام تحقیق و پژوهش های کاربردی مشکلی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را حل کند به طوری که در این راستا دو واحد پژوهشی برای طلاب خواهر در بدو ورود به حوزه تعریف شده است و ویژگی متمایز و متفاوت حوزه های علمیه خواهران لزوم ارائه پایان نامه در اتمام سطح 2 است که اهمیت پژوهش را می رساند.

حجت الاسلام راحلی با اشاره به ضرورت کاربردی بودن پایان نامه ها تاکید کرد: صرف تولید اثر و تحقیق مهم نیست بلکه تلاش می کنیم پایان نامه های حوزه های علمیه خواهران بر اساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه و به صورت کاربردی تهیه شود تا گره ای از مشکلات را باز کند و در این راستا رایزنی با دستگاه های اجرایی برای نیازسنجی پژوهی جزو اولویت های حوزه علمیه خواهران است.

وی با اشاره به ارزیابی فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه استان ها بر اساس جشنواره علامه حلی، بانوی کرامت و مسابقات رشد ابراز کرد: حوزه های علمیه آذربایجان غربی در این رابطه موفقیت های قابل توجهی کسب کرده است اما هنوز کافی نیست.

فعالیت ۱۲ حوزه علمیه خواهران در آذربایجان غربی

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر از ۱۲ حوزه علمیه خواهران یک مدرسه علمیه در مقطع سیکل، ۱۰ حوزه علمیه در سطح دو و یک حوزه علمیه در سطح ۳ فعالیت دارد، افزود: در پنج سال گذشته 540 اثر به جشنواره علامه حلی ارسال شده بود که این تعداد سال گذشته با 340 اثر رشد سه برابری نسبت به سال قبل داشت.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته به علت نبود منابع مالی امکان برگزاری جشنواره استانی علامه حلی فراهم نشده است اما تلاش هستیم که سال آینده این جشنواره را بومی سازی کنیم.

حجت الاسلام راحلی با اشاره به جشنواره بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در این جشنواره نیز با ارسال ۲۵۰ اثر در سال گذشته شاهد رشد ۳ برابری بودیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت 120 گروه در مسابقات رشد، ثبت 700 تحقیق پایانی دفاع شده در سطح 2  و همچنین ۲۰ پایان نامه در موضوعات تفسیر علوم قرآنی، فقه و اصول و اخلاق در سطح 3، فعالیت 12 کانون پژوهشی، انجمن تخصصی پژوهشی، ارائه 50 طرح پژوهشی و چاپ ۲۰ عنوان کتاب از آثار پژوهشگران نشان از پویایی فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان دارد.

حجت الاسلام راحلی به جشنواره استانی محمدبن خلیلان اشاره کرد و یادآور شد: در این جشنواره نیز مقالات ارسالی و کسب شده از سوی طلاب حوزه های علمیه خواهران ببشتر از حوزه علمیه برادران بود که جای تقدیر دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی به برنامه های هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نشست مشترک با مسوولان نهادهای رهبری در دانشگاه ها در راستای تعامل و تقویت وحدت حوزه و دانشگاه از برنامه های شاخص در این هفته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا