اخبار
کد خبر : 5352 ۱۳۹۶/۰۹/۲۱   

اخلاق اکسیر نجات بخش جامعه

 

سجاد معین فر/ امروزه بحث اخلاق در تمامی حرفه‌ها و زمینه‌های فکری، علمی و حتی تجاری، صنعتی و بازاریابی قابل مشاهده است.

در حوزه ورزش هم بحث اخلاق حرفه‌ای بسیار رونق دارد و تکامل اخلاقی بازیکنان، جغرافیای اخلاقی و ... همه مواردی هستند که در این بحث مطرح می‌شوند و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، باید در نظر داشت که اخلاق یک سری بایدها و نبایدهایی مبتنی بر ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه است؛ حال آن‌که در بحث فرهنگ، مسأله فهم و دانش نیز به میان می‌آید. فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است و جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد. ما اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت برببندد باید اخلاق را در جامعه ترویج بدهیم.

امروز اخلاق، گمشده جامعه ایران است و در واقع ضروری‌ترین نیاز جامعه امروز اخلاق و اخلاق مداری است. افزون بر عالمان و دانشمندان و جامعه‌شناسان، مردم عادی هم دیگر از وضع عمومی اخلاق در جامعه به تنگ آمده‌اند و جای خالی بزرگواری‌ها و گذشت‌ها و مهربانی‌ها و صداقت‌ و راستگویی، وفای به عهد ، توجه به فقرا و زیردستان به خوبی احساس می‌ شود. در چنین زمانی است که  جای خالی پهلوانان نامی شهرمان همچون باوندپور احساس می شود.

همگان از خصیصه های اخلاقی و پهلوانی این استاد و معلم ورزشکار، عشق و محبت و مهربانی و کمک به نیازمندان را نام می برند اما افتخار بنده اینست که در کنار فرزند برومند آن پهلوان نامی سعی در ارتقای آگاهی های اجتماعی خود و دیگران داشتم.وجود فرزندی اخلاق گرا از ثمرات آن پهلوان جوانمرد شهرمان است.

انس با قرآن و به کارگیری مفاهیم قرآنی سبب جاری شدن اخلاق در جامعه می‌شود از این رو تجلیل از بزرگمردانی چون باوند پور و ترویج اخلاق در جامعه ضروری است، چراکه اخلاق اکسیر نجات بخش جامعه است. اخلاق مهم‌ترین سرمایه بشری و شاخصه اصلی فرهنگ ایرانی اسلامی است.

جامعه اخلاق مدار در مسیر توسعه و دستیابی به فضیلت‌های انسانی حرکت می‌کند و جامعه بی‌اخلاق، هر روز در افول فضایل و غلبه رذایل اخلاقی غرق می‌شود. اخلاق، هویت دینی و فرهنگی ماست و اگر بخواهیم میزان پایبندی به هویت و ریشه‌های فرهنگی خود را بسنجیم، بهترین شاخص چیزی جز اخلاق و شقوق مختلف آن نیست.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا