اخبار
کد خبر : 5321 ۱۳۹۶/۰۹/۱۳   

ضرورت رفع ابهام در بحث تفکیک مالیات بر ارزش‌افزوده

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی با اشاره به ابهامات موجود در بحث تفکیک مالیات بر ارزش‌افزوده که از طریق گمرک، به‌حساب اداره‌کل امورمالیاتی واریز می‌شود، خواستار ارائه توضیحات توسط ناظر گمرکات استان و معاون اداره‌کل امورمالیاتی در این خصوص شد تا در صورت نیاز، موضوع از طریق دبیرخانه ستاد تجهیز درآمد استان به مراجع ذی‌ربط منعکس شود.

به گزارش نای قلم، داود غفارپور در سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیران استانی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نحوه برگزاری جلسات به‌صورت دوره‌ای، گفت: براساس روال قبلی، جلسه در هر دستگاهی که برگزار می‌شود، مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه کاری آن دستگاه مطرح خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه های تابعه و ادارات متبوع در استان، به پیگیری مصوبات جلسات قبلی شورا پرداخته و برگزاری مستمر و مؤثر جلسات به‌منظور انعکاس مسائل و مشکلات دستگاه‌های تابعه وزارت متبوع را حسب تأکیدات معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع، خواستار شد.

در ادامه جلسه، احمد برکابیان ناظر گمرکات استان آذربایجان‌غربی ضمن آمادگی خود جهت افزایش تعاملات با سایر دستگاه‌ها، با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه نظارت گمرکات، گفت: ارزش صادرات و واردات استان در 8 ماهه سال‌جاری به ترتیب برابر 314 و 518 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 1 درصد افزایش و 16 درصد کاهش داشته است.

ایشان با تأکید بر اینکه عملکرد گمرکات استان نباید براساس میزان صادرات و واردات ارزیابی شود، افزود: گمرکات استان درب خروج صادرات، ورود واردات و خروج ترانزیت است و عملکرد گمرکات آذربایجان‌غربی، با احتساب این موارد و در مدت مزبور، بالغ‌بر 3.5 میلیارد دلار می‌باشد.

ناظر گمرکات استان با بیان اینکه میزان درآمدهای گمرکی برابر 2800 میلیارد ریال بوده، حدود 40 درصد از این مبلغ را مربوط به 9 درصد ارزش‌افزوده دانسته و با اشاره به تعریف حقوق ورودی در ماده 1 قانون امور گمرکی و اختصاص 2 درصد از محل حقوق ورودی به گمرک به استناد ماده 160 قانون مزبور و همچنین عدم احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده به‌عنوان درآمدهای گمرکی را مطابق با استعلام انجام‌گرفته از معاونت حقوقی مجلس، از دلایل به وجود آمدن چالش و نارضایتی در مجموعه گمرک عنوان کرد.

ایشان، گفت: در راستای حل مشکل موجود، علی‌رغم پیگیری‌های معمول، نتیجه‌ای حاصل نشده است.

همچنین وی، صدور کارت‌های بازرگانی از دیگر مشکلات این حوزه بیان کرده و افزود " ضروری است در شیوه صدور این کارت‌ها، تجدیدنظر صورت پذیرد.

در پایان جلسه، مقرر شد نتیجه اقدامات معمول درخصوص موضوع مالیات‌های معوق ناشی از صدور کارت‌های بازرگانی از دبیرخانه ستاد تجهیز درآمد استان اخذ و در جلسه آتی شورا طرح و بررسی‌شده و همچنین مسائل و مشکلات ناشی از معافیت مؤدیان خوش‌حساب از پرداخت 4 درصد مالیات علی‌الحساب برای کالاهای وارداتی از طریق دبیرخانه ستاد تجهیز درآمد استان و با همکاری اداره‌کل امورمالیاتی به مراجع ذی‌ربط منعکس و نتیجه به دبیرخانه شورا ارسال شود.

سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیران استانی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌ غربی و مدیران دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان با هدف طرح و بررسی مسائل و مشکلات گمرکات استان، در محل سالن جلسات ستاد نظارت گمرکات برگزار شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا