اخبار
کد خبر : 5303 ۱۳۹۶/۰۹/۱۰   

سخنی با شهردار جدید زنوز

 

لعیا نورانی زنوز/ سرانجام پس از گذشت چند ماه شهردار جدید زنوز توسط شورای شهر انتخاب شد که شاهد مراسم معارفه شهردار جدید و جوان بودیم.

برنامه محوری و شناخت چالش ها رکن اصلی مدیریت شهری است که هادی مقدم زاده در مراسم معارفه خود اعلام کرده با برنامه در این وادی قدم گذاشته است.

قطع یقین اگر برنامه های پیش بینی شده از جمله پیگیری و اتمام پروژه های نیمه تمام، توجه ویژه به توسعه و ساماندهی فضای سبز، ساماندهی ورودی شهر به عنوان ویترین شهر، حمایت و تعامل با راه و ترابری و مسوولان شهرستانی و استانی، رفع نقاط حادثه خیز، تجهیز واحد آتش نشانی و ... دست یافتنی باشد شاهد تحولات اساسی در شهر زنوز خواهیم بود چرا که شهرداری به عنوان یک دولت شهر و به واسطه ماهیت اجرایی و خدماتی خود می تواند به مراتب عملگراتر از دیگر نهادها به مدیریت شهری ورود پیدا کند.

یکی از موارد مورد اشاره در سخنان شهردار منتخب توسعه صنعت گردشگری بود موضوعی که به عنوان يكي از پوياترين فعاليت‌هاي اقتصادي محسوب مي‌شود چرا كه با توجه به مشكلاتي چون بيكاري، پايين بودن بهره‌وري در بخش كشاورزي و ... هيچ راه گريزي براي ناديده گرفتن اين صنعت وجود ندارد.

وجود منابع جاذب طبيعي، آثار تاريخي و فرهنگي و ساير قابليت‌هاي زنوز از مهم‌ترين فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در جذب گردشگر است و مي‌توان در اين منطقه براي توسعه گردشگري، ايجاد اشتغال و كسب درآمد براي ساكنان برنامه‌ريزي كرد، در حالی‌ که وضعيت موجود بيانگر اين واقعيت است كه استفاده بهينه از توان‌هاي گردشگري به عمل نمي‌آيد و گردشگري نقش ضعيفي در توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه دارد.

 همچنين تخريب بافت سنتي، نبود خدمات زيربنايي براي جذب و اسكان گردشگران، عدم نگهداري بهينه از اماكن جذب گردشگري، عدم تناسب تسهيلات زيربنايي گردشگري با نيازهاي محلي و مهاجرت جوانان اين شهر به كلان‌شهرها به علت كمبود فرصت‌هاي شغلي و درآمد و متعاقب آن كاهش جمعيت از دغدغه‌هاي اصلي ساكنان زنوز به شمار مي‌آيد که نیازمند توجهات ویژه مدیریت شهری است و سرمایه گذاری مناسب در این زمینه، ایجاد فرهنگ توریست پذیری و…از جمله راهکار های موثر افزایش آمار گردشگری در زنوز و به دنبال آن در آمد پایدار برای شهرداری خواهد بود.

آنچه در اين بين نبايد از آن نيز غافل بود توجه به بحث صنايع دستي به ویژه سرامیک سازی زنوز است، موضوعي كه ارتباط تنگاتنگ با صنعت گردشگري و توريسم دارد و می‌تواند برای جلب و جذب گردشگران به منطقه سودمند باشد.

صنایع دستی به دلیل بار فرهنگی قوی كه دارند، می‌تواند هم به عنوان سفیر فرهنگی عمل کند و هم اينكه به عنوان مكمل اماكن تاريخي و گردشگري عامل مهمي در جذب گردشگر و رونق و پایداری گردشگری در منطقه باشد.

پيشينه صنايع دستي در زنوز به ويژه سفال‌هاي خاك سفيد يا خاك چيني نشان مي‌دهد اين صنعت از ديرباز در اين منطقه رواج داشته به طوري كه زنوز از پيشگامان اين هنر بوده و اساتيد زيادي از اين ديار به پا خاسته‌اند اما متاسفانه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد اين هنر سنتي همچون ساير صنايع دستي نتوانسته است به دليل زندگی مدرن، تنوع‌طلبي مردم و عوامل عدیده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری همگام با زندگی مردم گام بردارد.

حال که شهر زنوز از پتانسیل خوبی برای گردشگری برخوردار است و با توجه به آن می‌توان به توسعه پایدار منطقه کمک کرد، تحقق این مهم با سیاست گذاری و برنامه‌ریزی درست و مناسب دور از ذهن نیست که پیش نیاز آن همت و اراده مسوولان است.

همانگونه که مستحضرید شهر زنوز دارای مشاهیر و چهره های برجسته ماندگاری است که خیلی از آنها چهره های ماندگار گمنام شهرمان هستند لذا ساخت تمثالی از این چهره ها می تواند در معرفی این گونه افراد کمک شایانی به نسل کنونی و آینده کند.

توجه کردن به ظاهر شهر و زیباسازی آن نیز امری ضروری است که نادیده گرفتن این مهم در مدیریت شهری می تواند باعث عقب افتادگی شهر شود و با توجه به شواهد و قرائن موجود در زنوز باید این امر در اولویت قرار گیرد و نمی بایست از کنار این موضوع  مهم بی تفاوت گذشت هنوز شهر زنوز از مبلمانی که شایسته فرهنگ مردم این شهر هست برخوردار نیست امیدواریم همانطور که این موضوع جزو برنامه های اعلامی است در اسرع وقت اقدام شود.  

انتظار می‌رود، شهردار جدید و تیم منتخب ‌با هماهنگی مدیریت عالی و با همراهی سرمایه گذاران در میان مدت، فکری عاجل در خصوص جذب سرمایه‌گذار و ایجاد درآمد پایدار کرده و به قول حضرت حافظ در این خصوص طرحی نو دراندازد تا شاهد تغییر و تحولات اساسی در شهر تاریخی و بافرهنگ زنوز باشیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا