اخبار
کد خبر : 5283 ۱۳۹۶/۰۹/۰۲   

در دروازه را می شه بست...شایعه پراکنی برخی کانال ها و سایت ها رو هرگز!

 

همیشه مرز بین حقیقت و دروغ یک تار مو بیشتر نیست، وقتی رویدادی به صورت واقعی اطلاع‌رسانی نشود و تنها براساس ادعایی که هنوز به اثبات نرسیده است، منتشر شود؛  می‌تواند در فضای رسانه‌ای تبدیل به جریانی شایعه‌آمیز شود که بالطبع امنیت روانی مخاطبان خود، که‌‌ همان شهروندان هستند را به خطر بیندازد.

وظیفه جراید، نشریات و رسانه‌ها در فضای اطلاع‌رسانی باید به دور از دروغ‌پردازی، شایعه پراکنی و فرافکنی درجهت تامین امنیت جامعه باشد چرا که گاهی برخی از نشریات یا سایت ها یا کانال های مجازی زرد با دامن زدن به همین عوامل برای فروش یا تبلیغات بیشتر و جذب مخاطب برای خود دست به دامن سوژه‌هایی می‌شوند که شاید در ابتدا برای مردم جالب و جذاب باشد اما این فقط مختص گروه بسیار کمی از افراد است چه بسا که بسیاری از افراد با درج شدن این اخبار احساس نگرانی، خطر و عدم امنیت می‌کنند و البته این روش خبرسازی برپایه شایعات دست آخر دامن خود شایعه ساز را می گیرد و آن زمانی است که مردم یکی پس از دیگری به کذب بودن و عادت به خبرهای بی پایه نشر کردن نشریه یا سایت یا کانال مجازی شایعه پخش کن پی میدند و به نوعی آنها را چوپان دروغگو می یابند و بعد از آن هیچ اعتباری در جامعه برای این شایعه سازان نمی ماند!

اخیراً یکی از کانال های خبری تقریبا نوپا که بی میل نیست در کانون توجه قرار گیرد، خبری تحت عنوان "لابیگری حزب اعتدال وتوسعه در یک انتصاب محفلی" منتشر نموده که با مطالعه آن حداقل خنده بر لبان مسئولین و اعضای حزب نشست ! که از این بابت باید تشکر نمود چون در این روزهای حزن و اندوه خنده بر لب مردم آوردن هنر می خواهد!

اما جدای از مزاح باید گفت نشر چنین شایعات بی پایه و اساس آرامش مردم و مسئولین را بهم میزند و جو بی اعتمادی به همه عوامل جامعه رخنه می کند.

کانال یاد شده در جایی از این خبر می نویسد:

"شنیده ها ازمنابع موثق! ( بخوانید منابع زرد!) حاکیست حزب اعتدال ... اخیرا درصدد است با فشار! دوتن از معاونین اداره کل آموزش وپرورش استان را به عنوان جانشین فریدون مصطفوی معرفی کند.!

همچنین به گفته یک منبع ازآموزش و پرورش! حزب اعتدال با شنیدن نام سیواش مهردار! گزینه پیشنهادی برخی از انجمن ها و کانون های معلمان در تلاشند تا این گزینه مستقل را با حمایت از محمدی و صمدی به حاشیه بکشانند"

اگر چه خواندن این خبر در ابتدا برای خواننده جذاب و شاید تعجب ‌آورد شاید کم اهمیت جلوه می کند اما در استمرار شنیدن چنین خبرهای بی پایه و اساس ایت که در نهایت تهدیدی بزرگ برای سلامت روانی جامعه شهروندان است که می اندیشند آیا واقعا انتصابات در نظام اسلامی به همین شکل انجام می شود؟! و آیا استاندار آذربایجان غربی به همین راحتی به انتصابات دست خواهد زد؟ پس شایسته گزینی در کجای این معادله خواهد بود؟!

این سایت و کانال شایعه ساز فقط صرف یک ادعا و بدون کوچکترین تحقیق حتی از خود مسئولین حزب اعتدال و توسعه که همیشه معتقد به گردش سالم و آزادانه اطلاعات هستند، اقدام به انتشار خبری نموده که اساساً کذب محض بوده است و از این راه، موجی از شایعات دیگر را در این ارتباط به راه انداخته است.

اگر مدیران این سایت و کانال که خود از افراد اندیشمند و فرهیخته هستند سعی می کردند به هر منبعی عنوان "موثق" ننهند و حرف حق را از منابع اصلی موضوع یعنی مسولین حزب اعتدال و توسعه می شنیدند ، عملاً گرفتار عواقب این خبر کذب نمی شدند و منابع غیر موثق را که ادعاهایشان چیزی جز دورغ و رویا‌پردازی بیش نبوده است به طور کل کنار می گذاشتند.!

جهت تنویر افکار عمومی مردم آذربایجان غربی معروض می دارد، حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد به جای سهم خواهی به فکر روشنگری و اصلاح اندیشه و روش های ناصحیح حاکم بر جامعه باشد و با ترویج و معرفی شاخصه های شایسته سالاری در هر حوزه کمک کند تا همه افراد شایسته شناخته شوند و شایسته ترین ها بر اساس ضوابط قانونی برگزیده شوند.

از سویی جناب آقای شهریاری استاندار دیپلمات آذربایجان غربی، کسی نیست که وامدار جناح یا گروهی باشد و می توان گفت سیاستمداری اندیشمند و مستقل است که هرچند بنا به توصیه دین مبین اسلام از صاحبان اندیشه و بزرگان و علمای فرهیخته و گروه های فکری استان کسب نظرات و دیدگاه ها می کند لیکن با درایت و تدبیر و آرامش، سعی دارد بعد از اطمینان قلبی و قانونی از تصمیمش ، خود با قدرت و استقلال فکری، انتخاب گر و تصمیم گیر نهایی باشد.

حزب اعتدال و توسعه آذربایجان غربی امیدوار است که مقام عالی استان با استمرار اعتقاد راسخشان بر گزینش غیرسفارشیِ اصلح ترین و شایسته ترین افراد در پست های مدیریتی استان...

...  جوّ اعتماد مردم به مسوولین استان را حاکم نموده و خاطرات بعضاً دردآور انتصابات سفارشی سال های طولانی در استان را از اذهان مردم شریف مان بزداید و سخن گهربار امیرکبیر که فرموده بود "عزل و نصب افراد با سفارش عمه و خاله نمی شود" را دگر باره به کرسی بنشاند.

اما در پایان روی سخنم با کسانی است که با شایعه‌پردازی سعی دارند مخاطب‌افزایی کنند؛ رسالت رسانه مقدس‌ و خطیر‌ است، کسانی که قلم حقیقت و واقعیت را دردست دارند، باید به رسالت واقعی خویش پایبند باشند و به وظیفه خود به دور از هرگونه جنجال آفرینی و به خطر انداختن امنیت روانی جامعه جامه عمل بپوشانند.

اطمینان قلبی دارم مدیران ارجمند سایتها و کانالهای استان ضمن تجدیدنظر در منابع خبری و شیوه های خبرسازی خود؛ مجددا جوّ اعتماد به اخبار منتشره خودشان را باز خواهند یافت .

انشالله

دکتر علیرضا حاتمی زاده

رئیس شورای استانی حزب اعتدال و توسعه آذربایجان غربی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا