اخبار
کد خبر : 527 ۱۳۹۴/۰۶/۰۸   

اساس نامه بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان اصلاح شود

*از ۱۹سینمای موجود در استان تنها چهار سینما در استان فعال است 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بر اصلاح اساس نامه بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان تاکید کرد.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام محمدباقر کریمی در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: با اصلاح اساس نامه بنیاد فرهنگ و هنر حضور استان ها و استانداری های آذری زبان در این بنیاد میسر می شود.

وی اضافه کرد: بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان متعلق به آذربایجان است و تنها به آذربایجان شرقی تعلق ندارد، بنابراین تمام استان هایی که آذری زبان هستند با همه قومیت ها باید در آن مشارکت داشته باشند.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در آذربایجان غربی را یکی از مطالبات مردم این استان عنوان کرد و افزود: عمده اسنادی که در آذربایجان شرقی و مرکز اسناد تبریز نگهداری می شود، مربوط به استان آذربایجان غربی است، بنابراین می طلبد که مرکز اسناد و کتابخانه ملی در آذربایجان غربی مستقر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر از ۱۹سینمای موجود در استان تنها چهار سینما در استان فعال است و مابقی تعطیل شده اند.

کریمی افزود: هم اکنون بیشتر سینماهای استان تعطیل بوده و یا در اختیار بخش خصوصی و یا حوزه هنری قرار دارند بنابراین وزارت ارشاد باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: امروز چهار سینمای استان مجهز به پخش فیلم‌های دیجیتالی می‌شوند که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری می رسد.

کریمی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تالار مرکزی در ارومیه، عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی تالار مرکزی ارومیه که بزرگ تر از تالار وحدت تهران است به ۹۰ درصد رسید که امیدواریم با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۰ درصد باقی مانده به اتمام رسیده و آماده بهره ‌برداری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر این طرح آذربایجان‌غربی به کمک برای ساخت پلاتوهای نمایشی نیاز داشته و باید کتابخانه ملی نیز در این استان مستقر باشد چون هم‌ اینک توسط آذربایجان‌شرقی اداره می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دیار مفاخر بزرگ و بنام است، افزود: قاضی سراج‌الدین و صفی‌الدین ارموی، حسام‌الدین چلبی، قاضی محمد خضری، آیت‌الله خویی، دکتر بهروز ثروتیان، نیم‌ تاج سلماسی و عبدالرحمن شرفکندی از جمله مفاخر آذربایجان‌غربی هستند.

حجت الاسلام کریمی به بخشی از عملکرد این اداره کل پرداخت و افزود: هم اکنون ۳۷۵۰ مسجد و ۷۴ خانه عالم روستایی در استان وجود داشته که در این اماکن فرهنگی هزار روحانی، ۲۲۰۰ طلبه مشغول به تحصیل در داخل و ۱۴۰۰ طلبه آذربایجان‌غربی در خارج از استان مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی گفت: همچنین در حال حاضر ۵۷۶ فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، ۲۰۴ دکه مطبوعاتی، ۷۶ نشریه محلی، ۲۰ خبرگزاری، ۵۵ تشکل فرهنگی فعال و ۶۸ کتابخانه عمومی در سطح استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی با وسعت ۳۷ هزار ۶۱۴ و بدون احتساب دریاچه ارومیه و با ۲.۶۵ درصد از مساحت کشور با سه کشور همسایه همجوار است و دروازه ارتباط با اروپاست و جاده ابریشم مشهور از استان ما گذشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی یاد آور شد: استان آذربایجان غربی جزو ۱۰ استان صنعت چاپ در کشور است که برای تعالی این صنعت نیازمند حمایت های ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا