Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 5247 ۱۳۹۶/۰۸/۲۲   

مقاوم سازی و آموزش پدافند غیرعامل ضرورتی اجتناب ناپذیر در جامعه امروزی

 

لعیا نورانی زنوز/ زلزله ویرانگر شب گذشته بار دیگر ایران را غرق ماتم کرد. در پی این حادثه‌ غم‌ انگیز که به جان ‌باختن و زخمی شدن جمعی از هم‌وطنانمان منجر شد، صدور پیام های تسلیت از سوی مقامات مسئول در رده های مختلف مدیریتی را شاهد هستیم، پیام هایی که نشات گرفته از حس انسان دوستی است اما در واقعیت امر تاثیری در تحمل این مصیبت و کاهش آلام مردم آسیب دیده ندارد.

آنچه در این بین قابل تامل است اقدامات همین مسئولان و دولتمردان در زمینه پدافند غیرعامل و مقاوم سازی هاست که متاسفانه بار دیگر این حادثه و اتفاقات بعد آن نشان داد که ما در بسیاری از زمینه ها از جمله مقاوم سازی، مدیریت بحران و ... با استانداردها فاصله زیادی داریم چه بسا به صراحت می توان ادعا کرد که هنوز در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به شرایط مناسب باید مسیری طولانی را طی کنیم و در این مسیر هزینه ها پرداخت کنیم.

نیک می دانیم که توجه به پدافند غیرعامل ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ایمن سازی و پیش بینی های لازم در برابر بروز حوادث طبیعی، انسانی و حیاتی است کاش مسئولان دلسوز در هفته پدافند غیرعامل که از ششم تا دوازدهم آبان ماه در تقویم ملی ایران نام گذاری شده است، گزارشی از عملکردها ارائه می دادند تا براساس شاخص ها مشخص می شد چند درصد از برنامه های اجرا شده در رفتارها و برنامه‌های زندگی مردم حاکم و جاری است.

پدافند غیرعامل به شهروندان نحوه دفاع از خود قبل از بروز هرگونه خطری را می آموزد در واقع می توان گفت امورات را در زمان بروز حوادث تسهیل و روان و میزان خسارات را به حداقل می رساند.

"آموزش گسترده در دستگاه های اجرایی، مدارس و دیگر مراکز مهم استان ها" از الزامات نهادینه کردن فرهنگ پدافند غیرعامل در جامعه است که اگر به درستی اجرا شود کشور از خطرات بزرگ مصون خواهد بود.

یا در بحث ساختمان‌ سازی کافی است زنجیره‌های مختلف به درستی به هم متصل شوند تا در نهایت به احداث یک واحد مسکونی یا غیرمسکونی مستحکم بینجامد و کیفیت در ساختمان سازی به حلقه‌ای مفقوده بدل نشود.

حال با توجه به شرایط خاص ایران و وقوع سوانح طبیعی مانند سیل، زلزله و حریق و از بین رفتن بسیاری از مراکز ثقل، زیربنایی و بعضا شریان های حیاتی آیا زمان آن فرا نرسیده است که مقاوم سازی و پدافند غیرعامل به طور جدی مورد توجه قرار گیرد؟ 

حس انسان دوستی مسئولان با حفظ نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین سرمایه و موجودیت ملی به اثبات می رسد لذا در کنار صدور پیام های تسلیت، برنامه های خود را نیز ارائه دهید.

شایان ذکر است، پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله را ۳۸۷ نفر و آمار مصدومان را ۶۶۰۳ نفر اعلام کرده است.

وزارت بهداشت عراق نیز آخرین آمار تعداد کشته‌شدگان و مجروحان زلزله شب گذشته در این کشور را هشت کشته و 425 نفر زخمی اعلام کرد که همگی از استان سلیمانیه هستند.

زمین لرزه ای به بزرگی 7 تا 7.6 در مقایس ریشتر نیمه شب گذشته (یکشنبه) بخش های وسیعی از اراضی کشور عراق و مناطق غربی جمهوری اسلامی ایران به ویژه کرمانشاه را لرزاند.

مراکز لرزه نگاری ایران و آمریکا، مرکز زمین لرزه دیشب را مناطق مرزی بین عراق و ایران در نزدیکی دو استان سلیمانیه و کرمانشاه اعلام کرده اند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا