اخبار
کد خبر : 5233 ۱۳۹۶/۰۸/۲۱   

صدور مجوز ۱۳۹ عنوان کتاب در شش ماهه امسال در آذربایجان غربی

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی از صدور مجوز ۱۳۹ عنوان کتاب به زبان ترکی، فارسی و کردی در شش ماهه امسال در آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 121 عنوان کتاب به زبان فارسی، هشت عنوان به زبان ترکی و 10 عنوان به زبان کردی است.

وی افزود: سال گذشته 206 عنوان کتاب منتشر شده است که 154 عنوان به زبان فارسی، 36 عنوان کتاب به زبان ترکی، 12 عنوان به زبان کردی و چهار عنوان کتاب به زبان انگلیسی بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضاغه کرد: وزارت ارشاد و فرهنگ از هفته کتاب سال ۹۵ تا به امروز ۳۱ هزار جلد کتاب به کتابخانه های استان اهدا کرده است.

کریمی اظهار کرد: در سال گذشته ۲۵ هزار جلد کتاب اهدایی وزارت ارشاد و فرهنگ به کتابخانه‌های مساجد، مدارس،دانشگاه‌ها و بخش های مختلف استان بوده و در ۶ ماهه نخست امسال نیز به علت عدم توانایی مالی وزارت فرهنگ و ارشاد، ۶ هزار جلد اهدا شده است.

وی با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره نمایشگاه سراسری کتاب در سال جاری گفت: بیست و پنجمین دوره هفته کتاب آذربایجان غربی از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۲۶ آبان ادامه داشته که  در این ایام ۳۶ هزار و ۲۵۱ عنوان کتاب به نمایشگاه عرضه شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص اقدامات هفته کتاب در طی یکسال اخیر بیان کرد: اهدای ۱۰ میلیون تومان بن کارت الکترونیکی به مولفین آذربایجان غربی در پانزدهمین دوره نمایشگاه سراسری کتاب و اهدای ۲۰ میلیون تومان وجه نقد در ۱۷ شهرستان جهت خرید کتاب، رونمایی کتاب، مسابقات کتاب و کتاب خوانی از اقدامات مهم این سازمان در طی یکسال اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: در ایام هفته کتاب در شهرستان های آذربایجان غربی بر اساس ۴ محور پیشکسوت، حوزه بانوان و جوانان و حوزه دفاع مقدس به خاطربرگزاری کنگره ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  از ۴ نفر منتخب تجلیل به عمل می آید.

کریمی در رابطه با فروش کتاب درطی  یکسال اخیر در آذربایجان غربی عنوان کرد: امسال بالغ بر یک میلیارد تومان فروش کتاب در سطح آذربایجان غربی براساس بن ارزیابی کرده ایم و همچنین ۴۰۰ میلیون تومان بن تخفیفی به مردم استان عرضه کرده ایم.

وخرید ۹۵ عنوان کتاب  در طی یک سال اخیر از محل اعتباراتی که در قالب تفاهم نامه، دریافت وجه نقد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سال جاری با تشکیل ۲ مرحله ای  کمیته خرید در استان که مرحله اول ۵۰ میلیون تومان کتاب خریداری و در مرحله دوم ۳۰ میلیون تومان  کتاب از مولفین استان خریداری شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بحث کتابخانه‌های استان  ادامه داد: آذربایجان غربی در مجموع ۱۰۷ تا کتابخانه‌های مشارکتی  و نهادی در سطح استان داشته که از این بین ۶۷ کتابخانه نهادی و ۴۰ تا کتابخانه مشارکتی بوده و مجموعا  ۶۶ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند.

وی افزود: درحوزه امانت نیز در۶ ماهه نخست سال جاری ۳۴۸ هزار جلد کتاب به امانت داده شده، همچنین آمار مراجعین  به کتابخانه نیز یک میلیون و ۳۶۸ نفر در همین ایام  در سطح استان بوده است.

کریمی خاطرنشان کرد: متاسفانه کتابخوانی، این روزها مظلوم تر از گذشته است، اگر دانش باشد، داعشی نیست و چون داعش هست، پس دانش نیست زیرا اگر می‌خواهیم فکر داعشی نداشته یاشیم باید فرهنگ مطالعه را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: این هفته تنها یک نماد است تا تلنگری به آحاد جامعه زده شود که بتوانیم فرهنگ مطالعه را افزایش دهیم.

به گفته کریمی، شهرداری ها موظف هستند به بحث کتابخوانی ورود پیدا کنند اما متاسفانه چون نگاه شهرداری ها، عمرانی است و مطالبه گری نیز از آنها انجام نمی شود، کار خاصی در زمینه فرهنگ انجام نمی شود.

کریمی ادامه داد: سایر دستگاه ها نیز درباره فرهنگ مطالعه به نوعی غفلت کرده اند و با این شرایط نیز، عنوان پایتخت کتاب، دور از دسترس ما خواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا