Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 5197 ۱۳۹۶/۰۸/۱۲   

چالشي به نام مازاد توليد يا نبود برنامه اي براي فروش؟!

 

مريم احمدي/ اگرچه سال هاست چالش توليد سيب مرغوب اروميه به نبود مشتري و توليد مازاد نسبت داده شده و هر سال در پس اين بهانه ها دست کشاورزان و باغداران اين استان خالي مي ماند، اما بررسي شرايط بازار موجود و رغبت کشور روسيه براي واردات سيب اروميه به خوبي نشان مي دهد اگر در کنار فعاليت هاي توليدي مناسب، بازار رساني و بازاريابي انجام شود سيب اروميه علاوه برايجاد اشتغال و درآمدزايي مي تواند در صدر اقلام صادراتي و منبع تامين ارز جا بگيرد.

متاسفانه امسال هم چون سال هاي گذشته بخش زيادي از سيب مرغوب توليدي در اروميه به عنوان محصول مازاد يا روي درخت ماند و يا از جاده هاي حومه شهر سر دراورد. انتشار فيلمي از دپوي سيب در کنار جاده هاي ورودي شهر اروميه در شرايطي که اذربايجان غربي با توليد سالانه بيش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده گواه محکمي بر عملکرد ضعيف مسئولان جهاد کشاورزي براي رفع موانع صادرات اين محصول است. چرا بارها مسئولان سازمان جهاد کشاورزي بارها اذعان کرده اند که سيب توليد اروميه جوز مرغوبت ترين اقلام صادراتي است که در کشورهاي روسيه و عراق بازار قابل توجهي دارد . با اين وجود تعلل در برداشت موانع صادرات و نبود زيرساخت هاي لازم در اين بخش باعث شده سناريوي تلخ توليد سيب اروميه باز تکرار شود.

وجود مشکلات حمل و نقل به همراه صرف زمان طولانی برای طی رویه های صادراتی از جمله تخلیه و بارگیری مجدد در پایانه ها و بازارچه های مرزی، نبود صنايع بسته بندي و تبديلي و افت و تلفات محصولات کشاورزی و تحمیل هزینه اضافی برای صادرکنندگان از جمله مسائلي است که به رغم تکرار مداوم هنوز بدون راهکار باقي مانده است. وضعيتي که با ضربه به معيشت کشاورزان، اقتصاد اين استان به عنوان قطب توليد سيب مرغوب کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

بازار بالقوه اي که ديده نمي شود!

روسیه بعد از ایران از عمده تولیدکنندگان سیب درختی در جهان والبته يک بازار مصرف بالقوه براي اين محصول است. از انجا که به دلیل وجود سرمای بالا و یخبندان زیاد امکان کشت و برداشت این میوه در سطح وسیع و گسترده در تمام این کشور وجود ندارد

براي تامين نياز بالاي مصرف کشورش به واردات اين ميوه از کشورهاي همسايه از جمله ايراني روي آورده است.

به دليل مرغوبيت سيب اروميه، روسيه يکي از خريداران پروپاقرص سيب اين استان بوده و هر سال صدها تن سیب درختی ازاين استان از طريق مرز آستارا و یا بندرانزلی به صورت زمینی و دریایی به کشور روسیه و مرکز آن مسکو فرستاده می شود. با اين وجود طي دو سه سال اخير عدم توجه مسئولان مربوطه به بسته بندي و ارسال درست اين اقلام صادراتي و همچنين بي توجهي به ايجاد سردخانه براي حفظ ميوه هاي برداشت شده سبب شده اين محصول حساس از چرخه صادرات عقب بماند. ضمن اينکه به دليل عدم توزيع مناسب اين ميوه به بازار داخلي، نبود نظارت بر قيمت عادلانه و عدم توجه به فعاليت دلالان اين محصول و همچنين نبود سردخانه کاف يو کارخانجات صنايع تبديلي از رقابت در بازار داخلي هم جا مانده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا