اخبار
کد خبر : 5168 ۱۳۹۶/۰۸/۰۲   

هندزفری و معضل پیرگوشی

 

زهرا سلیمانی/ کم‌شنوایی در گروه سنی نوجوانان و جوانان به درجات مختلف در حال افزایش دو برابری است. این عارضه درجات مختلفی دارد و فرد زمانی متوجه می‌شود که کم‌شنوایی باعث کم‌شدن ارتباط او با محیط اطراف شده و به‌نوعی پیرگوشی زودهنگام اتفاق افتاده است. امروزه استفاده از هندزفری در بین جوانان مرسوم شده و همین مساله احتمال کاهش شنوایی و حتی ناشنوایی را نیز به‌دنبال دارد.

به‌گفته مختصصان گوش و حلق و بینی شنیدن صداهای بلندتر از ۸۵ دی‌سی‌بل چه از سوی گوشی کمکی برسند، چه از محیط پیرامون، آزار‌دهنده است. به ازای هر پنج دی‌سی‌بل افزایش صدا میزان مجاز برخورد ما با این صداها نصف می‌شود؛ یعنی اگر در اطراف فرد ۹۰ دی‌سی‌بل صدا باشد، می‌تواند هشت ساعت تحمل کند و اگر ۹۵ دی‌سی‌بل شد تنها چهار ساعت می‌تواند با آن صدا کنار بیاید.

عفونت‌ها یا التهابات گوش بالاترین آمار را دارد و این مساله یکی از عوامل خطر دوبرابر‌شدن کم‌شنوایی در گروه سنی پیش از دبستان است. در این نوع التهاب‌ها، کودک تب ندارد، اما افت شنوایی پیدا می‌کند. در بیشتر موارد پدر و مادر‌ها متوجه این اتفاق نمی‌شوند که باعث اختلال در گفتار و آموزش می‌شود. همچنین استفاده نادرست و خودسرانه از داروهایی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و… بدون دستور پزشک، عامل مهم در بروز کم‌شنوایی عنوان می‌شود. از سوی دیگر با توجه به استقبال عمومی افراد جامعه از هندزفری روزبه‌روز خطر افت شنوایی و پیرگوشی بیشتر می‌شود. در گذر از خیابان، در اتوبوس، مترو و... اگر نگاهی به دور و اطرافمان بیندازیم، می‌بینیم درصد بالایی از شهروندان مشغول استفاده از هندزفری هستند که می‌تواند آسیب‌های شنوایی را به‌دنبال داشته باشد.

هندزفری و مضرات آن

هم‌اکنون کم‌شنوایی از نظر بار بیماری‌ که به دولت و مردم وارد می‌شود، در جایگاه پانزدهم و از نظر ایجاد معلولیت در جایگاه دوم در میان سایر بیماری‌ها قرار دارد؛ یعنی از بیماری‌هایی همچون آلزایمر، دیابت و مشکلات تنفسی، معلولیت بیشتری ایجاد می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده استفاده مداوم از هندزفری احتمال کاهش شنوایی و حتی ناشنوایی را به‌دنبال دارد. استفاده مداوم از هندزفری، به‌ویژه با صدای بلند، اثرات مخربی روی سلول‌های مویی گوش دارد و به‌تدریج گوش را ناشنوا می‌کند. این ناشنوایی تدریجی اوایل به‌صورت «وزوز»‌کردن گوش است که البته قابل ترمیم است، اما به‌یکباره به ناشنوایی می‌رسد که در این حالت شنوایی غیرقابل‌برگشت است. از سوی دیگر به‌دلیل ثابت‌ماندن هندزفری در مجرای گوش، احتمال عفونت مجرای گوش در قسمت بیرونی وجود دارد. این عفونت‌ها می‌تواند به‌صورت عفونت‌های قارچی و باکتری نمود پیدا کند که با رشد باکتری‌ها به گوش آسیب می‌رساند. امواج بعضی از هندزفری‌های غیراستاندارد نیز عوارضی همچون سردرد، سرگیجه، منگی و خستگی را به‌دنبال دارد. در ضمن فردی که با هندزفری در خیابان قدم می‌زند و هیچ‌صدایی جز صدای موزیک نمی‌شنود نیز با آسیب‌های مختلف مواجه می‌شود.

استفاده از هندزفری هنگام رانندگی تخلف است

دی 95، رئیس پلیس ترافیک شهری گفت: استفاده از تجهیزات مشابه تلفن همراه همچون هندزفری تخلف محسوب می‌شود.

داوود قاسمیان با بیان اینکه توجه نداشتن راننده به جلو به‌دلایل مختلف همچون رعایت نکردن مقررات، خوردن و آشامیدن، صحبت‌کردن با همراهان و صحبت‌کردن با تلفن همراه است، اظهارکرد: مهم‌تر از همه صحبت با تلفن همراه است. شهروندانی که در حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کنند، بیشتر از دیگر رانندگان در معرض تصادفات شدید قرار دارند.

او ادامه داد: پلیس برای این عده از رانندگان قانون‌گریز جرایمی در نظر گرفته که در کلانشهرها صد‌هزار تومان، در سایر شهرها ٨٠‌هزار تومان و در راه‌های روستایی ٤٠‌هزار تومان است.

به‌گزارش پایگاه خبری پلیس راهور ناجا، قاسمیان تاکید کرد: استفاده از تجهیزات مشابه تلفن همراه همچون هندزفری هم تخلف محسوب می‌شود.

پیرگوشی را ترجیح می‌دهم

در میان شلوغی ایستگاه آرام نشسته و چنان در خود فرو رفته که انگار به این دنیا تعلق ندارد. در کنارش می‌نشینم؛ صدای موزیکش اطراف را فرا گرفته است.

با اشاره من هندزفری را از گوش‌هایش در می‌آورد و درباره چرایی گوش‌دادن با این تن صدای بلند می‌گوید: به جای گوش‌دادن به سروصدا و دعواهای مسافرها و دستفروشان ترجیح می‌دهم، موزیک گوش دهم.

این دختر جوان می‌افزاید: من به‌وسیله فضای مجازی و همین هندزفری که به‌ظاهر بی‌ارزش است، تاکنون چندین کتاب صوتی را گوش داده‌ام. در ضمن از این طریق توانستم درس‌های دانشگاه و زبان انگلیسی را بیاموزم.

او عنوان می‌کند: چندی پیش به‌دلیل استفاده بیش از حد از این ابزار گوش میانی‌ام آسیب دید و دو هفته مریض شدم. پزشک تنها دلیل بیماری را استفاده از هندزفری دانست. از سوی دیگر در استفاده از این وسیله باید شدت صوت را کاهش داد، اما در برخی مواقع همچون ترافیک و صداهای نابهنجار ترجیح می‌دهم که صدای موزیک یا مطالب درسی را بشنوم تا صدای دیگران را.

او استفاده از هندزفری را یک عادت نامناسب می‌داند و می‌گوید: در حین گوش‌دادن به موزیک یا هر چیز دیگر از زمان حال فارغ می‌شوم. در ضمن رفتن به دنیای خیال هم یکی دیگر از مزایا یا معایب این وسیله است.

وقتی سلامتی گوش بهای یادگیری می‌شود

مسعود دانشجوی مقطع دکتری است. او با اجازه از استادش سر کلاس مطالب درسی را ضبط می‌کند. به‌گفته او این کار باعث می‌شود تا شب‌ها هنگام خواب، موقع رانندگی و هر زمان دیگر مطالب مطرح‌شده کلاس را دوره کند.

این دانشجو می‌گوید: اگر همین ابزار نبود، تاکنون نمی‌توانستم آن‌طور که باید مطالب درسی را بخوانم. به‌گفته او استفاده بیش از حد از این وسیله خطر بروز کم‌شنوایی و پیرگوشی زودهنگام را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل باید مداخله‌های بهداشتی لازم انجام شود.

او می‌افزاید: اگر بخواهیم فواید و مضرات هر وسیله را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم همه چیز در دنیا ضرر دارد، اما با روش‌های اصولی می‌توان از شدت ضررهای موجود کاست. در ضمن در این دنیا به دست آوردن هر وسیله یا کسب هر مهارتی بهایی دارد، طبیعتا برای یادگیری هم باید بهای آن را پرداخت کرد.

توجه به‌نکات اصولی در استفاده از هندزفری

علت آسیب‌رسان بودن هندزفری قرارگرفتن آن در بخش گوش خارجی و نزدیک به کانال گوش و پرده گوش (گوش میانی) است. با قرارگرفتن هندزفری در این قسمت و گوش‌دادن به موسیقی و صداهای بلند ضعف شنوایی موقتی به وجود می‌آید، به‌گونه‌ای که پس از برداشتن هندزفری از گوش شنیدن صداهای روزمره کمی سخت می‌شود؛ در نهایت، استفاده روزانه از هندزفری و گوش‌دادن موسیقی با صدای بلند موجب ضعف شنوایی دائمی در فرد می‌شود. درضمن هندزفری به‌دلیل انتقال صدای بلند موجب کاهش حساسیت گوش به صداهای آهسته می‌شود و گوش عادت به شنیدن صداهایی با فرکانس صوتی بالا می‌کند، در نتیجه به‌مرور نسبت به شنیدن صداهای آهسته ضعیف می‌شود و پیرگوشی زودرس ایجاد می‌شود. در این شرایط مناسب‌ترین نوع هندزفری، نوع خارج گوشی آن است. استفاده از هندزفری بیرون گوشی موجب تحمیل آسیب‌های کمتر به گوش می‌شود. همچنین استفاده از هندزفری با صدای مناسب نیز انتخاب مطلوبی محسوب می‌شود. مسائل بهداشتی در استفاده از هندزفری از مهم‌ترین نکاتی است که توصیه به رعایت آن شده، چرا که هندزفری وسیله‌ای شخصی است که استفاده مشترک از آن موجب عفونت‌های گوش و بیماری‌های بسیار می‌شود.

یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی درباره چگونگی مراقبت از گوش‌ها می‌گوید: افراد می‌توانند جای استفاده از هندزفری از هدست‌های استاندارد استفاده کنند. در شرایط کنونی جامعه نمی‌توان افراد را نسبت به استفاده از این وسیله نهی کرد، اما می‌توان با کاهش میزان استفاده و کاربرد اصولی شدت مضرات آن را کاهش داد.

یوسف یعقوبلو درباره وضعیت پیرگوشی در ایران می‌افزاید: با افزایش سن با پدیده کم‌شنوایی و ناشنوایی روبه‌رو هستیم، اما عدم‌مراقبت از گوش‌ها و استفاده از هندزفری روند تخریب گوش‌ها را تشدید می‌کند.

به‌گفته او سن متوسط جامعه روبه‌افزایش است، طبیعتا وزوز گوش و کاهش شنوایی در بین افراد هم بروز می‌کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه تاکیدات پزشکان در کاهش استفاده جامعه از هندزفری و مراقبت از گوش چندان موثر نیست، می‌افزاید: باید کاربرد اصولی از این وسیله فرهنگسازی شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا