اخبار
کد خبر : 5145 ۱۳۹۶/۰۷/۲۴   

جاده های مواصلاتی آذربایجان غربی شرمنده ملت ایران است ؟!

 

نسرین کریم معجنی/  امروزه موضوع تامین تردد ایمنی در سطح شبکه راه های برون شهری یکی از اصول اساسی حاکم بر جاده ها، ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل است. عدم وجود ایمنی به خصوص در جاده های برون شهری باعث بروز حوادث ناگواری می شوند که معمولا با کشته شدن انسان ها و تبدیل برخی جاده ها به کشتارگاه انسان هستند.

با توجه به خسارات جانی و مالی فراوانی که تصادفات جاده ای تحمیل می شود در نظر گرفتن مبحث ایمنی جاده ها به عنوان اولویت اول در برنامه های مدیریت حمل و نقل زمینی موضوعی معقول و پسندیده است که در چند سال اخیر در برخی جاده های استان آذربایجان غربی مورد بی توجهی و بی مهری مسئولان این امر قرار گرفته است تا حدی که مردم به دلیل وجود محورهای مواصلاتی خطرناک که احتمال تصادف وجود دارد از سفر به آن منطقه و بهره‌مندی از طبیعت زیبا و خدادادی صرف‌نظر می‌کنند و خطر سفر را به جان نمی‌خرند و همین سبب آسیب دیدن صنعت گردشگری منطقه نیز می‌شود.

باید اذعان داشت استان های مرزی از پررفت و آمدترین جاده های کشور به شمار می رود که فعالیت های عظیم اقتصادی نیز در این شهرها و استان ها رخ می دهد که تردد در جاده ها یکی ازدغدغه های مهم گردشگران این حوزه به شمار می رود که استان آذربایجان غربی از این قاعده مسنثنی نیست.

با این اوصاف متاسفم از اینکه بگوییم این استان که به عنوان دالان صادرات و واردات کشور به شمار می رود از وضعیت نامناسب محورهای مواصلاتی رنج می برد و این  استان هم اکنون از داشتن حتی یک متر آزادراه محروم است.

در کمال تاسف باید گفت ۲۲ درصد از تصادفات استان آذربایجان غربی به دلیل نواقصات و مشکلات هندسی راه‌ها رخ‌ داده است که به طورمثال جاده خوی-سلماس، ارومیه -مهاباد، ارومیه -نقده و.....روزانه مانند کشتارگاه در اثر ناامنی و رعایت نکردن برخی از رانندها جان انسان های بی گناه گرفته می شود.

باید به این موضوع مهم نیز اشاره کرد که  در این استان 45 نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته به دلیل کمبود اعتبار اقدامی در رابطه با رفع مشکلات این نقاط حادثه‌خیز صورت نگرفته است.

افزایش تعداد تصادفات در جاده های شهری و تبعات پس از آن، شامل هزینه های گزاف ناشی از تصادفات، مشکلات روحی و روانی و موارد دیگری که در آینده قابل جبران نیست، لزوم ایمن سازی جاده ها و تبدیل آنها به بزرگراه در حفظ سلامت و ایمنی استفاده کننده از آن بسیار با اهمیت است. یکی از راه های اصلی در جهت ایمن سازی و افزایش سطح ایمنی در جاده ها کنترل و کاهش سرعت است  که باید دراین جاده های نا امن به کار برد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا