اخبار
کد خبر : 5129 ۱۳۹۶/۰۷/۲۱   

تاملی در پیشتازی عربستان در ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی در حوزه زنان

 

پریسا علیلو/امروزه اهمیت مشارکت اجتماعی زنان به حدی در توسعه ی همه جانبه ملل, نمود پیدا کرده است که انکار آن برای افراد تندرویی چون مفتی های متعصب عربستان نیز غیر قابل انکار است.

هر چند مقاومت و تلاش های زنان عربستان و نیز پافشاری در مطالبات آنها را نمی توان نادیده گرفت که باعث گردید تا این حد حاکمیت عربستان را تحت تاثیر قرار دهند و از اجازه ورود به ورزشگاه تا صدور فتوا برای زنان موفق شوند اما زنان عربستان نیز نباید از این پیش آمد مغرور گردند و راه را تمام فرض بدانند.

جامعه کنونی عربستان، گنجایش لازم برای این مقدار از اصلاحات را ندارد و امکان آن می رود که این اصلاحات تحریف و صرفا جنبه تبلیغاتی برای حاکمیت عربستان قرار بگیرد و زنان صرفا در ابعاد خاصی تبدیل به ابزار و تریبون حاکمیت و به عنوان ویترینی نمایشی، مورد استفاده سوء قرار بگیرند.

اما آنچه در این برهه، این اصلاحات را بیش از حد مهم جلوه می دهد، ارتقای مقام عربستان در رنکینگ نهادهای حقوق بشری و بین المللی است که می تواند حاوی پیام مثبت و ایجاد فاصله معنی داری با کشورهای منطقه باشد که اگر این رویه حفظ و تقویت شود، عربستان قادر خواهد بود با جذب سرمایه گذاری های خارجی و تقویت زیرساخت ها، از اقتصاد وابسته به نفت هم تا حدود چشمگیری فاصله ایجاد کند و باعث ظهور قطبی اقتصادی در منطقه شود، چرا که عربستان با وجود قدرت استخراج نفت و ثروتی عظیم که از توریسم اسلامی کسب می کند و ایجاد یک توسعه پایدار و غنی، تبدیل به رقیبی دست نیافتنی می شود.

عربستان با بهره مندی از الگوها و برنامه های بین المللی در حال ایجاد چهره موجهی از خود در جهان است که بدون شک، کشورهای منطقه را نیز تحت فشار قرار خواهد داد و با رفع محرومیتها و فقرزدایی, شاخص های معتبری را نیز کسب خواهد کرد و چهره خشک و دگم اندیش حاکمیت را بهبود بخشد و قابل تأمل خواهد بود که اگر عربستان بخواهد این چهره کریه و فشارهای بین المللی را به سمت رقبای خود در منطقه و خصوصا ایران هدایت کند که به لحاظ موقعیت و ارتباط خود با جوامع بین المللی و نیز ایجاد محرومیت و محدودیت هایی برای قشر زنان و جوانان، مستعد این نوع نگاه به سوی ایران خواهد بود.

آزادی حکم فتوی برا زنان مفتی شاید نه در کوتاه مدت بلکه در بلند مدت خواهد توانست که با به چالش کشیدن افکار و گفتمان های سنتی مفتی ها و افکار عمومی متعصب عربستان، بهترین راهکارها برای گذر به مدرنیته کشف شود.

سیاست فعلی حاکم بر عربستان نشان می دهد که اتاق های فکر مناسبی ترتیب داده است چرا که توانست به چند هدف مشخص دستیابی پیدا کند. عربستان در مرحله اول، منافع ملی و درازمدت خود را نشان گذاری کرده است و از این پس قادر به تأمین خواهد بود و باعث ایجاد توسعه پایدار و مطمئن در کشورش گردد و در وهله بعدی، چهره پاکتری از خود را در جهان به نمایش بگذارد که به اتهامات تروریستی این کشور سرپوش خواهد گذاشت اما شاید اصلی ترین دستاورد عربستان را از این اصلاحات، متهم و مقصر قرار دادن و تبلیغات سوء علیه ایران باشد، چرا که به راحتی در همه ابعاد توانسته است در طول تاریخ نسبت به ایران برتری ظاهری پیدا کند که افزایش اعتماد به نفس عمومی را در عربستان موجب خواهد شد که لازمه ازدیاد سرعت پیشرفت به شمار می رود.

تغییراتی که در سیاست عربستان به وجود آمد، موارد بسیاری را در خود جا دارد که از مطالبات به حق جامعه زنان کشور است و به عناوین مختلفی در دولت های مختلف، مسکوت و یا سرکوب شده اند. جامعه فعلی ایران با وجود کثرت زنان اندیشمند و نیز آگاهی عمومی زنان به حقوق مصرح خود، فضای مناسب تری نسبت به عربستان را داراست اما با اجازه صدور فتوا برای زنان، راهکارهای مشارکت زنان هموار و پژوهش های علمی و فقهی گسترده تری نیز برای جامعه زنان عربستان را نیز شاهد خواهیم بود، با سیاستی که عربستان در پیش گرفته است، به جا خواهد بود که در کشور ما نیز سیاستی بازدارنده با ایجاد فضای لازم برای آزادی های مدنی و رعایت بیشتر حقوق زنان اتخاذ نماید و نیت اصلی عربستان برای ارسال پیام حاوی مخدوش کردن چهره بین المللی ایران و تقویت ایران هراسی را خنثی کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا