اخبار
کد خبر : 5121 ۱۳۹۶/۰۷/۲۱   

کاهش 12 درصدی آب مخازن سدهای آذربایجان غربی در نیمه نخست امسال

 

13 سد آذربایجان غربی توانایی ذخیره سازی یک میلیارد و 930 میلیون متر مکعب آب را دارد، از این تعداد هفت سد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، پنج سد در حوزه آبریز ارس و یک سد در حوضه آبریز "زاب" قرار دارد.

به گزارش نای قلم، هشت سد کوچک نیز با حجم 10 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 24 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفت و گوی خبری آخرین وضعیت سدهای استان را تشریح کرد.

کیومرث دانشجو گفت: حجم تنظیمی 13 سد موجود در این استان 2 میلیارد و 274 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: آب مخازن سدهای این استان در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است.

دانشجو اضافه کرد: 755 میلیون متر مکعب آب در شش ماه نخست سال جاری در مخازن سدهای این استان ذخیره سازی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 856 میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اظهار داشت: 2 سد "کرم آباد" و "کُردبین" با حجم نرمال 165 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 155 میلیون متر مکعب در دست اجراست تا به تعداد سدهای استان افزوده شود.

وی با اشاره به این که تعداد سدهای در حال بهره برداری 13 بوده که هفت مورد در حوضه دریاچه ارومیه، پنج سد در حوضه ارس و یک مورد در زاب قرار دارد، تصریح کرد: سدهای مذکور سالانه دو میلیارد و 274 میلیون متر مکعب آب تنظیم می کنند.

دانشجو با بیان این که سد کرم آباد و سد گردبین، سد چپرآباد صرفا برای انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله سدهای درحال اجرا هستند، اظهار کرد: در سطح استان 92 درصد از حلق چاه ها مصرف کشاورزی، 4 و 8 دهم در صنعت و سه درصد در استفاده شرب مصرف می شود.

وی با اشاره به مصرف آب سدهای استان بیان کرد: سالانه 355 میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت، یک میلیارد و 520 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و 116 میلیون متر مکعب آب در بخش زیست محیطی مصرف می شود.

دانشجو با بیان اینکه چهار حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ارس، زاب و سفیدرود به مساحت 42 هزار و 223 کیلومتر مربع در آذربایجان غربی وجود دارد که پتانسیل منابع آب های سطحی و زیر زمینی این حوزه ها 8.43 میلیارد متر مکعب است، اذعان کرد: حوضه آبریز ارومیه به مساحت 26 هزار و 497 کیلومتر مربع و دارای 10 حوضه آزاده و سه حوضه ممنوعه، حوضه ارس به مساحت 11 هرار 848 کیلومتر مربع که دارای چهار حوضه آزاده و سه حوضه ممنوعه، حوضه آبریز زاب سه هزار و 325 کیلومتر مربع و سفید رود به مساحت 533 کیلومتر مربع است که در جمع دارای مساحت 42 هزار و 323 کیلومتر مربع و 16 حوضه آزاده و شش حوضه ممنوعه است.

دانشجو افزود: 28 درصد مساحت در حوضه ارس، 68 درصد در ارومیه، هشت درصد در زاب و یک درصد نیز در حوضه آبریز سفید رود است.

وی افزود: جمع پتانسیل منابع آب استان شش و شش دهم میلیارد متر مکعب و جمع پتانسیل آب سطحی و زیرزمینی هشت و 43 صدم میلیارد متر مکعب است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان اضافه کرد: متوسط بارش استان در حوضه ارس 276 و 9 دهم میلی متر، حوضه آبگیر دریاچه ارومیه 354 میلی متر و زاب 631 میلی متر است که مجموعا متوسط بارندگی درازمدت استان 354 میلی متر برابر با دریاچه ارومیه می باشد.

دانشجو عنوان کرد: شبکه آبیاری مدرن به مساحت 72هزار و 945 هکتار، 17 شبکه نیمه مدرن به مساحت 50 هزار و 485 هکتار وجود دارد که در مجموع 123 هزار و 430 هکتار شبکه مدرن و نیمه مدرن در حال بهره برداری را دارا هستیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا