اخبار
کد خبر : 5116 ۱۳۹۶/۰۷/۱۸   

سدسازی؛ راه حل حفظ آب های زمینی و مهار روان آب ها/پیشرفت قابل توجه احداث سدها در آذربایجان غربی

 

دهه اخیر با توجه به رشد جمعیت شهری و افزایش مصرف منابع طبیعی، موضوع تامین و ذخیره سازی آب مصرفی در بخش های شرب ، کشاورزی و صنعتی اهمیت چندانی یافته و به نوعی به یکی از دغدغه های جدی متولیان امر تبدیل شده است، از همین رو لزوم حفظ منابع آبی موجود و مقابله با مشکلات ناشی از کاهش بارندگی ها به محور فعالیت های عمرانی دستگاههای اجرایی مسوول مبدل شده است.

به گزارش نای قلم، این موضوع در استان آذربایجان غربی به دلیل بحران دریاچه ارومیه و کاهش شدید نزولات آسمانی و مصرف بی رویه منابع آبی نمودی جدی پیدا کرده، موضوعی که در سال های اخیر، مشکل و معضل اصلی بسیاری از مردم ساکن در مناطق شهری و روستایی این استان شده است.

بحران کمبود آب، تنها به ضعف در زمینه زیرساخت های لازم برای مهار روان آب ها مربوط نمی شود، بلکه بهره برداری بی رویه از منابع و سفره های آبی طی دهه اخیر نقش مهمی در بروز این مشکل داشته است.

امروزه بسیاری از باغداران، کشاورزان و روستائیان استان بشدت با موضوع دریاچه ارومیه درگیرند، چراکه این مسئله موجب بروز مشکلات زیادی در بیشتر مناطق این استان و حتی کشور می شود.

درهمین ارتباط، کارشناسان برای رفع این مشکل و حل بحران کمبود آب، چهار محور اساسی را مورد توجه قرار می دهند که یکی از مهم ترین آنها سدسازی و توسعه طرح های آبخیزداری برای حفظ آب های زمینی و مهار روان اب هاست که وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در این زمینه کارنامه قابل قبولی را طی چند سال اخیر از خود برجای گذاشته اند.

این اقدامات را می توان به عنوان "نهضت موفقی" نامید که ایران و متعاقب آن استان را در ردیف کشور واستان های توانمند در حوزه اجرای طرح های سدسازی قرار داده است.

ساخت سد علاوه بر تامین آب شرب، کارکردهای دیگری همچون جلوگیری از بروز سیلاب، تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و کشاورزی و البته تولید برق را نیز به همراه دارد.

سد چپرآباد اشنویه، کانال انتقال آب جلدیان و سد مخزنی سیلوه در پیرانشهر، از جمله سدهای آذربایجان غربی هستند که با آماده سازی و تکمیل آنان، بخشی از امید دریاچه ارومیه برای نجان جان خویش، تحقق خواهد یافت.

از جمله سدهایی که در آذربایجان غربی در حال ساخت است می توان به سد مخزنی چپرآباد اشنویه اشاره کرد.

سد مخزنی چپرآباد اشنویه امسال به بهره برداری می رسد

سد مخزنی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی و در فاصله 65 کیلومتری ارومیه قرار دارد؛ حجم مخزن سد 46.4 میلیون مترمکعب بوده که فاز اول آن از سال1381 تا 1389 اجرا شده است و مرحله دوم آن از سال 1390 آغاز شده و تاکنون نیز ادامه یافته است.

مدیر دفتر طرح های توسعه منابع آب آذربایجان غربی می گوید: سد مخزنی چپرآباد اشنویه حدود 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال به بهره برداری می رسد.

حسین علی بیگی می افزاید: طول تاج این سد 486 متر بوده و تاکنون 840 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.

وی ادامه می دهد: برای بهره برداری کامل و انتقال آب این سد 830 میلیارد ریال دیگر نیاز است که حدود 570 میلیارد ریال آن در سال جاری مصوب شده است.

علی بیگی اضافه می کند: سد چپرآباد اشنویه خاکی و با هسته رسی است و برای تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه و تامین آب شرب شهرهای نقده، اشنویه و نالوس به بهره برداری می رسد.

مدیر دفتر طرح های توسعه منابع آب آذربایجان غربی اظهار می دارد: با بهره برداری از این سد سالانه 90 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.

به گفته وی با احداث 22.5 کیلومتر کانال از سد جلدیان و سد سیلوه پیرانشهر آب به سد چپرآباد منتقل می شود و در مجموع 90 میلیون متر مکعب آب از راه این کانال به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

علی بیگی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای مرحله دوم این طرح، می افزاید: تامین آب اراضی و حق آبه "کانی رش" به میزان یکهزار و 53 هکتار از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات این طرح، می گوید: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که باعث عقب افتادن طرح سد چپر آباد شده، محدودیت مالی است و اگر این مشکل برطرف شود، سد اشنویه امسال به بهره برداری می رسد.

انتقال 95 میلیون مترمکعب آب از طریق کانال جلدیان به دریاچه ارومیه

مجری طرح سد سیلوه پیرانشهر نیز در خصوص وضعیت شبکه جلدیان جلدیان می گوید: این سد یک پروژه عظیم بوده که در صورت اتمام آب شرب پیرانشهر، اراضی پایین‌دست دشت جلدیان تامین کرده و تبدیل به یک جاذبه توریستی و گردشگری برای استان خواهد شد.

قاسم بهنام با ابراز امیدواری از اینکه این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌بردای برسد، تصریح می کند: این سد به همراه کانال انتقال آب جلدیان در صورت بهره‌برداری ۱۲ هزار و ۹۶۰ هکتار اراضی را سیراب می‌کند که از این میزان ۷۳۰ هکتار توسط سد سیلوه و ۲۶۰ هکتار از کانال جلدیان از آب برخوردار می‌شوند.

این مهندس و مجری پروژه خاطرنشان می کند: ارتفاع سد جیلوه از پی ۷۳، ارتفاع از کف رودخانه ۷۹، طول تاج ۷۳۱ متر و با ظرفیت دپی ۱۶.۳ مترمکعب است.

وی در ارتباط با کانال انتقال آب جلدیان نیز می گوید: مسیر این کانال از خروجی تونل جلدیان پایین‌دست سد سیلوه به طدف مخزن سد چپرآباد بوده با اهداف تامین آب کشاورزی بخشی از اراضی دشت جلدیان و سرو کانی به مساحت ۲ هزار و ۶۰۶ هکتار، انتقال آب به دریاچه ارومیه در حدود ۹۵ میلیون مترمکعب و تولید برق در نیروگاه جلدیان  با هد خالص ۴۵ متر و ظرفیت نصب ۳.۵ مگاوات در حال احداث است.

بهنام با بیان اینکه این کانال در نهایت اوایل سال آینده به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان می کند: مبلغ برآورد شده برای این کانال به طول ۲۲.۵ و به عرض ۴.۳ متری ۵۴۰ میلیارد ریال است.

شایان ذکر است به همت شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی جمعی از خبرنگاران استان در تور دو روزه از طرح ها و پروژه های اجرایی شرکت آب منطقه ای در شمال و جنوب استان بازدید کردند.

در این تور خبری، خبرنگاران به همراهی مجریان، مشاوران و پیمانکاران طرح ها از سد چپرآباد اشنویه، کانال انتقال آب جلدیان، شبکه جلدیان و سروکانی و سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر بازدید کردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا