Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 5083 ۱۳۹۶/۰۷/۱۰   

اولین کارگاه عصر شعر دفاع مقدس در ارومیه برگزار شد

 

اولین کارگاه عصر شعر دفاع مقدس در امتداد عاشورا در استان آذربایجان غربی در دو بخش کارگاهی و جلسه شعر خوانی با حضور مسئولان فرهنگی استان و شاعرانی از شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه و مراسم عصر شعر دفاع مقدس در امتداد عاشورا در کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، مراسم عصر شعر دفاع مقدس در امتداد عاشورا به همت بسیج هنرمندان سپاه شهدا و به همکاری حوزه هنری استان آذربایجان غربی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور استان آذربایجان غربی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، کنگره ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان غربی و انجمن ادبی آئینی تشنه رود برگزار شد.

این برنامه با هدف آشنایی با توانمندی ها و پتانسیل های شعر و شاعران استانی انجام گرفت.

محمد میلانی مجری جلسه، شاعر و رئیس انجمن ادبی آئینی تشنه رود با اشاره به حضور شاعران از شهرهای دور و نزدیک در جلسه و کارگاه عصر شعر گفت: این کارگاه اولین کارگاه ویژه دفاع مقدس در امتداد عاشورا است که به همت بسیج هنرمندان در دو بخش کارگاهی و جلسه در خصوص شعر دفاع مقدس کلید خورده است.

میلانی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص و جایگاه شاعر افزود: شاعر سرمایه کشور و از فاخرترین و عزیزترین سرمایه های ملی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تمام هنرمندان سرمایه ملی هستند ولی شاعر و شعر از یکسری خصوصیات برخوردار است که سبب افزایش جایگاه و ارزش شاعر در جامعه می شود، افزود: این سرمایه به نوبه خود در بزنگاه های کشور در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می تواند تاثیرگذار باشد، بنابراین شعر باید نسبت به مشکلات و مسائل کشور داری موضع و جهت گیری باشد و در همان اشعار عاشقانه نیز باید جان مایه های هدایت به وفور دیده شود.

رئیس انجمن ادبی آئینی تشنه رود با اشاره به کسب عنوان استاد شهریار توسط قلیزاده علیار افزود: کسب این عنوان و نشان مایه افتخار برای جامعه ادبی استان است؛ نشانی که متبرک و مزین به عرصه و اهل هنر است.

وی با اشاره به توجه و لطف ویژه رئیس سپاه  استان به مقوله هنر و به خصوص ادبیات اظهار کرد: ایشان حمایت های ویژه ای از جامعه ادبی داشته اند و بهای فراوانی به هنرمندان و شاعران استان از خود نشان داده اند .

وی در پایان گفت: مبارزه منحصر به مبارزه با شمشیر نیست، امروزه تبلیغات تاثیرگذاری عمیق و فراوانی در این عرصه دارد م زبان شعر به نوبه ی خود می تواند ابزاری برای مبارزه و جهاد باشد.

رئیس بسیج هنرمندان در جلسه  کارگاه عصر شعر" دفاع مقدس در امتداد عاشورا" گفت: با توجه به مقارنت هفته دفاع مقدس با ایام محرم می توان حادثه عاشورا که تجلی عشق و ایمان است را در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در سال های کنونی به وفور در کشورمان دید.

مجتبی حاجی زاده با اشاره با بیانان رهبری در خصوص زبان هنر ادامه داد: زبان هنر یک قالب و بنیان است که اگر بتواند تمامی محتوای انسانی را در بر گیرد اثری ماندگار و قابل عرضه به جهان است.

وی  در خصوص هدف برگزاری  از این نشست اظهار کرد: این نکوداشت ها و کارگاه ها می تواند سبب بهره وری شاعران از جامعه شود و هم چنین حضور شاعران تاثیر به سزایی در تسریع و افزایش عملکرد مسئولان در زمینه شعر خواهد بود تا مسئولان امر بتوانند برنامه های بهتر وبا کیفیت متناسب با استان برای شاعران ارائه کنند.

وی با اشاره به حضور شاعران حاضر در جلسه که اغلب جوان هستند، افزود: جوانان شاعر می توانند با فعالیت و تلاش خود زمینه افتخار آفرینی و گنجینه های ارزشی برای استان شوند.

معاون هماهنگ کننده سپاه شهدا در جلسه کارگاه عصر شعر" دفاع مقدس در امتداد عاشورا" و با توجه به قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس گفت: بنا به فرمایشات رهبری که جنگ یک گنج است شاعران نیز با استفاده از به تصویر کشیدن ابعاد هشت سال دفاع مقدس می توانند بدین گنج دست یابند.

جلیل وحیدی با اشاره به کم کاری هایی که در زمینه شهدا در استان شکل گرفته است، اظهار کرد: برای جبران کم کاری ها کنگره ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی با معرفی شهدای استان به خصوص شهدای شاخص استانی همانند شهید باکری جبران کم کاری ها و ادای دین به شهدای استان شود.

وی با اشاره به صدمات هشت سال جنگ تحمیلی ادامه داد: جنگ صدمات زیادی را به کشور وارد کرد ولی در عین حال دربردارنده درس ها و عبرت های فراوانی نیز بود.

وحیدی در پایان با اشاره به نقش موثر شاعران در کنگره ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی گفت: تمام شاعران جوان و پیشکسوت از این فرصت و کنگره بهره کافی را ببرند زیرا چنین فرصت هایی بسیار کم پیش می آید و با قلم خود در وصف و معرفی شهدا دین خود را نسبت به آنان ادا کنند.

سعید سلیمان پور شاعر و استاد دانشگاه با اشاره به دفاع مقدس گفت: در سال های پیش دفاع مقدس را گرامی داشته و از خاطرات شهدا و سالهای دفاع مقدس برای نسل های جوان بازگو میشد ولی اکنون دفاع مقدس بار دیگر در سرزمینمان حضور دارد و عطر و خاطره شهدایی مثل شهید حججی در لحظات زندگی همه هم وطنان جاری است.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار شاعران در عرصه جهاد افزود: بزرگترین رسالت شاعران حضور آنها در عرصه جهاد با قلمشان است زیرا جهاد منحصر به میدان نبرد نیست میدان قلم خود عرصه واقعی جهاد است.

وی با اشاره به بیانات مقام رهبری در خصوص جهاد گفت: عرصه فرهنگی نیز عرصه جهاد است واهالی قلم نیز جهادگران فی سبیل الله هستند.

سلیمان پور در پایان تاکید کرد: قلم نباید محدود و منحصر باشد بلکه اهالی قلم با استفاده از قلم خود باید با هرکس که انحراف از مسیر انقلاب داشته باشد با استفاده از آتش به اختیار فرهنگی به مقابله با او بپردازند.

در این جلسه شاعران حاضر استان که از شهرهای دور و نزدیک در این جلسه حضور داشتند با توجه به هفته دفاع مقدس وایام محرم به شعر خوانی در این موضوعات پرداختند.

در بخشی از این برنامه ادبی که از سوی بسیج هنرمندان استان برگزار شده بود، تقدیرنامه  فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی به شاعر، نویسنده و روزنامه نگار استانی توسط سرهنگ وحیدی جانشین سپاه شهداء اعطاء شد.

 در این تقدیرنامه سردار خرم که به مناسبت اعطاء "نشان فرهنگی و جایزه بین المللی شهریار از دانشگاه تبریز به قلیزاده علیار، آمده است:

تلاش و مجاهدت در عرصه های فرهنگی و هنری در حقیقت گام برداشتن در راستای تقویت باورها و اعتقادات و تحقق منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای ( مدظله العالی ) در عرصه فرهنگ و هنر بود که اجر اخروی در راستای سعادتمندی بشر بر آن مقدر است.

اینجانب ضمن اهدا بهترین درودها بر ارواح مطهر و ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب و شهدای عزیز انقلاب اسلامی از این فرصت بهره برده و کسب نشان فرهنگی و جایزه بین المللی شهریار را به جناب عالی و خانواده محترمتان صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده و سلامتی و بهروزیتان را از درگاه خالق هستی مسئلت می نمایم.

مصطفی قلیزاده علیار متولد 1340، تحصیل کرده حوزه و دانشگاه است و تاکنون بیش از 20 جلد از کتاب های این پژوهشگر و شاعر به زبان فارسی و ترکی منتشر شده و اخیرا نشان فرهنگی و جایزه بین المللی شهریار در بین شش نفر از پژوهشگران چهار کشور به ایشان هم تعلق گرفت و روز 27 شهریور سال جاری در دانشگاه تبریز اعطا شد.

در پایان جلسه نیز با اعطای لوح از شاعران استانی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا