اخبار
کد خبر : 5067 ۱۳۹۶/۰۷/۰۵   

گذری بر مزیت ها و کمبودهای پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب آذربایجان غربی

 

پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب آذربایجان غربی با مزایایی چون امکان بهره مندی از بن های الکترونیکی خرید کتاب در محل نمایشگاه و ارائه کتاب های متنوع کمک آموزشی و تخصصی برای دانش آموزان و دانشجویان در حالی برگزار شد که از دیدگاه ناشران سراسری تغییر مکان این نمایشگاه در سال های آتی ضروری است.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا، اولین نمایشگاه سراسری کتاب در آذربایجان غربی در سال 1372 شمسی برگزار شده بود و به جز موارد معدود، این رویداد فرهنگی در سال های گذشته به صورت منظم برگزار شده است.

برگزاری این نمایشگاه در آذربایجان غربی که شاخص سواد آموزی آن طی دهه های اخیر در رده استان های آخر کشور قرار داشته است، یک مزیت فرهنگی بزرگ به شمار می رود و برگزاری مطلوب تر آن دغدغه ناشران و مخاطبان محسوب می شود.

فرصت گفت و گو با ناشران سراسری و دوستداران کتاب در این نمایشگاه می تواند بسیاری از مطالبه های مخاطبان را به تصویر بکشد.

مسئول غرفه "نسل نواندیش" با اشاره به اینکه این انتشارات با 470 عنوان کتاب در این نمایشگاه حاضر شده است، افزود: این انتشارات در پنجمین حضور خود در این استان در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته 49 عنوان کتاب جدید به علاقه مندان عرضه کرده است.

"سعید فراست" با بیان اینکه مکان فعلی نمایشگاه از لحاظ جغرافیایی نسبت به "محل دائمی نمایشگاه های بین المللی آذربایجان غربی" بهتر است، افزود: مهم ترین مشکل این مکان نبود جای پارک کافی برای خودروهاست در حالی که مخاطبان کتاب در مکان قبلی با چنین مشکلی مواجه نبودند.

وی با اشاره به اینکه نام "شیخ تپه" به عنوان مکان نمایشگاه های بین المللی برای مردم آذربایجان غربی به خوبی آشناست، افزود: چند سالی طول می کشد این مکان جدید برای علاقه مندان جا بیفتد و اطلاع رسانی کافی در این مورد ضروری است.

وی با بیان اینکه همزمان با این رویداد در سال جاری نمایشگاه نوشت افزار در "محل دائمی نمایشگاه های بین المللی آذربایجان غربی"عرضه شد، گفت: کتاب و نوشت افزار 2 یار جدانشدنی محسوب می شود و ادغام آنها می توانست بازده فروش هر 2 نمایشگاه را بالا ببرد.

وی ابراز امیدواری کرد که زمان پایان نمایشگاه در سال های آتی از ساعت 21 به 23 تغییر پیدا کند تا علافه مندان پس از فراغت از کار به راحتی بتوانند کتاب های مورد علاقه خود را خریداری کنند.

مسئول غرفه انتشارات رشد با بیان اینکه عرضه 300 عنوان کتاب در حوزه های علوم تربیتی و روانشناسی توسط این انتشارات به علت محدویت فضای غرفه هاست، گفت: غرفه های این نمایشگاه گنجایش کتاب های زیادی را ندارد و کارتن های بسته بندی پر از کتاب در داخل غرفه ها موید این ادعاست.

مهدی صحرایی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی درباره برگزاری این نمایشگاه سراسری باید زودتر از شروع این رویداد و با روش های نوین تبلیغاتی انجام شود، افزود: تبلیغات درباره مکان و زمان نمایشگاه در سال گذشته نیز کم بود و بیشتر علاقه مندان در روزهای پایانی نمایشگاه به حضور انتشارات "رشد" در نمایشگاه پی برده بودند.

مسئول انتشارت امیرکبیر با بیان اینکه سابقه حضور 18 ساله در نمایشگاه های سراسر کشور و هشت ساله در آذربایجان غربی را در سابقه کار فرهنگی خود دارد، اظهار کرد: مردم این استان و به ویژه ارومیه به دلیل گرم بودن هوا در روز، تداوم نمایشگاه تا ساعت 22 یا 23 را خواستار هستند اما این مهم در اغلب موارد از دید مسئولان برگزاری نمایشگاه پنهان می ماند.

رضا مرادی با تاکید بر اینکه باید قبل از برگزاری نمایشگاه از سلیقه ها و نیازهای مردم این استان با روش های خلاقانه از جمله نظرسنجی و فراخوان آگاهی پیدا کرد، افزود: این نمایشگاه می تواند مخاطبان واقعی خود را در سایه خلاقیت پیدا کند و برای این منظور مسئولان ملزم می شوند از ناشرانی دعوت کنند که نیازهای مردم استان را به بهترین شکل ممکن برآورده کنند.

مسئول غرفه های "فرهنگ معاصر" و "هرمس" نیز با بیان اینکه این 2 انتشارات 125 عنوان کتاب در حوزه زبان انگلیسی و 500 عنوان در زمینه ادبیات، فلسفه، کودک و سینما در این نمایشگاه عرضه کرده است، گفت: نبود پارکینگ، چیدمان غیرحرفه ای غرفه ها و صدای گوش خراش دستگاه تهیه مطبوع از ضعف های این دوره از نمایشگاه است.

محمد جوادی، افزود: تغییر مکان نمایشگاه سراسری از "محل دائمی نمایشگاه های بین المللی آذربایجان غربی" به مکان حاضر تصمیم درستی نبوده و این مکان برای مخاطبان جاافتاده نشده است.

مسئول غرفه های "آذر ترک" و "اختر" که 500 عنوان کتاب ترکی آذری در این نمایشگاه عرضه کرده و غرفه های آنان در محوطه بیرونی و در حیاط مجتمع فرهنگی و هنری واقع شده بود، گفت: مکان قبلی نمایشگاه کتاب با این مجتمع به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و آفتاب زدگی مستقیم به غرفه و خاک خوردگی کتاب ها در اثر وزش باد مراجعه کنندگان را از توقف برای بازدید در این غرفه ها منصرف کرده است.

نورالله پورشریف افزود: عرضه لباس های پاییزه در محل دائمی نمایشگاه های ارومیه و کتاب در این فضای باز نشان دهنده ارزش نهادن اندک به کتاب و کتابخوانی در فرهنگ جامعه کشور و رفع تکلیف مسئولان استانی در برگزاری این نمایشگاه است.

مسئول غرفه های انتشارات های "جامعه نگر"، "بشری"، "آرتین طب" و "آبادیس طب" نیز با اشاره به سومین حضور این ناشران در آذربایجان غربی گفت: بیش از 700 عنوان کتاب در رشته های "داروسازی"، "مامایی"، "پرستاری" و "روانشناسی" که بالای 90 درصد کتاب های منبع دانشگاهی را شامل می شود، در این نمایشگاه در معرض بازدید مخاطبان قرار گرفته است.

وی افزود: نصب به موقع دستگاه های خودپرداز برای استفاده علاقه مندان به کتاب یکی از نکته های مثبت و بارز این نمایشگاه بوده است.

وی تبلیغات محیطی در سطح شهر را ناکافی دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه در مکان حاضر اقدام حرفه ای به شمار نمی رود زیرا خاک خوردگی به کتاب ها به آسیب آنها در فضای باز منجر می شود.

وی ادامه داد: 10 تا 20 مهرماه، بهترین زمان برای نمایشگاه کتاب محسوب می شود زیرا با حضور دانشجویان غیربومی در استان همراه است و استقبال از نمایشگاه دوچندان می شود اما در زمان فعلی و در چند روز اول حضور دانشجویان در نمایشگاه به علت شروع نشدن کلاس های دانشگاهی در کمترین حد بود.

وی با بیان اینکه ارائه بن خرید کتاب به دانشجویان بهتر است در داخل دانشگاه ها انجام شود، اظهار کرد: دانشجویان با این اقدام برای خرید کتاب راغب تر می شوند و به راحتی و بدون دغدغه کتاب های مورد نیاز خود را تهیه می کنند.

یکی از مراجعه کنندگان 45 ساله این نمایشگاه با انتقاد از نظم و چیدمان غرفه ها در این نمایشگاه، بیان کرد: تهیه کتاب برای مخاطبان با مشکل روبروست چون برای پیداکردن چند کتاب در یک موضوع باید به غرفه های مختلف که در سطح نمایشگاه ها پخش شده اند، مراجعه کرد در حالی که به طور مثال اگر غرفه های فعال در زمینه روانشناسی در کنار هم باشند به تهیه سریع کتاب منجر می شود.

محمد سعادتی با ابراز گلایه از اینکه قیمت کتاب های تخصصی بالاست، افزود: تخفیف 20 درصدی نمایشگاه سال قبل از سوی ناشران، طی سال جاری به 10 درصد تقلیل یافته و این کاهش در خرید برخی از کتاب های گران قیمت از جمله کتاب "طبقه بندی اختلالات روانی" با نرخ یک میلیون ریال، چشمگیر است.

وی اضافه کرد: کتاب های روانشناسی و کودک به روز در این نمایشگاه عرضه شده بود و این امر یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه به شمار می رفت.

یک نوجوان 10 ساله نیز که به همراه والدین خود در این نمایش حاضر شده بود، گفت: کتاب هایی چون "دایره المعارف بدن"، "آموزش شعبده بازی" و چند کتاب کمک درسی را به راحتی در این نمایشگاه پیدا کردم.

محمد اکبری فر، ادامه داد: چند کتاب داستان و یک کتاب زندگینامه درباره یکی از شهدا را نتوانستم در این نمایشگاه پیدا کنم، در حالی که به گفته دوستانم در برخی کتابخانه های شهر موجود است.

یک مدرس دانشگاه در رشته مترجمی زبان انگلیسی نیز در حین خرید لغتنامه انگلیسی به فارسی از تنها ناشر تخصصی این حوزه در نمایشگاه، گفت: یکی از ناشران برتر در حوزه نشر کتاب های فرهنگ لغت و فرهنگ های تخصصی رشته های مختلف با عرضه جدیدترین کتاب ها در این حوزه در این نمایشگاه حاضر شده است و دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی می توانند با تخفیف این کتاب های ارزشمند را تهیه کنند.

حسین صبوری افزود: انتشارات معتبر و مهم فعال در این حوزه چون "رهنما" و "جنگل" در نمایشگاه امسال حضور ندارند و کتاب های منبع خیلی محدودی در گرایش های مختلف زبان انگلیسی به چشم می خورد.

وی با تاکید بر اینکه آزمون های بین المللی چون تافلTOEFL/، "جی آر ایGRE/ و آیلتسIELTS/ در جامعه امروز مورد نیاز است، بیان کرد: در حالی که علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاهی در انتظار تهیه کتاب های خود از این نمایشگاه بودند، هیچ کتابی در این حوزه در اختیار علاقه مندان قرار نگرفته بود و این یکی از ضعف های مهم برگزاری این دوره نمایشگاه سراسری کتاب بود.

یک دانشجوی رشته پرستاری نیز گفت: بیش از پنج ناشر فعال در حوزه رشته های پزشکی تمام کتاب های منبع معرفی شده توسط اساتید را در این نمایشگاه عرضه کرده بودند.

معصومه علیزاده افزود: حضور ناشران این حوزه نسبت به سال گذشته با تعداد کتاب های بیشتر و جامع تری همراه بوده و جوابگوی نیازهای اهالی دانشگاه بوده است.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه سطح فرهنگی یک جامعه با وجود نسل جوان کتابخوان ارتقا می یابد، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه کتاب فرصتی برای اهل کتاب است تا با آخرین تولیدات عرصه نشر کتاب آشنا شوند.

محمدباقر کریمی، افزود: همزمانی این نمایشگاه با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها فرصتی برای تهیه کتب کمک درسی و دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه با توجه به حضور برخی ناشران سراسری می تواند فرصتی برای علاقه مندانی باشد که در نمایشگاه سراسری تهران نتوانسته اند حضور یابند.

کریمی ادامه داد: همچین ناشران استانی کتاب های خود را در رقابت با ناشران کشوری قرار می دهند تا در نتیجه آن، فرهنگ کتابخوانی در آذربایجان غربی ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه سراسری توجه عموم مردم را به امر مهم کتابخوانی جلب می کند تا شور مردم در تهیه کتاب به فرهنگ سازی در این زمینه منجر شود.

کریمی گفت: نمایشگاه سراسری کتاب آذربایجان غربی سومین سال است که در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برگزار می شود و امسال نسبت به سال گذشته محوطه بیشتری برای راه اندازی غرفه ها اختصاص یافته بود.

وی در جواب انتقاد برخی ناشران مبنی بر واقع بودن غرفه ها در فضای باز، گفت: در نمایشگاه سراسری تهران نیز همه غرفه ها در فضای سرپوشیده نیست و تنها بخشی از غرفه ها در فضای مسقف بوده و غرفه های بسیاری در فضای باز واقع است.

وی با پذیرش اینکه برخی نقص ها نیز در این نمایشگاه وجود داشت اما برگزاری آن نمره قبولی می گیرد، افزود: پتانسیل نمایشگاه های استانی بیشتر از این نمی تواند باشد و چون فضای نمایشگاهی استیجاری نبوده و در مالکیت این اداره کل است، برگزاری در همین محل نقطه قوت محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه "موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران" مسئول زمانبندی نمایشگاه هاست، اظهار کرد: اغلب استان ها تمایل دارند از یک تا 10 مهر که زمان ایده آلی است، نمایشگاه خود را برگزار کنند در حالی که این امر منطقی و ممکن نیست و برگزاری این نمایشگاه در بازه زمانی 28 شهریور تا سوم مهرماه سال جاری زمان مورد درخواست بسیاری از استان هاست و اختصاص این زمان باید یک امتیاز برای نمایشگاه سراسری آذربایجان غربی تلقی شود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پاسخ به انتقاد درباره کم بودن تبلیغات محیطی برای نمایشگاه سراسری کتاب نیز گفت: سازه های روی پل ها در ارومیه از یک ماه پیش از برگزاری این نمایشگاه محل تبلیغات بوده است و مصاحبه در نشریات و خبرگزاری ها نیز به عنوان پیش خبر در زمینه اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه کتاب انجام شده است.

کریمی با بیان اینکه صدا و سیمای مرکز آذربایجان با عقد قرارداد با این اداره کل به تبلیغ درباره این نمایشگاه اقدام کرد، افزود: تبلیغ و اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی نیز از مهمترین راه های اطلاع رسانی این رویداد سراسری بود.

وی قدرت خرید بالای مردم را یکی از راه های ضمانت استقبال از یک نمایشگاه دانست و گفت: ناشران همچنین باید با کتاب های به روز در نمایشگاه ها حاضر شده و با استقبال بیشتر مخاطبان روبرو شوند.

وی با ابراز گلایه از اینکه برخی ناشران نیمه خالی لیوان را در برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه در نظر می گیرند، بیان کرد: غرفه ها در این نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار گرفت در حالی که برخی استان ها غرفه های کتاب را به ناشران اجاره می دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از ویژه نامه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران 33 هزار و 79 عنوان کتاب در پنج ماهه نخست سال جاری در کشور منتشر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال 1395 رشد 23 درصدی را نشان می دهد.

در پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب آذربایجان غربی 137 ناشر به صورت مستقل، 133 ناشر به صورت نمایندگی و 21 ناشر از آذربایجان غربی در 175 غرفه حضور داشتند.

36 ناشر نیز به صورت متمرکز در یک غرفه مستقل محصولات و آثار خود را ارائه کردند تا در مجموع تعداد ناشران شرکت کننده در نمایشگاه امسال به 327 برسد.

این تعداد ناشر بالغ بر 36 هزار عنوان کتاب با موضوع های مختلف را با تخفیف 30 درصد شامل 20 درصد تخفیف با تهیه بن کارت های الکترونیکی خرید کتاب عرضه کردند.

پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه از 28 شهریور تا سوم مهر سال جاری در محل مجتمع فرهنگی هنری ارومیه و از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 21 برگزار شد.

 گزارش از: توحید محمودپور


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا