اخبار
کد خبر : 5040 ۱۳۹۶/۰۶/۲۶   

شهريار تاثيرگذارترين شاعر قرن بيستم در کشور است

 

پژوهشگر و شهريار شناس، گفت: استاد شهريار بزرگترين و تاثيرگذارترين شاعر قرن بيستم در كشور است.

به گزارش نای قلم، جمشيد عليزاده امروز در همایش نقش استاد شهریار در شعر و ادب فارسی و نکوداشت غزل سرای معاصر استاد علی محمدیان در ارومیه، اظهار داشت: اگر شاهكارهاي ادبي بلا منازع تمام شاعران قرن بيستم ايران را جمع آوري كنيم، بي‌شك سهم شهريار بيشتر از همه خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر شاعری را تنها شاهکارهایش در حافظه تاریخی یک ملت نگه می دارد، افزود: تنوع و تعدد اشعار استاد شهريار در هر دوره از زمان به حدي است كه هيچ شاعري، ياراي برابري با وي را ندارد.

پژوهشگر و شهريار شناس اضافه کرد: اگر بنا باشد شاهکارهای شهریار را در حوزه غزل، منظومه های رمانتیک و قالب های متنوع انتخاب کنیم به یقین مجموعه شاهکارهای منتخب شهریار حجمی بیش از مجموعه شاعران قرن 20 خواهد بود.

علیزاده با تاکید بر اینکه 27 شهریور، سالروز درگذشت شهریار در تقویم رسمی کشور به عنوان بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است، گفت: این موضوع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همیشگی است و در عین اینکه ایرانیان قدردان همه شاعران و ادیبان تاریخ ادبیات خود هستند.

پژوهشگر و شهريار شناس با بیان اینکه از امسال قرار است مراسم روز ملی شعر و ادب در تبریز و آذربایجان برگزار شود، ادامه داد: پشت سر این اندیشه توطئه ای خطرناک وجود دارد، ایران فقط آذربایجان نیست و شهریار متعلق به همه اقوام است.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم تبعات چالش برانگیزی خواهد داشت و امیدوارم نمایندگان مجلس مردم شمال غرب کشور با این مسئله به طور جدی مقابله کنند تا با مرکزیت تهران، تبریز، ارومیه و زنجان برگزار شود.

علیزاده با بیان اینکه هنر چیزی جز بازتاب تجربه ها و عواطف شخصی هنرمند نمی تواند باشد، تصریح کرد: هنر تنها جایی است که بیانگر عواطف شخصی است و شهریار نیز شاعر خودی های خود و یکی از معدود شاعران کل تاریخ ادبیات ایران است که بخش اعظم شعری را که به زبان ترکی و فارسی سروده، زیسته است یعنی شعر آئینه حالات روحی و تجربه های فردی اوست.

این پژوهشگر و شهريار شناس متذکر شد: اینکه شهرت عمده شهریار در بین توده مردم غزل سرایی است ظلم فاحشی در حق این شاعر شهیر است اما اگر بخواهیم به همین غزل توجه کنیم و ببینیم چه اتفاقی در غزل شهریار افتاده با اطمینان می شود گفت که شهریار حداقل 100 غزل شهریارانه دارد که قابل اشتباه با هیچ یک از شعر چهار نوع غزل فارسی سعدی حافظ مولانا و مجموعه سبک هندی نیست و ما نمی توانیم شعرهایی که مهر و امضای شهریار را دارد و منشا تحولی در ادب فارسی به شمار می آیند در دیوان حافظ یا سایر دیوان ها قرار دهیم.

وی گفت: شهریار در این غزل ها که حداقل می توان 100 نمونه درخشان را انتخاب کرد، در مقابل درخشانترین غزل های سعدی حافظ و مولانا و سبک هندی قرار داد.

علیزاده خاطرنشان كرد: تجليل از مقام استاد شهريار، تجليل از شعور و معرفت او و قدرداني از ميراث گرانقدري است كه براي ما به ارمغان گذاشته است.

جمشید علیزاده تبریزی از شاعران و ادیبان برجسته کشوری است که علاوه بر شعر در حوزه شهریارشناسی و خاقانی شناسی آثاری مفید و منحصر به فرد ارائه کرده و بیش از 10 جلد کتاب در موضوع شعر و زندگی استاد شهریار تالیف کرده است از جمله کتاب "به همین سادگی و زیبایی" جزو کتب منبع و مرجع در زندگی و شعر شهریار است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا