اخبار
کد خبر : 5039 ۱۳۹۶/۰۶/۲۶   

آثار اهدایی استاد شهریار در ارومیه رونمایی شد

 

آثار اهدایی استاد شهریار امروز در همایش نقش استاد شهریار در شعر و ادب فارسی و نکوداشت غزل سرای معاصر استاد علی محمدیان در ارومیه رونمایی شد.

به گزارش نای قلم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این مراسم گفت: وسایل شخصی استاد شهریار اعم از قفسه کتاب چوبی و شیشه ای، قالیچه ای متعلق به کمال الملک، کتاب های چاپ سنگی، کتاب های چاپی اعم از خطی و سربی، دفترچه اشعار و دست نوشته های استاد شهریار در اوراق متفرقه از دیگر اقلامی است که توسط یکی از نزدیکان استاد شهریار هبه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی همچنین اظهار کرد: دفتر شعر "علی ای همای رحمت" با دست خط و امضای استاد شهریار تحویل اداره کل ارشاد استان شده است.

وی افزود: این آثار به کتابخانه مرکزی ارومیه انتقال داده شده و بعد از نگهداری و طی مراحل خاص به میکروفیلم تبدیل و سم زدایی شده که قابل دسترسی علاقمندان، محققان و اندیشمندان است.

کریمی گفت: سرزمین ایران در تمام اعصار، مهد پرورش و بالندگی شاعران و عارفان بسیاری بوده است، در این میان آذربایجان سرزمینی پرآوازه در عرصه فرهنگ و ادب است که ستارگان ماندگاری در ادبیات در خود جای داده و جلوه‌گری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد تلاش دارند تا کاری ماندگار انجام دهند و در این بین کسانی که اموال خود را هبه می‌کنند در راستای رشد و تعالی فرهنگ گام برمی دارند.

سیدمحمدحسین بهجت‌تبریزی در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در روستای زیبای « خوشکناب» آذربایجان متولد شده است.

وی در خانواده‌ای متدین، کریم الطبع و اهل فضل پا بر عرصه وجود نهاد. پدرش حاجی میرآقای خوشکنابی از وکلای مبرز و فاضل و عارف روزگار خود بود که به سبب حسن کتابتش به عنوان خوشنویسی توانا مشهور حدود خود گشته بود.

شهریار دوران کودکی را به علت شیوع بیماری در روستاهای قایش قورشاق و خشگناب بستان‌آباد سپری کرد. پس از پایان سیکل (راهنمایی) در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد. حدود شش ماه پیش از گرفتن مدرک دکتری به‌علت شکست عشقی و ناراحتی خیال و پیش‌آمدهای دیگر ترک تحصیل کرد.

پس از سفری چهارساله به خراسان برای کار در ادارهٔ ثبت اسناد مشهد و نیشابور، شهریار به تهران بازگشت. او در سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکده ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا نمود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا